Kościół bł. Edmunda Bojanowskiego Warszawa (mazowieckie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy są przykładem modelu budowanego seryjnie przez firmę Laukhuff na przełomie lat 70. i 80. XX w. Mają 7 głosów realnych:

Gedeckt 8’
Prinzipal 4’
Rohrflöte 4’
Quinte 2 2/3’
Terz 1 3/5’
Mixtur 4f 1 1/3’
Schalmey 8’

Do parafii instrument został przywieziony prawdopodobnie z Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Essen w 2008 r. Początkowo znajdował się w tymczasowej kaplicy, następnie w kościele dolnym. Ok. 2015 r. Zbigniew Patej przebudował elektrykę organów, w wyniku czego powstały dodatkowe rejestry: Pommer 16’, Prinzipal 8’, Quinte 2 2/3’ (manuał I), Quintbass 5 1/3’, Prinzipal 2’ (pedał), a także dwie dodatkowe wolne kombinacje, kombinacje stałe, automat pedałowy i wyłączniki głosów językowych. W 2022 r. firma Andrzeja Kamińskiego przeniosła organy do kościoła górnego. 

Wiatrownica skrzyniowa. Stół gry wbudowany centralnie w cokół szafy organowej.

Skala manuałów: C–g3; skala pedału: C–f1.


Budowniczy
August Laukhuff
Liczba głosów
29  (7)
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pommer 16’ 11. Gedeckt 8’1. Subbass 16’ 12
2. Prinzipal 8’ 22. Rohrflöte 4’2. Flötbass 8’ 13
3. Rohrflöte 8’ 33. Principal 2’ 73. Quintbass 5 1/3’ 14
4. Prinzipal 4’4. Terz 1 3/5’4. Choralbass 4’ 15
5. Gemshorn 4’ 45. Spitzquinte 1 1/3’ 85. Gedecktbass 4’ 13
6. Quinte 2 2/3’6. Scharff 4f 2/3’ 96. Nasat 2 2/3’ 16
7. Sesquialter 2f57. Schalmey 4’ 107. Prinzipal 2’ 15
8. Höhlflöte 2’ 68. Unda maris 8’ 118. Rohrflöte 2’ 17
9. Mixtur 4f 1 1/3’9. Hintersatz 5f 2’ 18
10. Schalmey 8’10. Schalmey 8’ 19
11. Schalmey 4’ 19
Pomoce
Połączenie II/I
Automat pedałowy
4 wolne kombinacje
Kombinacje stałe: Piano, Forte, Tutti
Wyłączniki indywidualne głosów językowych
Żaluzja (na cały instrument)
Przypisy
1) C-h transmisja Subbassu, dalej Rohrflöte 4’ dwie oktawy niżej
2) C-H Gedeckt 8’+Rohrflöte 4’, dalej Prinzipal 4’ oktawę niżej
3) C-H Gedeckt 8’
4) C-Fis Gedeckt 8’ oktawę wyżej, dalej transmisja Quinte 2 2/3’
5) Quinte 2 2/3’+Terz 1 3/5’
6) Gedeckt 8’ dwie oktawy wyżej
7) ekstensja głosu Prinzipal 4’
8) ekstensja głosu Quinte 2 2/3’
9) ekstensja głosu Mixtur
10) ekstensja głosu Schalmey 8’
11) C-H Gedeckt 8’, dalej Rohrflöte 4’ oktawę niżej+odpowiednie piszczałki głosu Terz 1 3/5’
12) ekstensja głosu Gedeckt 8’
13) transmisja głosu Gedeckt 8’
14) C-H Gedeckt 8’ o kwintę wyżej, dalej transmisja Quinte 2 2/3’
15) transmisja głosu Prinzipal 4’
16) transmisja głosu Quinte 2 2/3’
17) transmisja głosu Rohrflöte 4’ (pierwotnie nosiła nazwę Blockflöte)
18) Prinzipal 4’+Mixtur
19) transmisja głosu Schalmey 8’
Stół gry

Stół gry






Źródło
Aktualizacja opisu i zdjęcia: Paweł Pasternak
Autor
Klaudiusz Bieńko


Ostatnia modyfikacja: 2022-04-02 18:16:15

Kościół Matki Bożej z Lourdes (marianów) (Warszawa) - 25 głosów
Kościół Matki Bożej Anielskiej (OO. Franciszkanów-Reformatów - Wierzbno) (Warszawa) - 28  (27 ) głosów
Kościół św. Antoniego z Padwy (franciszkanów-reformatów) (Warszawa) - 22 głosów