Pierwsze organy, będące dziełem nieznanego mistrza, naprawiał w roku 1548 słynny organmistrz Simon Faber, a użyty przy tej okazji zwrot die grosse Orgel sugeruje, że już wtedy w kościele istniały dwa instrumenty, zgodnie z częstą wówczas praktyką. Simon Faber w roku 1556 zbudował także małe organy.
Duży instrument remontowany przez Simona Fabera miał aż 36 głosów w trzech manuałach i pedale 15 miechów, a wszystkie piszczałki (prócz głosu Höltzerner-Bass w pedale) wykonane były z metalu. Zaliczany był do najwspanialszych niemieckich organów. Mały instrument nad zakrystią miał 18 głosów w dwóch manuałach i pedale. W kościele znajdował się ponadto 8-głosowy pozyty.
Od schyłku XIX wieku organami nyskiej bazyliki opiekowała się miejscowa firma organmistrzowska Paula Berschdorfa (1859-1933) i jego syna, Carla (1887-1950). Po nauce u ojca Carl terminował u Augusta Laukhuffa w Weikersheim i z tego właśnie warsztatu pochodzą głosy języczkowe dzisiejszych organów. Berschdorfowie zmienili trakturę instrumentu Kretschmera z mechanicznej na pneumatyczną, zgodnie z ówczesną praktyką. Zmniejszyli także liczbę głosów tak, że bezpośrednio przed wojną organy liczyły 46 głosów, w tym znakomite głosy fletowe oraz języczkowe. Organy spłonęły w roku 1945 wraz z bogatym archiwum muzycznym kościoła, które znajdowało się na tzw. chórze mieszczańskim. Zachowały się jedynie nieliczne zdjęcia dawnego instrumentu, a szczątki starych organów spoczywają w bocznych wnękach na chórze.
Po wojnie przejściowo w kościele znajdował się 18-głosowy instrument Franciszka Kandefera z 1943 r., wywieziony z Gródka Jagiellońskiego k. Lwowa. W 1969 r. trafił on ostatecznie do Baszni Dolnej (woj. podkarpackie). Obecne organy zbudowała w 1972 r. firma Aleksandry Biernackiej-Grandys.
W marcu 2019 r. przystąpiono do remontu świątyni. W tym czasie zabiezpieczono i wyłączono instrument z użytku. Po pracach związanych ze sklepieniem kościoła rozpoczęto remont organów. Dodano wówczas połączenia oktawowe. Prace przy instrumencie wykonały firmy: Vestra z Lubrzy koło Prudnika oraz T2logic. Instrument po przeprowadzonych pracach został poświęcony 25 lipca 2021 r. przez biskupa opolskiego Andrzeja Czaję.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Pryncypał 16' | 1. Flet łagodny 16' | 1. Pryncypał fletowy 8' | 1. Konrabas 16' |
2. Pryncypał 8' | 2. Pryncypał włoski 8' | 2. Gemshorn 8' | 2. Subbas 16' |
3. Holflet 8' | 3. Gamba 8' | 3. Aeolina 8' | 3. Pryncypałbas 8' |
4. Salicet 8' | 4. Vox coelestis 8' | 4. Klarnet lab 8' | 4. Fletbas 8' |
5. Bourdon 8' | 5. Prestant 4' | 5. Flet major 8' | 5. Chorałbas 4' |
6. Oktawa 4' | 6. Gedakt 4' | 6. Oktawa 4' | 6. Okaryna 2' |
7. Rurflet 4' | 7. Nasard 2 2/3' | 7. Szpicflet 4' | 7. Mixturbas 3 fach |
8. Super oktava 2' | 8. Picolo 2' | 8. Tercja 1 3/5' | 8. Puzon 16' |
9. Kwinta 1 1/3' | 9. Mixtura 4ch | 9. Siflet 1' | 9. Bombardon 8' |
10. Mixtura 4ch | 10. Mixtura wysoka 4ch | 10. Mixtura 3ch | |
11. Mixtura 5ch | 11. Vox humana 8' | 11. Cymbel 3ch | |
12. Trąbka 4' | 12. Obój 8' | ||
13. Trompet 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2021-08-03 11:57:30