Organy zostały zbudowane w latach 1956–1959 przez firmę Wacława Biernackiego dla auli „Florianka” należącej do Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Krakowie. Do budowy wykorzystano upustowe wiatrownice i część piszczałek niezidentyfikowanego instrumentu firmy Berschdorf z Nysy. Pierwotna dyspozycja organów była następująca:
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
Burdon 16’ | Flet kryty 8’ | Prync. fletowy 8’ | Pryncypałbas 16’ |
Pryncypał 8’ | Kwintadena 8’ | Róg kozi 8’ | Subbas 16’ |
Flet 8’ | Pryncypał 4’ | Flet 8’ | Echobas 16’ * |
Oktawa 4’ | Nasard 2 2/3’ | Róg nocny 4’ | Oktawbas 8’ |
Flet miedziany 4’ | Flet 2’ | Oktawa 2’ | Fletbas 8’ * |
Kwinta szum. 2 ch. | Tercja 1 3/5’ | Flet kwint. 1 1/3’ | Chorałbas 4’ |
Mikstura 4–6 ch. | Flecik 1’ | Cymbel 2 ch. | Róg nocny 2’ |
Trąbka 8’ | Mikstura ostra 4 ch. | Musette 8’ | Mixtura 3 ch. |
Róg krzywy 8’ | Ranket 16’ |
*) transmisja z manuału I
Instrument od początku nie cieszył się najlepszą opinią. Dlatego przy okazji remontu auli w latach 80. postanowiono o jego przebudowie na system mechaniczny. Dyspozycja miała zostać zmniejszona do 32 głosów rozdzielonych na dwa manuały i pedał. Prace rozpoczęła wykonywać firma Hammer z Hanoweru. Jednak przedłużająca się renowacja auli oraz zmiany polityczno-gospodarcze w kraju spowodowały zarzucenie tych planów. Ostatecznie organy Biernackiego sprzedano w 1995 r. Papieskiej Akademii Teologicznej. Ich przeniesienia do budynku przy ul. Pędzichów dokonał Lech Skoczylas z Krakowa.
Jednak i ta uczelnia w krótkim czasie zrezygnowała z instrumentu. Jego nowym nabywcą została parafia Podwyższenia Krzyża Świętego w Katowicach-Brynowie, a montaż przeprowadziła firma Józefa i Macieja Mamelów w latach 1997–1998. Organy przed rozpoczęciem prac były zdekompletowane: zachowało się jedynie ok. 20 głosów, w tym ani jeden głos językowy. Praca firmy polegała zatem na uzupełnieniu brakujących piszczałek i rozszerzeniu dyspozycji do ostatecznej liczby 38 głosów. Wykonano także szafę organową, której pierwotnie instrument nie miał ze względu na architektonikę auli.
Stół gry wolnostojący; grający widzi prezbiterium po swojej lewej stronie.
Skala manuałów: C–c4; skala pedału: C–g1.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Bourdon 16’ | 1. Gemshorn 8’ | 1. Pryncypał fletowy 8’ | 1. Pryncypał bas 16’ |
2. Pryncypał 8’ | 2. Flet kryty 8’ | 2. Róg kozi 8’ | 2. Subbas 16’ |
3. Flet 8’ | 3. Kwinta dena 8’ | 3. Flet rurkowy 8’ | 3. Octavbas 8’ |
4. Salicet 8’ | 4. Pryncypał 4’ | 4. Aeolina 8’ | 4. Fletbas 8’ |
5. Oktawa 4’ | 5. Wiola 4’ | 5. Vox caelestis 8’ | 5. Chorałbas 4’ |
6. Flet miedziany 4’ | 6. Nazard 2 2/3 | 6. Róg nocny 4’ | 6. Róg nocny 2’ |
7. Kwinta szumiąca 2 ch | 7. Flet 2’ | 7. Octava 2’ | 7. Mixturbas 4 ch |
8. Mixtura 4 ch | 8. Flecik 1’ | 8. Flet kwintowy 1 1/3 | 8. Puzon 16’ |
9. Trąbka 8’ | 9. Mixtura ostra 4 ch | 9. Cymbel 2 ch | 9. Trąpet 8’ |
10. Krumhorn 8’ | 10. Obój 8’ |
Ostatnia modyfikacja: 2021-07-15 23:24:58