Sanktuarium św. Floriana Chorzów (śląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy są dziełem warszawskiego oddziału firmy Biernackich, kierowanego przez Włodzimierza Truszczyńskiego. W 2020 r. zostały wyremontowane i rozbudowane przez Tomasza Zadorę. Dodano wówczas pięć głosów, a dwa przeniesiono z manuału II do I. Całkowicie przebudowano wnętrze stołu gry, m.in. zainstalowano nowe włączniki rejestrowe firmy Laukhuff i dodano urządzenie do transpozycji o pół tonu. W lewej szafie znajdują się sekcje manuału I i pedału, w prawej – sekcja manuału II. Wiatrownice stożkowe.

Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1. –


Budowniczy
Włodzimierz Truszczyński
Rok zakończenia budowy
1963
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
33
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Prinzipal 8’1. Gedackt 8’1. Kontrabas 16’
2. Konzert Flöte 8’2. Geigend Prinzipal 8’2. Subbas 16’
3. Salizional 8’3. Hohlflöte 8’3. Prinzipal Bas 8’
4. Spill Pfeife 8’4. Aeoline 8’4. Gedackt Bas 8’
5. Bordun 8’5. Rohrflöte 8’5. Quinte 5 1/3’ **
6. Octav 4’6. Prinzipal 4’6. Octav 4’
7. Gemshorn 4’7. Holz Gedackt 4’7. Posaune 16’ **
8. Metall Gedackt 4’8. Piccolo 2’
9. Quinte 2 2/3’ *9. Quinte 1 1/3’ **
10. Octav 2’10. Sifflöte 1’
11. Terz 1 3/5’ *11. Sesquialtera 2 2/3’+1 3/5’ **
12. Mixtur 4 fach 2’12. Zimbel 2 fach
13. Scharf 3 fach 1’
14. Trompete 8’ **
Pomoce
Połączenia: II–I, I–P, II–P, Super II–I, Sub II–I
Urządzenia dodatkowe: przenośnik półtonowy, dwie wolne kombinacje, tremolo manuału II
Rejestry zbiorowe: Piano, Mezzoforte, Forte, Tutti
Przypisy
*) głos przeniesiony z manuału II
**) głos dobudowany w 2020 r.





Autor
Paweł Pasternak


Ostatnia modyfikacja: 2021-07-05 21:23:51

Kościół św. Józefa (Chorzów) - 45 głosów
Kościół św. Antoniego z Padwy (Chorzów) - 46 głosów
Kościół św. Franciszka z Asyżu (OO. Franciszkanów – Klimzowiec) (Chorzów) - 17 głosów

Tomasz Zadora
Tomasz Zadora 2021-07-05 21:22:50 Edytowany
Pozwolę sobie dodać małe sprostowanie.
Manuał l.
Quinte 2 ⅔'
Terz 1 ³/₅'
Glosy nowe wykonał pan Waldemar Lasota z Krakowa.Materiał cyna 52% ołów 48%.
Gemshorn 4' głos z angielskich organów z 1882r.odkupiony od pana Damiana Kaczmarczyka z Zabrza.
Trompete 8' glos nowy wykonał pan Dariusz Penkała ze Stanowic.Tuby C-H cynk c°-g³ cyna 75% końcówka piszczałki labialne.Nogi cynkowe,głowice ołowiane z wlutowanymi końcówkami na tuby w całym głosie co daje bardziej stabilny dźwięk i strój.
Scharf 1' 3fach głos pochodzi z niemieckich organów lata 70 XXw.Głos odsprzedał pan Marian Majcher z Krzeszowa.
Metall Gedackt 4' głos przeintonowany z głosu Bachfeld4'(pisownia oryginalna )
Manuał ll.
Pierwszym głosem jest Gedackt 16' a nie 8'.Jest to glos przeintonowany z Quntadeny 16'.
Quinte 1⅓' jest to głos stary przeniesiony z l M.a na jego miejscu stoi teraz Terz 1³/₅'.
Sesquialtera 2⅔'+1³/₅' wykonana ze starych głosów Nazard 2⅔' i Tercflet 1³/₅'.Glos umieszczony na osobnym piszczalniku ok 1,5metra nad wiatrownicą.Powietrze dostarcza komora dawnego głosu Nazard 2⅔'.Na miejscu Tercfletu 1³/₅' stoi obecnie Quinte 1⅓'.
Zimbel⅔' 3fach a nie 2fach.Głos nowy wykonany przez pana Waldemara Lasotę z Krakowa.Poprzedni głos uszkodzony podczas malowania kościoła w 2001 r.
Pedał.t
Quinte 5⅓' głos nowy drewniany kryty sosnowy nogi dębowe ze śrubami do regulacji przepływu powietrza.Szpunty sosnowe uchwyty dębowe uszczelnienie filc i skóra.Poprzednio na tym miejscu stał glos Rożek 2' brzmiący jako1⅓'.
Posaune 16' głos nowy tuby cynkowe pełnej długości nogi z przepustnicami powietrza drewniane sosnowe,głowice ołowiane z wlutowanymi końcówkami na tuby w całym głosie.
Wykonano: wiatrownicę do lM.dla głosów Gemshorn 4',Quinte 2⅔',Scharf 1' 3fach,Trompete 8',wiatrownice dla Posaune 16',Piszczałki glosu Quinte 5⅓' oraz piszczalnik,nogi do Posaune 16',nowy piszczalnik z ławeczką dla głosu Sesquialtera 2fach.Wykonanie tych elementów T.Zadora i K.Potyka.
Nowy miech główny i pulpit rejestrowy wykonał stolarz Gotfryd Wrazidło z Zabrza.
Dmuchawa firmy Valter Daminato wymieniono 16.Vll.2015r.Poprzednia dmuchawa firmy AEG spaliła się 13.V.2015r.w czasie mszy fatimskiej o godz 12.
Wymieniono wszystkie membrany,oskórowano mieszki i klapy rejestrowe.Oskórowano wszystko stożki wymieniono w nich druty na mosiężne chromowane oraz nakrętki drewniane i filce.Założono nowe opony w czterech miechach pływakowych.Wymieniono papier i uszczelki na komorach wiatrownicy wcześniej była tam uszczelka z koca i powietrze nie dochodziło w całości do piszczalnika.
Przeniesiono ze względu na pojemność miech z pedału do llM i z llM do pedału.Wykonano częściowo nowe kanały powietrzne.Kontuar obecnie można przestawiać został umieszczony na podeście z kółkami.Piszczałki prospektowe i cynkowe wewnątrz instrumentu pomalowano.Wykonano intonację i strojenie.Zmieniono też ciśnienie w poszczególnych sekcjach brzmieniowych llM podwyzszono z 80mm SW do 85mm SW,lM obniżono ze 110 mm SW do 100mm SW Pedał ze 117 mm SW do 105 mm SW.Wymieniono klawiatury manuałowe na klawiatury z druck punktem przypomina to grę na organach mechanicznych(A.Laukhuff)Klawiatura pedalowa nowa (Tadeusz Macura Kraków)Wymieniono okablowanie kontuaru i kabel do wiatrownic.Wymieniono włączniki rejestrowe i kombinacji w kontuarze.Wymiany wymagają magnesy tonowe i rejestrowe oraz głosy Kontrabas 16',Subbas16' glosy te wykonano z mokrego drewna swierkowego ktore pęka i skręca się.W kościele panują ekstremalnie warunki zima są dni że temperatura wynosi -2°C wilgotnosc90% a latem bywa na chórze 30°C wilgotność 40% a z racji tego ze wiatrownice stoją wyżej wiec automatycznie jest tam 5°C więcej.
Prace przy organach trwały dwa lata i zakończyły się 18.X.2020r.poświęceniem organów którego dokonał ks.dr Jan Waliczek Dyrektor Studium Organistowskiego Archidiecezji Katowickiej podczas mszy św.o godz.10:30.Prace przy instrumencie:organmistrz Tomasz Zadora Chorzów ,Krzysztof Potyka Chorzów .