Organy niemieckiej firmy Weigle opatrzone numerem opus 917, sprowadzone z Niemiec (Badenia-Wirtembergia) za pośrednictwem firmy Andreasa Ladacha (inskrypcja wewnątrz instrumentu), złożone przez Sławomira Piotrowskiego z Modlnicy k. Krakowa ok. 2003 r. W lutym i marcu 1979 r. gruntowne czyszczenie wykonali: Konrad Mühleisen (były pracownik firmy Weigle, obecnie prowadzący własny warsztat) i Jochen Liffert. W prospekcie znajdują się głosy: Engprinzipal 8’ oraz drewniany Oktavbass 8’. Piszczałki sekcji manuałowych są ustawione z podziałem na strony C i Cis.
Za prospektem, równolegle do niego znajduje się sekcja manuału I; za nią jest przejście, na środku którego znajduje się mieszek stabilizujący ciśnienie. Dalej znajduje się sekcja pedału, ustawiona równolegle do prospektu. Za sekcją pedału, po bokach znajduje się sekcja manuału II podzielona na strony C i Cis, prostopadle do prospektu. Instrument zasilany trzema miechami: Manuał I oraz pedał zasila bezpośrednio duży miech magazynowy, z którego wychodzi także kanał wiatrowy do dwóch symetrycznych miechów zasilających wiatrownice manuału II.
Stół gry wolnostojący, umieszczony na podwyższeniu przy balustradzie empory; grający widzi ołtarz po swojej lewej stronie. Wskaźnik crescendo ma 10 poziomów (0-10), ale głosy włączają się tylko od poziomu 2 do 5.
Charakterystyka głosów:
MANUAŁ I
Ged Pommer 16’ – drewniany kryty,
Engprinzipal 8’ – C-D drewniany otwarty, Es-b1 cynowy w prospekcie,
Weidenpfeife 8’ – metalowy otwarty,
Quintade 4’ – metalowy kryty,
Oktave 2’ – metalowy otwarty,
Mixtur 5 fach 1’ – metalowy, repetujący, układ wyjściowy 1'+2/3'+1/2'+1/3'+1/4',
Zarttrompete 8’ – metalowy, C-c3 realna długość, od cis3 rezonatory podwójnej długości.
MANUAŁ II
Sing. Ged. 8' – metalowy kryty,
Klein-prinzipal 4' – metalowy otwarty,
Nachthorn 4' – metalowy, cylindryczny, otwarty,
Schwegelpfeife 2' – metalowy otwarty,
Flachflöte 1' – metalowy otwarty,
Sesquialtera 2 fach – metalowy otwarty, nierepetujący, układ 2 2/3'+1 3/5',
Scharff 3 fach 1/4' – metalowy, repetujący, układ wyjściowy 1/4'+1/6'+1/8';
Krummhorn 8' – C-es rezonatory cynkowe, od e rezonatory miedziane
PEDAŁ
Subbass 16’ – drewniany kryty,
Oktavbass 8’ – C-H drewniany, w prospekcie, od c metalowy. Głos na osobnej wiatrownicy
Rauschpfeife 3 fach – głos nierepetujący, układ 1 1/3'+1'+2/3'
Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Ged. Pommer 16’ | 1. Sing. Ged. 8' | 1. Subbass 16' |
2. Engprinzipal 8’ | 2. Kleinprinzipal 4' | 2. Pommer 16' * |
3. Weidenpfeife 8’ | 3. Nachthorn 4' | 3. Oktavbass 8' |
4. Quintade 4’ | 4. Schwegelpfeife 2' | 4. Quintade 4' * |
5. Oktave 2’ | 5. Flachflöte 1' | 5. Prinzipal 2' * |
6. Mixtur 1’ 5 fach | 6. Sesquialtera 2 fach [2 2/3'] | 6. Rauschpfeife 3 fach [1 1/3'] |
7. Zarttrompete 8’ | 7. Scharff 1/4' 3 fach | |
8. Krummhorn 8' |
Autopsja
Ostatnia modyfikacja: 2023-08-15 12:55:57