Kościół Matki Bożej Śnieżnej (Sióstr Dominikanek) na Gródku Kraków (małopolskie)

Widok ogólny

Widok ogólny

Opis Instrumentu

Barokowy kościół klasztorny został wzniesiony w latach 1632-1634, jednak najstarsze wzmianki źródłowe na temat miejscowych organów pochodzą z lat 20. XIX wieku. Według inwentarza z 1820 roku, świątynia była wyposażona w dwa pozytywy: 6-głosowy (stacjonarny) pod arkadami chóru zakonnego oraz 5-głosowy (szkatulny) na tymże chórze. Nieokreślony instrument był naprawiany w 1826 roku. Z kolei w latach: 1827 i 1830 naprawiano miechy (za drugim razem zajmował się tym niejaki Słotwieński).

W 1838 r. pozytyw szkatulny z chóru zakonnego został sprzedany za 300 złotych. W tym samym roku zawarto umowę na wybudowanie nowego instrumentu kosztem 1300 złotych. Ostateczne rozliczenie z organmistrzem miało miejsce w 1839 roku, a wykonany przezeń pozytyw stanął zapewne na miejscu poprzedniego, czyli pod chórem zakonnym. Był naprawiany w latach: 1839, 1844 i 1849 (miechy). Co ciekawe, w latach 1850 i 1853 klasztor opłacał adwokata, który był obrońcą w sporze o organy z niejakim Wojciechowskim. Najprawdopodobniej chodziło tu o krakowskiego organmistrza Ignacego Wojciechowskiego.

Po 1864 roku, kiedy to przeprowadzono czyszczenie instrumentu, stan pozytywu ulegał stopniowemu pogorszeniu, doprowadzając do podjęcia decyzji o budowie nowych organów. W 1870 r. cesarz Ferdynand przekazał na ten cel 500 złotych. Plany nie doczekały się jednak realizacji, a dotychczasowy instrument pozostawał nieczynny zapewne od 1872 roku. W późniejszym czasie usunięto go z kościoła. Od lat 70. XIX w. do akompaniamentu podczas nabożeństw wykorzystywana była fisharmonia, a od drugiej połowy XX w. – również organy elektroniczne.

W 2010 roku, podczas kompleksowej renowacji chóru, zapadła decyzja o wyposażeniu świątyni w organy piszczałkowe. Klasztor zbierał na ten cel dobrowolne ofiary, które pozwoliły na zakup używanego instrumentu, zbudowanego w 1970 r. przez niemiecką firmę Walcker (opus 5179) dla katolickiego kościoła św. Marcina w Duisburgu (w dzielnicy Hamborn). Organy te zostały sprowadzone z Niemiec do Krakowa przez firmę In Plenum PL Mariana Majchera i Andreasa Ladacha. Montaż instrumentu na odnowionym chórze zakończył się w marcu 2011 roku.

Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.


Budowniczy
Walcker
Opus
5179
Rok zakończenia budowy
1970
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
11
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Rohrflöte 8'1. Groβgedeckt 8'1. Subbass 16'
2. Prinzipal 4'2. Nachthorn 4'2. Gedecktbass 8'
3. Feldflöte 2'3. Prinzipal 2'3. Gedecktflöte 4'
4. Mixtur 3-4 fach4. Quinte 1 1/3'
Pomoce
Połączenia: II-I, I-P, II-P
Prospekt i stół gry

Prospekt i stół gry

Wnętrze instrumentu

Wnętrze instrumentu

Wnętrze instrumentu

Wnętrze instrumentu

Widok ogólny (fotografia sprzed przewiezienia instrumentu z Niemiec)

Widok ogólny (fotografia sprzed przewiezienia instrumentu z Niemiec)

Fisharmonia na chórze zakonnym (fotografia z pierwszej połowy XX w.)

Fisharmonia na chórze zakonnym (fotografia z pierwszej połowy XX w.)






Źródło
Archiwum Sióstr Dominikanek w Krakowie na Gródku: księgi rachunkowe, inwentarze, kroniki.
Fotografie udostępnione dzięki uprzejmości Sióstr Dominikanek.
Autor
Piotr Matoga


Ostatnia modyfikacja: 2021-03-31 10:03:29

Kościół NMP Matki Kościoła (Prądnik Biały) (Kraków) - 29 głosów
Kościół Najświętszego Imienia Maryi (pijarów – Rakowice) (Kraków) - 13 głosów
Kościół Stygmatów św. Franciszka z Asyżu (OO. Franciszkanów-Reformatów – Bronowice Wielkie) (Kraków) - 27 głosów