Kościół klasztorny, pierwotnie mający pełnić funkcję kolegiaty, wzniesiony został w latach 1577-1619, jednak franciszkanie-reformaci osiedlili się przy nim w 1683 roku. Pierwsza wzmianka o instrumencie pochodzi z 1829 r. i dotyczy przekazania rok wcześniej pozytywu z tej właśnie świątyni do parafii w Górach Pińczowskich. Przypuszczalnie zakonnicy dysponowali wtedy jeszcze innym, sprawnym instrumentem, a mając w planie zakup organów z prawdziwego zdarzenia, pozbyli się niepotrzebnego obiektu.
Niedługo później w kościele klasztornym zainstalowano nowy instrument, zbudowany przez Franciszka Szefflera. W komorze klapowej wiatrownicy manuału zachowała się wklejka z napisem informującym, że „Organ ten wystawił Franciszek Szeffler orgarmistrz dnia 14 Sierpnia 1831 roku”. Co ciekawe, na kartach kroniki klasztornej odnaleźć można informację, jakoby rzeczone organy, wyposażone w 10 głosów manuałowych i 4 pedałowe, zbudowane zostały w 1838 r. przez Stanisława Szefflera. Praca organmistrza miała kosztować 1300 zł polskich (900 zł – sekcja manuału, 400 zł – sekcja pedału), a wszelkie potrzebne materiały nabyto sumptem klasztoru. Oczywiście, w tym przypadku kronikarz popełnił błąd, mylnie przytaczając imię F. Szefflera, jednak w kwestii liczby głosów, jak również w odniesieniu do spraw finansowych relacja zasługuje na wiarę. Chcąc pogodzić obie datacje instrumentu, należy uznać, iż sama wiatrownica, zawierająca inskrypcję z 1831 roku, została zbudowana w tym właśnie roku, być może z przeznaczeniem do innych organów, a następnie wtórnie wykorzystana przez organmistrza podczas budowy instrumentu reformackiego w 1838 roku.
Gwoli ścisłości trzeba dodać, iż w 1880 r. malarz Stanisław Barański przemalował prospekt organowy. Po ponownym objęciu placówki pińczowskiej w 1928 r. zakonnicy zastali w niej zniszczone organy, praktycznie nienadające się do użytku, z wieloma uszkodzonymi piszczałkami, dziurawym miechem i połamanymi klawiszami, zarówno w manuale, jak również w pedale. Wobec powyższego br. Ambroży Duda sprowadził znajomego organmistrza, który za kwotę 900 zł doprowadził instrument do porządku w przeciągu kilku tygodni, naprawiając miech, wstawiając nowe klawiatury, a także przeprowadzając strojenie. Owym organmistrzem był Konstanty Mieszczankowski ze Stopnicy.
Po 1995 r. miała miejsce restauracja organów wykonana pod nadzorem Mariana Dorawy z Torunia. Obecnie instrument znów wymaga generalnego remontu.
Manuał | Pedał |
---|---|
1. Portunał Flet 8' | 1. Violinbas 16' |
2. Aeolina 8' | 2. Subbas 16' |
3. Mixtura 3ch | 3. Oktawbas 8' |
4. Sedecima 1' | 4. Quinta 5 2/3' |
5. Oktawa 2' | 5. Flet 4' |
6. Flet Minor 4' | |
7. Quinta 2 2/3' | |
8. Dulciana 4' | |
9. Flet Major 8' | |
10. Pryncypał 4' |
Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:11:11