Późnobarokowy kościół, wzniesiony w latach 1718-1728, był początkowo wyposażony w pozytyw, który w drugiej połowie XIX w. nie nadawał się już do użytku. W związku z powyższym w 1880 r. Jan Śliwiński ze Lwowa przedłożył pijarom kosztorys na wybudowanie nowych organów:
Manuał
Flauto majore 8’
Unda maris 8’
Vox Celeste 8’
Principale 4’
Flauto minore 4’
Flauto harmonico 4’
Quinta 3’
Octava 2’
Pedał
Subbass 16’
Violonbass 8’
Oferta lwowskiego organmistrza nie została przyjęta, a do budowy nowego instrumentu, ukończonego w 1881 roku, przystąpił Antoni Sapalski z Krakowa. Dyspozycja tychże organów przedstawiała się następująco:
Manuał
Pryncypał 8’
Flet major 8’
Portunal flet 8’
Oktawa 4’
Kwinta 3’
Super oktawa 2’
Mixtura [2’ II]
Pedał
Subbas 16’
Pryncypał bas 8’
W 1920 r. Stanisław Żebrowski z Krakowa wyremontował instrument oraz wstawił nowe piszczałki prospektowe w miejsce poprzednich, zarekwirowanych na cele wojenne.
Prawdopodobnie na przełomie lat 50. i 60. XX w. firma Henryka Siedlara z Krakowa zbudowała nowe organy. Były one remontowane w latach 1982-1984 przez Adama Kołpanowicza z Krakowa.
Instrument 19-głosowy, o trakturze pneumatycznej i wiatrownicach stożkowych, z wolnostojącym stołem gry o 2 manuałach (C-a3) i pedale (C-f1).
Prospekt organowy niearchitektoniczny, bezstylowy.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8' | 1. Holflet 8' | 1. Subbas 16' |
2. Gemshorn 8' | 2. Salicet 8' | 2. Oktawbas 8' |
3. Bourdon 8' | 3. Vox celestis 8' | 3. Fletbas 8' |
4. Oktawa 4' | 4. Róg nocny 4' | 4. Chorałbas 4' |
5. Kwintaton 4' | 5. Nasard 2 2/3' | 5. Puzon 16' |
6. Mixtura 3ch. | 6. Flecik 2' | |
7. Cymbel 3ch. | ||
8. Obój 8' | ||
9. Dzwony |
Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:12:30