XXIV FESTIWAL MUZYKA W STARYM OPACTWIE

Napisane w dniu 2019-06-07 13:25:02 przez jcuryllo.

Miejsce: Rudy , Pocysterski Zespół Klasztorno - Pałacowy w Rudach
Data rozpoczęcia: 2019-06-23
           Pocysterski Zespół Klasztorno-Pałacowy, Parafia Wniebowzięcia NMP w Rudach oraz instytucje kształcące muzyków kościelnych w Gliwicach mają zaszczyt zaprosić Państwa na kolejną, 24. edycję festiwalu „Muzyka w starym opactwie”, który trwać będzie od maja do października 2019 roku w Bazylice Matki Boskiej Pokornej w Rudach.
          Koncerty w tak urokliwym i cennym, bo przywróconym do życia po zniszczeniach drugiej wojny światowej, średniowiecznym klasztorze cystersów stwarzają wyjątkowy klimat dla skupienia i kontemplacji czy choćby tylko głębokiego i pełnego duchowych treści wytchnienia przy muzyce organowej i wokalnej.
          W czasie swej 24-letniej już historii festiwal „Muzyka w starym opactwie” zyskał rangę jednego z najważniejszych wydarzeń kulturalnych regionu. Wierni festiwalowi słuchacze, często obecni na wszystkich koncertach cyklu a reprezentujący całą Ziemię Śląską, są dowodem na to, iż nie zniknęła jeszcze potrzeba kontaktu ze sztuką trudniejszą w odbiorze, za to gwarantującą doświadczenie najwyższych i ponadczasowymi wartości.
          Festiwalowi patronuje wybitny zakonnik cysterski a zarazem kompozytor – Johannes Nucius. Urodzony w Zgorzelcu (około 1556 r.), w rudzkim opactwie zaczął komponować swoje dzieła. W 1591 roku został opatem klasztoru w Jemielnicy, gdzie przebywał aż do śmierci w roku 1620. Johannes Nucius należał do najwybitniejszych postaci w dziejach śląskiej kultury muzycznej oraz całego zakonu cysterskiego, i to w skali europejskiej. Niestety, zniszczenia klasztoru w Jemielnicy w wyniku wojny 30-letniej, a przede wszystkim  pożary, szczególnie ten w 1617 roku, sprawiły, że wiele dzieł wokalnych kompozytora nie przetrwało do naszych czasów. Na szczęście, zachowały się dwa zbiory motetów, drukowane w Pradze
i Legnicy. Posiadamy również znaczące dzieło o teorii muzyki autorstwa Nuciusa pt. „Musices poeticae sive de compositione cantus".
         Kompozycje patrona festiwalu bywały już prezentowane w ramach naszych koncertowych spotkań. W tegorocznym cyklu zabrzmią one również, aby i nowi słuchacze mogli się przekonać, jak wspaniałe dzieła powstawały w zaciszu klasztornych cel i jak wielki był wpływ zakonnej duchowości na kulturę Europy.
Sięgając bowiem do historii zakonu cysterskiego w dawnej diecezji wrocławskiej, obejmującej tereny nad górną i środkową Odrą, nie sposób nie zauważyć, że początki profesjonalnej kultury muzycznej na Śląsku związane są ściśle z rozwojem chrześcijaństwa, w szczególny zaś sposób z działalnością duszpasterską klasztorów, początkowo benedyktynów i kanoników regularnych, a później przede wszystkim cystersów. Zaś opactwo w Rudach, wspólnie z innymi klasztorami cysterskimi na tych ziemiach, należało do najbardziej prężnych ośrodków pielęgnowania liturgii i życia kulturalnego. Zakony te w istotny sposób przyczyniły się do rozwoju życia religijnego i szeroko pojętej kultury artystycznej. 
           Warto przypominać dzieje Pocysterskiego Zespołu Klasztorno-Pałacowego, aby na kanwie ich bogatego liturgicznie i kulturowo dziedzictwa snuć naszą teraźniejszość, kształtując ją wedle własnych możliwości i najlepszej woli. Każdy bowiem czas ma swoje ważne momenty, do których nawiązują i na których fundamencie budują kolejne pokolenia. Do szacunku wobec dziedzictwa przeszłości zachęcają nas również postulaty zawarte w Konstytucji o Liturgii Soboru Watykańskiego II: „Tradycja muzyczna całego Kościoła stanowi skarbiec nieocenionej wartości”, dlatego „największą troskliwością należy zachowywać i otaczać opieką skarbiec muzyki kościelnej".
         Festiwal jest zatem jedną z form troski o wielowiekowy i różnorodny skarbiec muzyki religijnej, śląskiej i europejskiej. W tym roku warto o tym pamiętać również dlatego, że obchodzimy 15-lecie wejścia w struktury Unii Europejskiej. Tej wspólnoty państw i narodów, która u swego zarania za patronkę obrała sobie Królową w koronie z gwiazd dwunastu, a teraz tak skwapliwie się od tych związków odcina. Może płomień rujnujący katedrę Notre Dame rozpali na nowo wiarę w sercu starego kontynentu? Westchnijmy w tej intencji do naszej Pokornej Pani przy okazji koncertowych odwiedzin.
          W tegorocznym festiwalowym repertuarze nie może też zabraknąć muzyki Stanisława Moniuszki, którego 200-lecie urodzin w tym roku obchodzimy. Większość z nas zna tego twórcę jako wybitnego kompozytora oper. Podziwiamy „Halkę” czy „Straszny dwór”, ale niewiele wiemy o jego muzyce kameralnej, baletowej, o utworach fortepianowych i organowych. A przecież warto pamiętać, że Stanisław Moniuszko był organistą w kościele św. Jana w Wilnie i pozostawił po sobie utwory literatury organowej. Niektóre z nich zabrzmią w tym roku w Rudach. Warto przy okazji przypomnieć, że znana z kościołów pieśń „Ojcze z Niebios, Boże Panie” to również utwór Moniuszki, pochodzący z 4. aktu opery „Halka”.
           Niech każdy z sześciu koncertów zaowocuje mistycznym spotkaniem z tym wszystkim, co historia w nobliwych murach zostawiła i do czego refleksje, zrodzone tu przy dźwiękach muzyki, mogą nasze myśli i serca zaprowadzić.                                                       ks. prał. Bogdan Kicinger Dyrektor Festiwalu
Niedziela, 23 czerwca 2019 r., Godz. 17.00
  BRYGIDA TOMALA
Babice – Katowice
PROGRAM KONCERTU: Jan Sebastian Bach (1685-1750)
Preludium  chorałowe „Wir glauben all an einen Gott“ BWV 680
 
Krzysztof Grzeszczak (1965) 
Duszo Chrystusowa ( ze zbioru Preludia na organy)
 
Franciszek Walczyński  (1852-1937)
Adoratione. Quasi fantasta op.110
 
Krzysztof Grzeszczak  (1965)
Twoja cześć, chwała ( ze zbioru Preludia na organy)
 
Dietrich Buxtehude (1637 -1707)
Ciacona in c BuxWV 159
 
Stanisław  Moniuszko (1819 -1872)
Preludium na temat pieśni  „Idzie, idzie Bóg prawdziwy”
Za umarłych (na temat pieśni „Przez czyśćcowe upalenia”)
 
Eugene Gigout  (1844-1925)
10 Pieces pour Orgue:  IV Toccata
 
Jan Sebastian Bach (1685 - 1750)
Preludium chorałowe „Komm, heiliger Geist, Herre Gott“
 BWV  652a
Preludium i fuga Es-dur BWV 552
 

Źródło: XXIV FESTIWAL MUZYKA W STARYM OPACTWIE

Wcześniejsze Nowości

13 utworów

Zapraszamy na koncert naszego chóru, podczas którego zabrzmi trzynaście utworów, które łączy tylko jedno: to nasze ulubione kompozycje. Wybraliśmy je w drodze głosowania spośród utworów wykonywanych przez nas w ostatnich latach. W repertuarze pojawią się…

V Ogólnopolski Festiwal Współczesnej Muzyki Chóralnej MUSIC EVERYWHERE

Przeżyj z chórem coś zupełnie nowego! Jest wiele rzeczy, które wyróżniają Festiwal Music Everywhere i jeszcze więcej powodów, dla których warto pojawić się w dniach 8 - 10 listopada 2019 r. w Gdańsku. V edycja Ogólnopolskiego Festiwalu Współczesnej Muzyki…

Koncert muzyki sakralnej

Serdecznie zapraszamy na koncert muzyki sakralnej w wykonaniu Chóru Uniwersytetu SWPS.

W repertuarze znajdują się następujące utwory:
1. Wacław z Szamotuł, Już się zmierzka
2. Mikołaj Gomółka, Nieście chwałę mocarze
3. Ola…