Kościół św. Stanisława Biskupa Knychówek (mazowieckie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

W 2016 r. Marian Leśniczuk przeprowadził gruntowny remont organów, podczas którego dostawił drugi rząd głosu Mixtura oraz zamontował nową dmuchawę elektryczną.

Wiatrownice stożkowe. Miech pływakowy. Manuały C-f3, pedał C-d1.


Budowniczy
Leopold Hartman
Rok zakończenia budowy
1911
Liczba głosów
12
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Prinzipal 8'1. Flöt harmonie 8'1. Subbass 16'
2. Bordon 8'2. Aeoline 8'2. Oktavbass 8'
3. Gamba 8'3. Salzional 8'
4. Oktave 4'4. Flöte 4'
5. Fugara 4'
6. Mixtura [I-II 2 2/3']*
Pomoce
Urządzenia dodatkowe: Połączenie II. man. z. I. man., Połączenie I. man. z. pedałem,
Połączenie II. man. z. pedałem, Połączenie super oktawowe II m. do I m., A, pedał crescendo
Kombinacje: P, F, T
Przypisy
*) na rejestrze napis Mixtura II
Stół gry

Stół gry






Autor
Piotr Woźniak


Ostatnia modyfikacja: 2018-03-10 20:39:32


gumma
gumma 2017-03-01 18:06:07
@favabeans

aby wyrobić sobie zdanie na temat charakteru brzmienia organów restaurowanych przez naszą firmę warto posłuchać nagrań:

https://soundcloud.com/user-882866857

jest to dokumentacja dźwiękowa tylko niektórych instrumentów nad którymi przeprowadziliśmy prace w ostatnim czasie - w sumie 33 próbki. Dokumentacja fonograficzna nie była przeprowadzana systematycznie, mimo tego prezentuje w bezpośredni sposób naszą autorską wizję brzmienia. W 2017 uzupełnimy stronę o nowe nagrania proszę więc mieć/trzymać uszy otwarte:)
gumma
gumma 2017-03-01 20:39:53 Edytowany
@favabeans

Jeszcze raz proszę o poprawienie błędnych informacji zawartych w polu 'Opis Instrumentu':

1. Stół gry był oryginalnie umieszczony na osi szafy (następnie kilkakrotnie przenoszony). Pierwotny stan jak i wszystkie późniejsze zmiany są udokumentowane.

2. Głos 'Mixtura' zbudowano pierwotnie jako jednogłosowy. Istnieje oryginalny kloc wewnątrz instrumentu, nie ma więc o czym dyskutować.

Pozdrawiam,
A.L.
-usunięto- 2017-01-28 12:48:06
Drogi Panie "gumma"! Przykro mi to stwierdzić, ale wypisujesz Pan kłamstwa. Po rozmowie z naocznym świadkiem oraz zapoznaniem się z kartą ODZ, dowiedziałem się, że oryginalnie stół gry znajdował się z boku szafy organowej, jednak Marian Leśniczuk przeniósł go w 1988 r. do przodu (o czym sam pisze w pewnym sprawozdaniu), nie zważając na to, że aby dostać się na drugą stronę chóru, trzeba było przejść między kontuarem, a ławką, nie wspominając już o widoczności ołtarza zakłócanej przez żyrandol. Wychodzi więc na to, że obecnie kontuar znajduje się w miejscu gdzie stał oryginalnie. Skoro więc „uprawniony warsztat” z Korczewa nad Bugiem tak dba, aby wszystko było oryginalnie i po staremu, to dlaczego dostawił drugi chór mikstury? Grając na tym instrumencie po wykonanym remoncie, ewidentnie słyszałem pierwszą oktawę jednochórową, a dalej już dwa chóry. Nie zdziwiłbym się wcale gdyby okazało się, że drugi chór mikstury został zlikwidowany również w latach 80’ podczas tego samego remontu, kiedy przeniesiono kontuar w "nieoryginalne" miejsce. Dobrze by było, gdyby Firma z Korczewa nad Bugiem zamiast siedzieć nad historią instrumentów i wypisywaniem piękną czcionką karteczek w pseudostaropolskim języku, zaczęła je porządnie robić, a przede wszystkim nie ściszać ich zasłaniając się oryginalną, romantyczną intonacją. W Knychówku, po obecnym remoncie, śpiewający lud bez trudu zagłusza organy, pomimo, że grane jest na Tutti. Sytuacja „oryginalnej i historycznej” intonacji powtarza się także w wielu innych instrumentach w okolicy, remontowanych przez Mariana Leśniczuka, m.in. w Kopciach, Grębkowie, Jabłonnie Lackiej, Dobrem, Przesmykach, Wyszkowie i wielu innych miejscach. Zachodzi więc pytanie: dlaczego instrumenty przed remontem wyżej wymienionego „uprawnionego warsztatu”, pomimo niekiedy dziurawego miecha i znacznych ubytków powietrza, grały znacznie głośniej? Po pracach organmistrzowskich „Orgelreparaturwerkstatt Korczew am Bug”, granie literatury organowej - oprócz pięknych, delikatnych, eterycznych utworów romantycznych na Salicecie lub Eolinie - nie ma najmniejszego sensu.