Kościół Najświętszego Zbawiciela Poznań (woj. wielkopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Kościół Najświętszego Zbawiciela został wzniesiony w latach 1866-1869 w stylu neogotyckim według projektu Augusta Stülera i wykonującego plany szczegółowe Juliusza Hochbergera dla gminy ewangelicko-augsburskiej. Fundatorem był Fryderyk Wilhelm IV, który na ten cel przeznaczył sumę ponad 56 tysięcy talarów. Początkowo kościół nosił wezwanie św. Pawła, jednak po przejęciu go w 1945 przez katolików zmieniono wezwanie na obecne (św. Paweł był już patronem bazyliki archikatedralnej). W 1950 abp. Walenty Dymek erygował tu nową parafię. Renowacja po zniszczeniach wojennych zakończyła się dopiero w 1964 roku.

Organy w świątyni wybudował Paul Voelkner z Bydgoszczy w 1913 roku. Jest to największy zachowany instrument Voelknera na świecie i jedyny z trzema manuałami. Niestety nie zachowała się oryginalna dyspozycja Voelknera. Organy były przebudowywane prawdopodobnie po II wojnie światowej przez nieznanego organmistrza. Nazwy na starym, nieużuwanym już kontuarze zostały spolszczone. 

Organy po 2000 roku przeszły generalny remont przeprowadzony przez organmistrza Jana Drozdowicza z Poznania. Odłączył on wtedy sprawny kontuar pneumatyczny, który aktualnie niszczeje. Zmienił trakturę na elektro-pneumatyczną oraz wstawił kontuar od instrumentu cyfrowego. Niestety przebudowa źle wpłynęła na instrument, poszczególne głosy i dźwięki zawieszają się a elektronika nie działa poprawnie.

Obecnie organy są w średnim stanie technicznym. W najgorszym stanie jest traktura. Niektóre głosy wymagają nastrojenia. 

Organy działają w oparciu o dmuchawę elektryczną. Nie zachowało się urządzenie do kalikowania. Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.

Budowniczy
Paul Voelkner
Rok zakończenia budowy
1913
Liczba głosów
49
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Prinzipal 16'1. Geigenprinzipal 8'1. Bordun 16'1. Prinzipalbass 16'
2. Prinzipal 8'2. Salizional 8'2. Ital. Prinzipal 8'2. Subbass 16'
3. Dulziana 8'3. Quintaton 8'3. Gamba 8'3. Echobass 16'
4. Gemshorn 8'4. Gedackfloete 8'4. Vox coelestis 8'4. Quintbass 10 2/3'
5. Floete harm. 8'5. Gamba 4'5. Konzertfloete 8'5. Oktavbass 8'
6. Gedackt 8'6. Fugara 4'6. Rohrfloete 8'6. Bassfloete 8'
7. Oktave 4'7. Gedackt 4'7. Floete harm. 4'7. Oktave 4'
8. Rohrfloete 4'8. Octave 2'8. Oktave 4'
9. Quinte 2 2/3'9. Quinte 1 1/3'9. Nasat 2 2/3'8. Floete 2'
10. Prinzipal 2'10. Nachthorn 1'10. Piccolo 2'9. Trompete 8'
11. Kornet 3-f11. Sesquialtera11. Terz 1 3/5'10. Pozaune 16'
12. Mixtur 4-f12. Zimbel 2-f12. Rauschquinte 2-f
13. Trompete 8' 13. Englischhorn 8' 13. Tuba 8'
Pomoce
Łączniki: II-I, III-I, I-ped., II-ped., III-ped.
Tremulant
Sub III man
Wałek crescendo
Żaluzja III man
Wyłącznik crescendo
6 kombinacji stałych: PP, P, MF, F, FF, Tutti, 7 kombinacji programowalnych
Urządzenie do nagrywania i odtwarzania dwóch utworów (zapamiętuje sekwencje elektromagnesów)
Kontuar

Kontuar

Nieużywany kontuar Voelknera

Nieużywany kontuar Voelknera








Opracował(a): Adam Bigosiński
Źródło: instrument znany z autopsji; kroniki parafialne; Zdjęcia: Michał Kołodziej


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:11:32


Kościół Świętego Krzyża (Górczyn) (Poznań) - 49 głosów
Bazylika Kolegiacka św. Stanisława Biskupa parafii NMP Nieustającej Pomocy i św. Marii Magdaleny (Fara) (Poznań) - 43 głosów
Kościół Imienia Maryi (Smochowice) (Poznań) - 51 głosów

Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Dodaj własny!

Zaloguj się, aby dodać komentarz!