Kościół św. Marii Magdaleny i Niepokalanego Poczęcia NMP (franciszkanów) Przemyśl (podkarpackie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Prospekt organów pochodzi prawdopodobnie z ok. 1780 roku, gdyż wtedy zawarto umowę ze snycerzami Barzyckim i Duńczewskim na jego budowę. W latach 1886–1887 Jan Śliwiński ze Lwowa zbudował w starej szafie nowe organy. Miały one trakturę mechaniczną oraz 14 głosów obsługiwanych przez jeden manuał i pedał. W 1928 r. firma Dominika Biernackiego z Włocławka rozbudowała instrument do 17 głosów. W tym samym roku chór muzyczny został odnowiony przez firmę Emila Giebultowicza.

Kolejnej przebudowy dokonał Wacław Biernacki w 1949 r. Rozdzielono wówczas szafę organową na dwie części, a kontuar umieszczono na środku chóru. Dobudowano Tremolo. Zaślepiono dźwignię do kalikowania, pozostawiono jedynie uchwyt dla kalikanta. Zmieniono też trakturę instrumentu na pneumatyczną i zwiększono liczbę głosów do 24. Dobudowano m.in. głosy językowe (Trąbka 8' wykonana przez Biernackiego oraz Puzon 16' pochodzenia niemieckiego), Szarf 3x 1' oraz trzeci chór do Mikstury. Ponadto usunięto Kontrabas 16' z sekcji pedału ze względu na to, że zajmował zbyt dużo miejsca, i przerobiono go na Violonbas 8'. 

W latach 70. XX w. dokonano remontu wnętrza kościoła. Przemalowano wtedy wiele cennych zabytków, m.in. zabytkową szafę organową. Ostatnich zmian w samym instrumencie dokonał w latach 80. XX w. Stanisław Karpecki z Przemyśla. Ponieważ prace wykonane były wadliwie, do dziś skutkują złym stanem instrumentu. Objęły one zmianę traktury rejestrów na elektropneumatyczną, przebudowę stołu gry oraz zmiany w dyspozycji: przerobienie głosu Pryncypał Skrzypcowy z 8' na 4', usunięcie chóru 8' Vox Coelestis i zastąpienie go chórem 4', całkowite usunięcie głosu Szarf 3x 1' i zastąpienie go głosem Cymbel 3x 1' w systemie multiplex. Obecnie [10.2021] instrument wymaga gruntownego remontu. Występują awarie mieszków i klawiatur. Oryginalne części wykonane przez Jana Śliwińskiego, które przetrwały do dziś, to m.in. miech klinowy oraz głosy: Pryncypał 8', Gamba 8', Subbas 16'.

Budowniczy
Jan Śliwiński
Rok zakończenia budowy
ok. 1887
Stan instrumentu
Dostateczny
Liczba głosów
24
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Bourdon 16'1. Gedekt 8'1. Subbas 16'
2. Pryncypał 8'2. Amabilis 8'2. Wiolonbas 8'
3. Rurflet 8'3. Pryncypał Skrzypcowy 8' 23. Oktawbas 8'
4. Gamba 8'4. Vox Coelestis 8'[+4']4. Chorałbas 4'
5. Kwintaton 8'5. Flet 4'5. Mikstura 3x
6. Oktawa 4'6. Nasard 2 2/3'6. Puzon 16' 4
7. Dolce 4'7. Pikolo 2'
8. Kwinta 2 2/3'8. Szarf 3x3
9. Mikstura 3xDzwonki
10. Trąbka 8' 1
Pomoce
Połączenia: I/P, II/P, Super II/P, II/I, Super II/I, Super I
Urządzenia dodatkowe: automat pedału, dwie wolne kombinacje, Echo manuału II (sterowane mechanicznie), Crescendo, Tremolo (na całe organy), wyłącznik głosów językowych
Wyłączniki kolektywne: Piano, Forte, Tutti
Przypisy
1) głos dobudowany na dodatkowej wiatrownicy za szafą organową
2) faktycznie Pryncypał 4'
3) faktycznie Cymbel 3x
4) głos niekompletny (C-H). Niegdyś od oktawy małej następowała transmisja Trąbki 8'
Stół gry

Stół gry

Trąbka 8'

Trąbka 8'

Dzwonki

Dzwonki

Puzon 16'

Puzon 16'

Miech

Miech






Źródło
Oględziny własne
Informacje własne i dawnych organistów
Kroniki klasztorne
Opis przeredagowany i uzupełniony w oparciu o publikację: M. Babnis, Kultura organowa Galicji, Słupsk 2012, s. 485.
Autor
Mateusz Kuczkowski


Ostatnia modyfikacja: 2021-10-07 19:55:34

Kościół św. Antoniego z Padwy (reformatów) (Przemyśl) - 8 głosów
Wyższe Metropolitalne Seminarium Duchowne (Przemyśl) - 12 głosów
Bazylika archikatedralna św. Jana Chrzciciela i Wniebowzięcia NMP (Przemyśl) - 44 głosów

Zaloguj się, aby dodać komentarz!