Pierwsze wzmianki o parafii w Lipniku (obecnie dzielnica Bielska-Białej) pochodzą z ok. 1330 roku. Obecny kościół parafialny, budowany w latach 1880-1885 w stylu noegotyckim, został poświęcony w 1885 roku. Powstał na miejscu poprzedniego kościoła, który spłonął w 1879 roku.
Pierwotnie w kościele znajdował się instrument firmy braci Rieger, zbudowany w 1905 roku jako opus 1232. W 1976 został sprzedany nowo powstałej wówczas parafii w Mesznej, gdzie stoi do dnia dzisiejszego (http://musicamsacram.pl/instrumenty/opis/1364-Meszna-Kosciol-Niepokalanego-Serca-NMP).
W latach 1976-1977 zbudowano nowe organy, a ich wykonawcą jest firma Włodzimierza Truszczyńskiego z Warszawy. Instrument, za aprobatą ks. kan. Jana Rychlika, ówczesnego proboszcza, zaprojektował Władysław Kanik, miejscowy organista, piastujący to stanowisko w latach 1946-1977. Niestety, nie dane mu było nigdy zagrać na ukończonym instrumencie, zmarł bowiem kilka dni przed odbiorem instrumentu, 2 czerwca 1977 roku.
7 czerwca 1977 roku, pod przewodnictwem prof. Jana Jargonia z Krakowa, odbył się komisyjny odbiór instrumentu, którego wykonanie uznano za bardzo dobre. W dniu odpustu parafialnego, 10 września, uroczyście poświęcono nowy instrument. Dokonał tego ks. infułat Eugeniusz Florkowski, profesor i wieloletni rektor Wyższego Seminarium Duchownego w Krakowie.
Od stycznia do kwietnia 2013 roku, przy okazji remontu chóru w kościele oraz koniecznego demontażu organów, został przeprowadzony remont, którego wykonawcą był organista z pobliskiego osiedla Złote Łany (również w Bielsku-Białej), Stanisław Gonciarczyk wraz z córką. Prace obejmowały strojenie, czyszczenie, usunięcie drobnych usterek, malowanie szafy, modyfikację elektroniki oraz dodanie połączeń oktawowych Super M I, Super M II, Super M II - M I, Super M III - M I.
Instrument posiada ogółem 2156 grających piszczałek i 12 niemych. Zasilany jest dmuchawą elektryczną napędzającą trzy miechy pływakowe: jeden dla manuału I i pedału, drugi dla manuału II i trzeci dla manuału III. Wiatrownice stożkowe, traktura elektro-pneumatyczna.
Charakterystyka poszczególnych głosów:
Manuał I (Hauptwerk) – w środkowej części instrumentu:
Bourdon 16' – drewniany, kryty;
Pryncypał 8' – metalowy, otwarty (C-h w prospekcie);
Flet 8' – C-H drewniany kryty, c-a2 drewniany otwarty, b2-a3 metalowy otwarty;
Oktawa 4' – metalowa, otwarta (C-H w prospekcie);
Flet prosty 4' – C-f drewniany kryty, fis-f2 metalowy kryty, fis2-a3 metalowy otwarty;
Quartan 2x [2 2/3' + 2'] – metalowy, otwarty, nierepetujący;
Róg nocny 2' – metalowy, koniczny, o szerokiej menzurze;
Mixtura 5x – metalowa, otwarta, repetująca:
C: 1 1/3', 1', 2/3', 1/2', 1/3'
c: 2', 1 1/3', 1', 2/3', 1/2'
c1: 2 2/3', 2', 1 1/3', 1', 2/3'
c2: 4', 2 2/3', 2', 1 1/3', 1'
Trompet 8' – stopy i roztrąby metalowe.
Manuał II – w prawej części instrumentu (patrząc od ołtarza):
Flet kryty 8' – C-a2 drewniany kryty, b2-f3 metalowy kryty, fis3-a3 metalowy otwarty;
Salicet 8' – metalowy, otwarty (C-B w prospekcie);
Pryncypał 4' – metalowy, otwarty;
Bachflet 4' – C-h1 drewniany kryty, c2-f2 metalowy kryty, fis2-a3 metalowy otwarty;
Sesquialtera 2x [2 2/3' + 1 3/5'] – metalowa, otwarta, nierepetująca;
Flet leśny 2' – metalowy, koniczny;
Mixtura Acuta 4x – metalowa, otwarta, repetująca:
C: 2/3', 1/2', 1/3', 1/4'
Gis: 1', 2/3', 1/2', 1/3'
e: 1 1/3', 1', 2/3', 1/2'
c1: 2', 1 1/3', 1', 2/3'
gis1: 2 2/3', 2', 1 1/3', 1'
e2: 4', 2 2/3', 2', 1 1/3'
Obój 8' – metalowy, C-f3 językowy, fis3-a3 labialny.
Manuał III – w środkowej części instrumentu, położony wyżej i prostopadle w stosunku do pozostałych sekcji brzmieniowych ("Kronwerk"):
Gedackt 8' – C-H drewniany kryty, c-f3 metalowy kryty, fis3-a3 metalowy koniczny;
Flet rurkowy 4' – C-H drewniany kryty, c-f2 metalowy półkryty rurkowy, fis2-a3 metalowy koniczny;
Pryncypał 2' – metalowy, otwarty;
Gemskwinta 1 1/3' - metalowa, koniczna;
Cymbel 3x – metalowy, otwarty, repetujący:
C: 1/2', 1/3', 1/4'
c: 2/3', 1/2', 1/3'
c1: 1', 2/3', 1/2'
c2: 1 1/3', 1', 2/3'
c3: 2', 1 1/3', 1'
Vox humana 8' – metalowy, C-e3 językowy, f3-a3 labialny.
Pedał – w lewej części instrumentu:
Pryncypał 16' – drewniany, otwarty;
Subbas 16' – drewniany, kryty;
Oktawa 8' – metalowa, otwarta (C-h w prospekcie);
Flet basowy 8' – drewniany, kryty;
Oktawa 4' – metalowa, otwarta (C-H w prospekcie);
Mixtura 4x [2 2/3' + 2' + 1 1/3' + 1'] – metalowa, otwarta, nierepetująca;
Puzon 16' – drewniany.
Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Bourdon 16' | 1. Flet kryty 8' | 1. Gedackt 8' | 1. Pryncypał 16' |
2. Pryncypał 8' | 2. Salicet 8' | 2. Flet rurkowy 4' | 2. Subbas 16' |
3. Flet 8' | 3. Pryncypał 4' | 3. Pryncypał 2' | 3. Oktawa 8' |
4. Oktawa 4' | 4. Bachflet 4' | 4. Gemskwinta 1 1/3' | 4. Flet basowy 8' |
5. Flet prosty 4' | 5. Sesquialtera 2x | 5. Cymbel 3x | 5. Oktawa 4' |
6. Quartan 2x | 6. Flet leśny 2' | 6. Vox humana 8' | 6. Mixtura 4x |
7. Róg nocny 2' | 7. Mixtura Acuta 4x | 7. Puzon 16' | |
8. Mixtura 5x | 8. Obój 8' | ||
9. Trompet 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:15:56