Sanktuarium Nawiedzenia NMP i św. Józefa Krosno (woj. warmińsko-mazurskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Pierwsze organy w krośnienskim sanktuarium zostały zbudowane przez Georga Wulffa w latach 1729-1731. Instrument Wulffa posiadał jedynie dwie sekcje manuałowe bez pedału. Hauptwerk posiadał 9 głosów z 505 piszczałkami, a druga sekcja (prawdopodobnie Oberwerk) 6 głosów z 337 piszczałkami. W prospekcie znajdowało się obok piszczałek grających 68 niemych. Około połowy XIX wieku Johann Rohn z pobliskiej Ornety zbudował nowe organy z wykorzystaniem starej szafy Wulffa. Odtąd instrument o dwóch sekcjach manuałowych oraz jednej pedałowej posiadał 23 głosy na wiatrownicach klapowo-zasuwowych. W dyspozycji organów występują głosy, które są praktycznie niespotykane na terenie dawnych Prus, a które możemy spotkać w organach dynastii Buchholzów, z których jako uczeń wywodził się Johann Rohn.

Najprawdopodobniej w 1917 roku piszczałki prospektowe zostały skonfiskowane na cele wojenne. W 1945 roku i w okresie późniejszym organy zostały pozbawione praktycznie wszystkich piszczałek metalowych. Około 1957 roku uruchomiono część instrumentu. Następny częściowy remont wykonano w 1961 roku. W 2000 roku, podczas gruntownego remontu zdewastowanych organów, otrzymały one katalogowe piszczałki metalowe firmy Laukhuff. Silnik oraz miech instrumentu umieszczony został obok organów. Prace remontowe i uzupełniające przeprowadził Andrzej Kowalewski z Braniewa. W czerwcu 2015 roku ten sam organmistrz dokonał przeglądu instrumentu. Mimo to, instrument wymaga kompleksowej renowacji poszczególnych części (m.in. traktury) oraz prospektu i całej empory organowej, która w wyniku pochylenia deformuje trakturę i utrudnia grę na instrumencie.

Chór i prospekt organowy dawnych organów Wulffa reprezentują styl regencyjny. Ich twórcą jest Christian Peucker.

Skala manuałów: C-f3; skala pedału: C-d1.

Budowniczy
Johann Rohn
Liczba głosów
23
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Bordun 16'1. Prinzipal 8'1. Prinzipalbaß 16'
2. Prinzipal 8'2. Flöte 8'2. Subbaß 16'
3. Gemshorn 8'3. Viola da Gamba 8'3. Violone 8'
4. Rohrflöte 8'4. Prestant 4'4. Cello 8'
5. Gedackt 4'5. Rohrflöte 4'5. Octave 4'
6. Octave 4'6. Mixtur 2-3 fach6. Posaune 16
7. Quinte 2 2/3'7. Decima 1-3 fach
8. Superoctave 2'
9. Mixtur 3-4 fach
10. Trompete 8'
Pomoce
Manual Coppel, Zimbelstern
Zaślepiony otwór po cięgle, zapewne po Pedal Coppel
Stół gry

Stół gry

Zbliżenie prospektu

Zbliżenie prospektu








Opracował(a): Bartosz Skop
Źródło: E. Smulikowska, Prospekty organowe w dawnej Polsce, Wrocław-Warszawa-Kraków-Gdańsk-Łódź 1989
Werner Renkewitz, Jan Janca, Hermann Fischer, ''Geschichte der Orgelbaukunst in Ost- und Westpreußen von 1333 bis 1944 Bd, II,2'', Köln 2015, s. 765-767.
Wizja lokalna.


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:15:41


Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Dodaj własny!

Zaloguj się, aby dodać komentarz!