Kościół Wniebowzięcia NMP (Zerzeń) Warszawa (woj. mazowieckie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy wybudował Józef Szymański z Warszawy w 1886 r. Pierwotnie instrument miał 12 głosów, 2 manuały i pedał, trakturę mechaniczną i wiatrownice stożkowe. Po zniszczeniach wojennych w 1944 r. został przebudowany w latach 50. XX w. przez Zygmunta Kamińskiego z zastosowaniem traktury pneumatycznej i rozszerzeniem skali manuałów z C-f3 do C-a3. W 2010 r. organy wyremontował Marian Leśniczuk z Korczewa, który zmienił dyspozycję instrumentu.

DYSPOZYCJA PRZED REMONTEM

Manuał I Manuał II Pedał
Pryncypał 8' Pryncypał łagodny 8' Subbas 16'
Bourdon 8' Gamba 8' Violon 16'
Salicet 8' Flet 8' Oktawbas 8'
Oktawa 4' Trawersflet 4' Czelo 8'
Rourflet 4' Nasard 2 2/3'  
Róg nocny 2' Dolce 4'  
Mixtura 2' Flautino 2'  

Wiatrownice stożkowe. Jeden miech pływakowy. W górnej części szafy sekcja manuału I, w dolnej sekcje manuału II i pedału. Stół gry wolnostojący; grający siedzi przodem do prezbiterium.

Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-d1.

Budowniczy
Józef Szymański
Rok zakończenia budowy
1886
Liczba głosów
18
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Pryncypał 8'1. Pryncypał 8'1. Subbas 16'
2. Bordon 8'2. Gamba 8'2. Violon 16'
3. Salicet 8'3. Gedekt 8'3. Fletbas 8'
4. Oktawa 4'4. Traverso 4'4. Chorał 4'
5. Rorflet 4'5. Horn 2'
6. Nazard 2 2/3'6. Progres. II
7. Mixtura IV7. Obój 8'
Pomoce
Połączenia: Man II/I Sub II/I, Super Man. I, Man I/Ped.,Man II/Ped.
Automat pedałowy
Wolna kombinacja
Crescendo
Tremolo
Registry zbiorowe P; F; T
Stół gry

Stół gry








Opracował(a): Klaudiusz Bieńko
Źródło: Oględziny własne
Informacje od Mariana Leśniczuka
Zdjęcia: Paweł Pasternak


Ostatnia modyfikacja: 2017-06-05 21:21:00

Kościół Matki Bożej z Lourdes (marianów) (Warszawa) - 25 głosów
Kościół Matki Bożej Anielskiej (OO. Franciszkanów-Reformatów - Wierzbno) (Warszawa) - 28  (27 ) głosów
Kościół św. Antoniego z Padwy (OO. Franciszkanów-Reformatów) (Warszawa) - 22 głosów

2016-01-02 20:07:32 Edytowany
Podana w tej monografii dyspozycja pochodzi z czasów przed ostatnim remontem. Obecnie wygląda w podany niżej sposób:



Pedał
1. Tremolo II man.
2. Subbas 16'
3. Violon 8'
4. Fletbas 8'
5. Choral 4'




Manuał I
6. Pryncypał 8'
7. Bourdon 8'
8. Salicet 8'
9. Oktawa 4'
10. Rurflot 4'
11. Nasard 2 2/3’
12. Mixtura IV
13. Vacat




Manuał II
14. Pryncypał 8'
15. Gamba 8'
16. Gedeckt 8’
17. Traverso 4'
18. Horn 2'
19. Progressio II
20. Obój 8'





Połączenia
21. Manuał II.-I.
22. Sub II-I.
23. Super I.
24. Man. I-ped.
25. Man. II-ped.

Zaloguj się, aby dodać komentarz!