Bazylika Wniebowzięcia NMP Łowicz (woj. łódzkie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Instrument liczył początkowo 28 głosów, dwa manuały i pedał. Wacław Biernacki rozpoczął prace na krótko przed wybuchem II wojny światowej. Fakt ów sprawił, że prace trwały dośc długo, a efekt ostateczny trudno było nazwać dziełem wybitnym. Po zakończeniu wojny gospodarze katedry nie zabiegali zbytnio o odpowiedą konserwację organów. Pod koniec lat 80. stan techniczny instrumentu wymagał bardzo zdecydowanych poczynań.

Ówczesny proboszcz kolegiaty, obecnie biskup senior diecezji łowickiej, ks. Józef Zawitkowski, podjął decyzję o rozbudowie organów. Prac podjęła się firma Zych z Wołomina i przeprowadziła je w latach 1988-1992.

W efekcie dziś bazylika katedralna w Łowiczu dysponuje organami 3-manuałowymi z elektropneumatyczną trakturą gry. Zachowano, dokonując stosownych adaptacji, wiatrownice manuału I i pedału oraz część głosów z poprzednich organów Biernackiego, a także cały prospekt, którego centrum stanowi witraż przedstawiający króla Dawida grającego na harfie. Nazewnictwo głosów w dyspozycji oryginalne.

Budowniczy
Wacław Biernacki
Rok zakończenia budowy
1942
Liczba głosów
42
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Bourdon 16'1. Kwintadena 8'1. Pryncypał 8'1. Kontrabas 16'
2. Pryncypał 8'2. Flet Kryty 8'2. Gamba 8'2. Subbas 16'
3. Szpicflet 8'3. Pryncypał 4'3. Aeolina 8'3. Kwintbas 10 2/3'
4. Holflet 8'4. Szpicflet 4'4. Voxcelecis 8'4. Oktawbas 8'
5. Salicet 8'5. Oktawa 2'5. Flet major 8'5. Cello 8'
6. Oktawa 4'6. Siflet 1'6. Oktawa 4'6. Fletbas 8'
7. Rurflet 4'7. Cimbel 3x7. Flet minor 4'7. Chorałbas 4'
8. Kwinta 2 2/3'8. Krumhorn 8'8. Nasard 2 2/3'8. Flet kryty 4'
9. Mixtura 4x9. Trompet 4'9. Picolo 2'9. Mixtura 5x
10. Trompet 8'10. Tercflet 1 2/5'10. Puzon 16'
11. Harmonia aeteria 3x11. Basson 8'
12. Obój 8'
Pomoce
Połączenia: II-I, III-I, I-P, II-P, III-P
Tremolo manuału II
Tremolo manuału III
Dzwony (manuał I)
Stałe kombinacje: Pleno, Tutti
3 wolne kombinacje
Crescendo
Automat pedałowy (z oddzielnymi włącznikami regulującymi wyłączanie określonych głosów w sekcjach manuałów II i III)
Żalzuja manuału III
Włączniki silników ruchomych figur na balustradzie chóru
Stół gry

Stół gry








Opracował(a): Jakub Garbacz
Źródło: Oględziny własne
Fotografie: Dariusz Zych


Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:15:28


Nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Dodaj własny!

Zaloguj się, aby dodać komentarz!