Instrument liczył początkowo 28 głosów, dwa manuały i pedał. Wacław Biernacki rozpoczął prace na krótko przed wybuchem II wojny światowej. Fakt ów sprawił, że prace trwały dośc długo, a efekt ostateczny trudno było nazwać dziełem wybitnym. Po zakończeniu wojny gospodarze katedry nie zabiegali zbytnio o odpowiedą konserwację organów. Pod koniec lat 80. stan techniczny instrumentu wymagał bardzo zdecydowanych poczynań.
Ówczesny proboszcz kolegiaty, obecnie biskup senior diecezji łowickiej, ks. Józef Zawitkowski, podjął decyzję o rozbudowie organów. Prac podjęła się firma Zych z Wołomina i przeprowadziła je w latach 1988-1992.
W efekcie dziś bazylika katedralna w Łowiczu dysponuje organami 3-manuałowymi z elektropneumatyczną trakturą gry. Zachowano, dokonując stosownych adaptacji, wiatrownice manuału I i pedału oraz część głosów z poprzednich organów Biernackiego, a także cały prospekt, którego centrum stanowi witraż przedstawiający króla Dawida grającego na harfie. Nazewnictwo głosów w dyspozycji oryginalne.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Bourdon 16' | 1. Kwintadena 8' | 1. Pryncypał 8' | 1. Kontrabas 16' |
2. Pryncypał 8' | 2. Flet Kryty 8' | 2. Gamba 8' | 2. Subbas 16' |
3. Szpicflet 8' | 3. Pryncypał 4' | 3. Aeolina 8' | 3. Kwintbas 10 2/3' |
4. Holflet 8' | 4. Szpicflet 4' | 4. Voxcelecis 8' | 4. Oktawbas 8' |
5. Salicet 8' | 5. Oktawa 2' | 5. Flet major 8' | 5. Cello 8' |
6. Oktawa 4' | 6. Siflet 1' | 6. Oktawa 4' | 6. Fletbas 8' |
7. Rurflet 4' | 7. Cimbel 3x | 7. Flet minor 4' | 7. Chorałbas 4' |
8. Kwinta 2 2/3' | 8. Krumhorn 8' | 8. Nasard 2 2/3' | 8. Flet kryty 4' |
9. Mixtura 4x | 9. Trompet 4' | 9. Picolo 2' | 9. Mixtura 5x |
10. Trompet 8' | 10. Tercflet 1 2/5' | 10. Puzon 16' | |
11. Harmonia aeteria 3x | 11. Basson 8' | ||
12. Obój 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2019-05-05 16:09:45