Opisywany instrument dla ewangelickiego kościoła św. Urszuli i Jedenastu Tysięcy Dziewic wybudowała firma Sauer z Frankfurtu nad Odrą w roku 1906, z numerem opusowym 990. Były to 54-głosowe organy o trzech manuałach i pedale. W nieznanym momencie dziejowym organy zostały przebudowane w duchu Orgelbewegung (kosmetyczne zmiany w manuale I i znaczna zmiana kompozycji sekcji manuału II).
Po wojnie świątynia została przejęta przez Kościół Rzymskokatolicki. Budynek, którego znieszczenia szacowano na 40%, pierwotnie planowano przeznaczyć na siedzibę kapelani wojskowej, jednakże w 1946 roku obiekt przekazano karmelitom bosym, którzy w 1948 roku przejęli definitywnie kościół i plebanię, tworząc parafię pod nowym wezwaniem Opieki św. Józefa.
Organy, które stanowiły jeden z tych elementów wyposażenia, które ucierpiały w znacznym stopniu, uruchomiono częściowo już w roku 1947. Aktualne cechy instrumentu są wynikiem powojennej renowacji i odbudowy prowadzonej przez firmę Włodzimierza Truszczyńskiego. Z zachowanej kartki okolicznościowej dowiadujemy się, że prace przy organach zakończono ostatecznie w roku 1972, a poświęcenia dokonano 19 listopada. Instrument wyposażono w nowy stół gry, a dyspozycja została uszczuplona i przekomponowana. Oryginalny stół gry firmy Sauer znajduje się obecnie w Sypniewie (woj. mazowieckie).
W roku 2016 została wymieniona dmuchawa, obecnie jest to model Ventus firmy Laukhuff.
Na przełomie sierpnia i września 2017 r. wymieniono kontuar. Porządek klawiatur „pozytyw – główny – żaluzjowy” zmieniono na „Hauptwerk – Oberwerk – Schwellwerk”, przekomponowano układ kopulacji, a klapki rejestrowe przygotowano pod zmodyfikowaną dyspozycję, która będzie realizowana w kolejnych etapach prac przy instrumencie. Dodatkowo zamontowano setzer z 3 tys. kombinacji, rekorder na 40 zapisów, selektywne blokery głosów językowych, a dźwignię nożną crescendo zamieniono na wałek. Klawiatury ważone zostały zakupione u firmy Laukhuff. Wszystkie prace wykonał Jan Drozdowicz.
DYSPOZYCJA PIERWOTNA FIRMY SAUER
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
Principal 16’ | Bourdon 16’ | Lieblich Gedeckt 16’ | Untersatz 32’ |
Principal 8' | Principal 8' | Principal 8’ | Principalbass 16’ |
Doppelflöte 8' | Konzertflöte 8' | Soloflöte 8' | Violon 16’ |
Viola di Gamba 8’ | Salizional 8’ | Spitzflöte 8' | Subbas 16’ |
Flûte harmonique 8' | Schalmei 8' | Gedackt 8’ | Quintatön 10 2/3' |
Gemshorn 8' | Rohrflöte 8’ | Aeoline 8' | Octavbass 8' |
Bourdon 8’ | Quintaton 8’ | Vox coeleste 8' | Violoncello 8’ |
Dulziana 8’ | Octave 4’ | Fugara 4’ | Bassflöte 8' |
Octave 4’ | Traversflöte 4’ | Fernrlöte 4’ | Octave 4’ |
Rohrflote 4' | Pikkolo 2' | Nasard 2 2/3' | Cornett 3 fach |
Gemshorn 4' | Sesquialtera 2 fach | Flautino 2' | Posaune 16’ |
Oktave 2' | Mixtur 4 fach | Klarinette 8' | Trompete 8’ |
Rausch Quinte 2 2/3’ 2’ | Oboe 8' | ||
Mixtur 4 fach | |||
Cornett 3-4 fach | |||
Bombarde 16’ | |||
Trompete 8’ |
DYSPOZYCJA FIRMY SAUER PO PRZEBUDOWIE
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
Principal 16' | Principal 8' | Lieblich Gedackt 16' | Untersatz 32' |
Principal 8' | Rohrflöte 8' | Principal 8' | Principal 16' |
Doppelflöte 8' | Quintaton 8' | Soloflöte 8' | Violon 16' |
Gamba 8' | Salicional 8' | Spitzflöte 8' | Subbass 16' |
Flûte 8' | Octave 4' | Gedackt 8' | Quinte 10 2/3' |
Gemshorn 8' | Nachthorn 4' | Aeoline 8' | Octave 8' |
Bourdon 8' | Sesquialtera 2 fach. | Voix celeste 8' | Cello 8' |
Dulciana 8' | Piccolo 2' | Fugara 4' | Bassflöte 8' |
Octave 4' | Sifflöte 1' | Fernflöte 4' | Octave 4' |
Rohrflöte 4' | Mixtur 4 fach. | Nasard 2 2/3' | Cornett 3 fach. |
Gemshorn 4' | Cymbel 3 fach. | Flautino 2' | Posaune 16' |
Octave 2' | Rankett 16' | Oboe 8' | Trompete 8' |
Quinte 1 1/3' | Clarinette 8' | ||
Mixtur 4 fach. | |||
Cornett 3-4 fach. | |||
Bombard 16' | |||
Trompete 8' |
DYSPOZYCJA DOCELOWA (znajdująca się na obecnym stole gry)
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
Principal 16' | Principal 8' | Bourdon 16' | Untersatz 32' |
Principal 8' | Quintatön 8' | Ital. Principal 8' | Principalbass 16' |
Hohlflöte 8' | Gedackt 8' | Soloflöte 8' | Violon 16' |
Gemshorn 8' | Principal 4' | Salicional 8' | Subbass 16' |
Rohrflöte 8' | Nachthorn 4' | Vox coeleste 8' | Quintbass 10 2/3' |
Octave 4' | Nasard 2 2/3' | Fugara 4' | Octavbass 8' |
Bachflöte 4' | Sesquialtera 2 fach | Fernflöte 4' | Bassflöte 8' |
Quinte 2 2/3' | Piccolo 2' | Flautino 2' | Violoncello 8' |
Octave 2' | Superoctave 1' | Harmonia aetherea 3 fach | Choralbass 4' |
Mixtur 4 fach | Scharff 4 fach | Clarinette 8' | Cornett 3 fach |
Cornett 3-4 fach | Oboe 8' | Trompete harmonique 8' | Posaune 16' |
Trompete 8' | Trompete 8' |
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
Hauptwerk | Oberwerk | Schwellwerk | |
1. Pryncypał 16' | 1. Kwintadena 8' | 1. Bourdon 16' | 1. Untersatz 32' |
2. Pryncypał 8' | 2. Gedekt 8' | 2. Pryncypał 8' | 2. Pryncypałbas 16' |
3. Gemshorn 8' | 3. Pryncypał 4' | 3. Soloflet 8' | 3. Violonbas 16' |
4. Hohlflet 8' | 4. Róg nocny 4' | 4. Salicet 8' | 4. Subbas 16' |
5. Rurflet 8' | 5. Sesquialtera 2x | 5. Vox coelestis 8' | 5. Kwintbas 10 2/3' |
6. Oktawa 4' | 6. Piccolo 2' | 6. Praestant 4' | 6. Oktawbas 8' |
7. Bachflet 4' | 7. Super Oktawa 1' | 7. Fernflet 4' | 7. Fletbas 8' |
8. Oktawa 2' | 8. Szarf 4x | 8. Nasard 2 2/3' | 8. Cello 8' |
9. Kwinta 1 1/3' | 9. Barpfeife 16' | 9. Flautino 2' | 9. Chorałbas 4' |
10. Kornett 3-4x | 10. Rankett 8' | 10. Septada 2x | 10. Kornetbas 4x |
11. Mixtura 5x | 11. Cymbel 3x | 11. Puzon 16' | |
12. Trompet 8' | 12. Mixtura 4x | 12. Trompet 8' | |
13. Obój 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2021-08-13 09:56:19