Organy zbudowała w latach 1938–1939 firma Władysława Kamińskiego z Warszawy. Jest to jak dotąd największy znany instrument, jaki wyszedł z tej wytwórni, i jeden z ostatnich będących jej dziełem, gdyż na początku II wojny światowej śmierć kierownika fabryki, Antoniego Myśliwca, zakończyła jej funkcjonowanie. Rzezawskie organy pierwotnie miały 22 głosy, dwa manuały i pedał, trakturę pneumatyczną, wiatrownice stożkowe i poniższą dyspozycję:
Manuał I | Manuał II | Pedał |
Bourdon 16' | Pryncypał 8' | Subbas 16' |
Pryncypał 8' | Gedekt 8' | Wiolon 16' |
Gamba 8' | Aeolina 8' | Harm. Bas 16' |
Salicet 8' | Voxceles 8' | Oktawbas 8' |
Holflet 8' | Klarnet 8' | Cello 8' |
Quitat. 8' | Rur. fl. 4' | |
Dubeltfl. 4' | (?) 4' * | |
Oktawa 4' | Blok fl. 2' | |
Mixtura 2' | ||
Tremolo 8' | ||
Trem. fl. 4' | Trem. bl. 2' |
*) później wstawiono w to miejsce Cymbel
Połączenia: Poł. M II do I, Poł. M. I z Ped., Poł. M. II z Ped., Sub. okt. M. II w M. I, Super. M. II w M. I, Super. M. I
Urządzenia dodatkowe: Wył. M. I, Wył. M. II , Wył. P., crescendo, sygnał do powiadamiania kalikanta
Stałe kombinacje: Piano, Mezzoforte, Forte, Tutti
W tym stanie instrument istniał w kościele do 2007 r., przy czym w ostatnich latach na skutek znacznego zniszczenia był wyłączony z użytku liturgicznego. Wobec licznych uszkodzeń, spowodowanych głównie przez szkodniki drewna, zdecydowano się zbudować całkiem nowy mechanizm gry przy zachowaniu większości oryginalnej materii piszczałkowej. Prace ukończone w sierpniu 2010 roku przeprowadził Mirosław Jakubowski z Włocławka, długoletni pracownik firmy Włodzimierza Truszczyńskiego. Piszczałki ustawiono na nowych wiatrownicach typu klapowo-zasuwowego. Zastosowano mechaniczną trakturę gry oraz elektryczną trakturę rejestrów. Stół gry wbudowano centralnie w cokół szafy organowej (poprzedni był wolnostojący). Dodano nowe głosy (Kwinta 2 2/3’, Trompet 8’, Sesquialtera 2x, Vox humana 8’, Fletbas 8’, Chorałbas 4’), a zniszczone głosy drewniane (Bourdon 16’, Holflet 8’, Subbas 16’) wymieniono na nowe. Pryncypał 8’ z manuału II przebudowano na głos 4’. Szafa organowa i neobarokowy prospekt zostały poddane pracom konserwatorskim, które przeprowadziła Alina Kostka-Bernady z Tarnowa.
20 listopada 2010 roku odbyło się poświęcenie organów i koncert inauguracyjny w wykonaniu Michała Dąbrowskiego z Warszawy.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Burdon 16' | 1. Gedakt 8' | 1. Subbas 16' |
2. Pryncypał 8' | 2. Salicet 8' | 2. Violonbas 16' |
3. Gamba 8' | 3. Vox coelestis 8' | 3. Oktawbas 8' |
4. Holflet 8' | 4. Clarnet 8' | 4. Fletbas 8' |
5. Oktawa 4' | 5. Pryncypał 4' | 5. Chorałbas 4' |
6. Dubeltflet 4' | 6. Rurflet 4' | |
7. Kwinta 2 2/3 | 7. Blokflet 2' | |
8. Mixtura 3 x | 8. Sesquialtera 2 x | |
9. Trompet 8' | 9. Vox Humana 8' |
P. Pasternak, Przebudowane organy w kościele Trójcy Przenajświętszej i św. Leopolda w Rzezawie, [w:] Hosanna 1/2011 (14), s. 32–35
Zdjęcie: Michał Stańczyk
Ostatnia modyfikacja: 2024-09-19 22:19:19