Organy pierwotnie zbudowane dla barona Alberta de l’Espée do jego pałacu Ilbarritz (południowo-zachodnia Francja) w miejscowości Biarittz. W 1915 roku organy zostały kupione i translokowane do bazyliki Najświętszego Serca Jezusowego. Stąd też nietypowa skala instrumentu (jak na tamte czasy): manuały C-c4, pedał C-g1. Przy przenosinach nieznacznie zmieniono prospekt organów. Instrument jest zakwalifikowany jako pomnik historii. Pozytyw na balustradzie chóru jest atrapą zasłaniającą kontuar.
Instrument podzielony w całości na strony C i Cis. Traktura dla manuału I: Dźwignia Barkera, dla całej reszty mechaniczna. Połączenia mechaniczne.
Zespoły brzmieniowe w środku instrumentu są bardzo logicznie rozplanowane, co daje wiele miejsca dla organmistrza i bezproblemowy dostęp do wszystkich części w organach. Tuż za centralną częścią prospektu znajduje się manuał I (Grand Orgue), za nim manuał II (Positif) i manuał III (Recit), w bocznych częściach instrumentu są "wieże" pedałowe, a manuał IV (Solo) znajduje się w dwóch szafach (C/cis) - jedna ze stron stoi na szafie ekspresyjnej manuału II, a druga z nich na szafie ekspresyjnej manuału III.
Organy są o brzmieniu typowego francuskiego symfonizmu. Ciekawostką tego instrumentu jest ilość głosów 32' w pedale. Aristide Cavaille-Coll budując symfoniczne instrumenty (np St Ouen w Rouen, St Sulpice w Paryżu, Notre Dame w Paryżu, St Denis w St Denis, St Sernin w Tuluzie) do zespołu brzmieniowego pedału budował dwa głosy 32': jeden labialny (Flûte, Soubasse, Principalbasse) i jeden języczkowy (Contrebombarde). W organach bazyliki Sacre-Cœur są 3 głosy 32': Flûte (drewniany, piszczałki otwarte realnej długości), Soubasse (drewniany, piszczałki kryte) oraz Bombarde (metalowe rezonatory, realnej długości). Dla wzmocnienia brzmienia głosu Soubasse są trzy alikwoty: Quinte 10 2/3, Tierce 6 2/5' oraz Septime 4 4/7'. Reasumując: jest to jedyny, oryginalny instrument Cavaille-Colla posiadający 3 samodzielne, realnie brzmiące głosy 32'.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Manuał IV | Pedał |
---|---|---|---|---|
Grand-Orgue | Positif expressif | Récit expressif | Solo expressif | |
1. Montre 16' | 1. Quintaton 16' | 1. Bourdon 16' | 1. Diapason 8' | 1. Flûte 32' |
2. Bourdon 16' | 2. Principal 8' | 2. Diapason 8' | 2. Flûte harmonique 8' | 2. Soubasse 32' |
3. Gambe 16' | 3. Flûte harmonique 8' | 3. Flûte traversière 8' | 3. Octave 4' | 3. Flûte 16' |
4. Montre 8' | 4. Cor de nuit 8' | 4. Bourdon 8' | 4. Flûte octaviante 4' | 4. Soubasse 16' |
5. Flûte harmonique 8' | 5. Salicional 8' | 5. Viole de gambe 8' | 5. Octavin 2' | 5. Violonbasse 16' |
6. Bourdon 8' | 6. Flûte 4' | 6. Voix céleste 8' | 6. Cornet VIII | 6. Quinte 10 2/3' |
7. Viole da gambe 8' | 7. Dulciane 4' | 7. Octave 4' | 7. Fourniture II-V | 7. Flûte 8' |
8. Salicional 8' | 8. Octavin 2' | 8. Flûte octaviante 4' | 8. Clarinette 16' | 8. Bourdon 8' |
9. Prestant 4' | 9. Cornet V | 9. Doublette 2' | 9. Trompette 8' | 9. Violoncelle 8' |
10. Viole 4' | 10. Carillon III | 10. Plein Jeu III-V | 10. Cor anglais 8' | 10. Tierce 6 2/5' |
11. Nasard 2 2/3' | 11. Basson 16' | 11. Bombarde 16' | 11. Tuba magna 16' * | 11. Quinte 5 1/3' |
12. Doublette 2' | 12. Trompette 8' | 12. Trompette harmonique 8' | 12. Tuba mirabilis 8' * | 12. Septime 4 4/7' |
13. Cornet V | 13. Cromorne 8' | 13. Basson-Hautbois 8' | 13. Cor harmonique 4' * | 13. Corno dolce 4' |
14. Fourniture V | 14. Voix humaine 8' | 14. Clairon harmonique 4' | 14. Bombarde 32' | |
15. Cymbale IV | 15. Bombarde 16' | |||
16. Bombarde 16' | 16. Basson 16' | |||
17. Trompette 8' | 17. Trompette 8' | |||
18. Clairon 4' | 18. Clairon 4' |
Ostatnia modyfikacja: 2020-05-13 14:07:36
Warto wspomnieć że oryginalnie te organy miały inną dyspozycję. Baron sprzedał je bo sąsiedzi nażekali że nocą gra za głośno