Kościół Przemienienia Pańskiego Węgierska Górka (śląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy zostały zbudowane w latach 2001-2003. Ufundowali je parafianie z Cięciny oraz Węgierskiej Górki. Prace wykonała firma Jacka Siedlara z Modlnicy koło Krakowa. Projekt i intonacja zostały wykonane we współpracy z Tomaszem Nowakiem z Krakowa. Prace stolarskie przy szafie zrealizowali Andrzej i Tomasz Biegun przy współpracy ze Stanisławem Soblem. Koordynatorem projektu był organista Jerzy Sobel. Elektronikę do traktury rejestrowej (setzer) wykonał Piotr Hawling. System ten zapamiętuje 32768 wolnych kombinacji (128 banków x 256 kombinacji). Liczbę kombinacji można rozszerzyć poprzez mobilną kartę pamięci. Traktura gry w pełni mechaniczna, wiatrownice klapowo-zasuwowe, dzielone na strony C i Cis. Stół gry wbudowany w szafę organową, instrument zasilany miechami pływakowymi, napędzanymi przez dmuchawę firmy Laukhuff. Labialne piszczałki metalowe zostały wykonane przez firmę Zenona Wociala z Warszawy, pozostałe piszczałki (labialne drewniane i językowe) wykonane samodzielnie przez firmę Jacka Siedlara. Piszczałki prospektowe umieszczone są na maszynkach sterowanych elektrycznie.

Poświęcenie, którego dokonał bp Janusz Zimniak, miało miejsce 5 maja 2003 roku.

Instrument jest imponujących rozmiarów, podzielony jest na trzy kondygnacje, wysokość szafy wynosi ok. 14 metrów. Całość konstrukcji stoi na metalowych stelażach.

Rozmieszczenie sekcji:

  • Pedał: boczne części szafy, na I kondygnacji (podzielony na dwie osobne wiatrownice)
  • Manuał I: środkowa część szafy (pomiędzy sekcjami pedału) na I kondygnacji
  • Manuał III: w szafie ekspresyjnej na II kondygnacji
  • Manuał II: na III kondygnacji (nad sekcją manuału III)

Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-f1.


Budowniczy
Jacek Siedlar
Rok zakończenia budowy
2003
Liczba głosów
36
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Pryncypał 16'1. Bourdon 16’1. Flet trawers 8’1. Pryncypał 16’
2. Pryncypał 8'2. Pryncypał 8’2. Flet oktawiante 4’2. Subbas 16’
3. Flet Harmoniczny 8’3. Flet otwarty 8’3. Viola 8’3. Kwintbas 10 2/3’
4. Bourdon 8’4. Gamba 8’4. Vox coelestis 8’4. Oktawbas 8’
5. Salicjonał 8’5. Fugara 4’5. Mikstura 5x5. Cello 8’
6. Oktawa 4’6. Flet otwarty 4’6. Fagot 16’ 6. Chorałbas 4’
7. Pryncypał 2’7. Nasard 2 2/3’7. Trąbka harmoniczna 8' 7. Bombard 16’
8. Mikstura 5x8. Oktawin 2’8. Obój 8’ 8. Trąbka 8'
9. Trompet 8' 9. Tercja 1 3/5’I-P
10. Trompet 4' 10. Dulcjan 8’ II-P
II-ITremoloIII-P
III-IIII-I
Pomoce
8 programów wałka crescendo
32768 wolnych kombinacji typu Setzer
Tutti
Wyłącznik głosów językowych
Szafa ekspresyjna manuału III
Stół gry

Stół gry

Fragment sekcji manuału I i pedału

Fragment sekcji manuału I i pedału

Fragment sekcji manuału II

Fragment sekcji manuału II

Fragment sekcji manuału III w szafie ekspres.

Fragment sekcji manuału III w szafie ekspres.

Traktura manuału II

Traktura manuału II

Strona cis pedału widziana z najwyższej kondygnacji

Strona cis pedału widziana z najwyższej kondygnacji






Źródło
Instrument znany z autopsji
Poprawki opisu w oparciu o informacje Jacka Siedlara: Jakub Mizera
Autor
Tomasz Barcik


Ostatnia modyfikacja: 2019-04-26 20:32:18