Instrument został zbudowany przez firmę Remigiusza Cynara z Wrocławia w 2001 roku.
Najstarsze części opisywanych organów (piszczałki) pochodzą z instrumentu wybudowanego ok. roku 1911 w ewangelickim kościele Św. Ducha na wrocławskim Brochowie. Po II Wojnie Światowej, pierwszy dyrektor szkoły muzycznej (dziś OSM I i II st. im. Karola Szymanowskiego) – organista Julian Bidziński – zadbał, aby z częściowo zniszczonego i likwidowanego kościoła, instrument przenieść do organizowanej przez niego placówki. Organy o dwóch manuałach i pedale oraz trakturze pneumatycznej, które umieszczono w północno-zachodnim narożniku dużej sali na poddaszu, w późniejszym okresie przebudowywano i rozbudowywano. Na przełomie lat 80. i 90. XX w. podjęto decyzję o zmianie traktury na elektropenumatyczną, rozszerzeniu struktury instrumentu do trzech manuałów i pedału oraz przeniesieniu całości do wschodniej części sali. Prac tych podjął się organmistrz Józef Cynar.
W roku 1997 znaczne szkody w szkole wyrządziła powódź. Zalane wówczas zostały mechaniczne organy firmy Sauer (op. 2134) znajdujące się w auli szkoły – parterowym budynku w podwórzu. Podjęto wówczas decyzję – być może także w związku ze śmiercią Józefa Cynara w grudniu 1996 r. – o zaniechaniu prac przy instrumencie na poddaszu, a wybudowaniu w jego miejscu nowego dużego instrumentu mechanicznego, z wykorzystaniem części wspomnianych zalanych organów. Tak też się stało. W latach 1997-2001 firma Sauer wybudowała nowe organy w sali na poddaszu (op. 2270, stały w tym miejscu do roku 2015), natomiast stare – będące konglomeratem organów brochowskich i późniejszych dodatków pochodzących najprawdopodobniej z niezidentyfikowanego instrumentu firmy Schlag & Söhne – zostały sprzedane do Kolegiaty Świętego Krzyża. Na ich podstawie organmistrz Remigiusz Cynar wybudował instrument w obecnym kształcie.
Organy Kolegiaty Świętego Krzyża posiadają 48 głosów rozmieszczonych pomiędzy sekcje trzech manuałów i pedału. Szafa organowa współczesna. Wiatrownice stożkowe, traktura gry i rejestrów elektro-pneumatyczna. Instrument zasilają cztery miechy pływakowe (jeden dla każdej sekcji). Organy umieszczone na poziomie posadzki.
Rozmieszczenie sekcji brzmieniowych (patrząc od strony prezbiterium):
• środkowa część (na poziomie posadzki): sekcja manuału I oraz pedału;
• lewa część (wyniesiona, za filarem): sekcja II manuału (szafa ekspresyjna);
• prawa część (wyniesiona, za filarem): sekcja III manuału.
Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
ekspresyjny | |||
1. Burdon 16' * | 1. Fl. łagodny 16' * | 1. Gedakt 16' | 1. Pryncypał 16' |
2. Pryncypał 8' | 2. Pryncypał 8' | 2. Fl. kryty 8' | 2. Subbas 16' |
3. Holflet 8' | 3. Gamba 8' | 3. Fl. violowy 8' | 3. Oktawa 8' |
4. Gemshorn 8' | 4. Salicet 8' | 4. Kwintadena 8' | 4. Fletbas 8' |
5. Oktawa 4' | 5. Vox coel 8' | 5. Pryncypał 4' | 5. Chorałbas 4' |
6. Fl. otwarty 4' | 6. Fl. łączony 8' | 6. Fl. rurkowy 4' | 6. Róg nocny 2' |
7. Kwinta 2 2/3' | 7. Pryncypał 4' | 7. Sesquialt 2x | 7. Mikstura 4x |
8. Superokt 2' | 8. Fl. otw. 4' | 8. Oktawa 2' | 8. Puzon 16' |
9. Kornet 1-3x | 9. Nasard 2 2/3' | 9. Kwinta 1 1/3' | 9. Trompet 8' |
10. Mikstura 4x | 10. Fl. leśny 2' | 10. Oktawka 1' | I-P |
11. Cymbał 3x | 11. Tercja 1 3/5' | 11. Scharff 3x | II-P |
12. Trompet 8' | 12. Róg nocny 1' | 12. Vox humana 8' | III-P |
II-I | 13. Mikstura 4x | ||
III-I | 14. Dulcjan 16' | ||
III-I sub | 15. Obój 8' | ||
I super | III-II |
Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:11:54