Kościół NMP Wspomożenia Wiernych w ówczesnej wsi Dziedzice był budowany w latach 1882-1890. Świątynię, pełniącą jeszcze funkcję kościoła filialnego parafii św. Katarzyny w Czechowicach, konsekrowano 22 czerwca 1890 roku. Z kolei samodzielna parafia została erygowana dziewięć lat później.
Dziedzicka świątynia już od początku swego istnienia dysponowała organami piszczałkowymi. Pierwszym z nich był instrument Jana Śliwińskiego ze Lwowa. Obecnie nie są znane bliższe informacje na jego temat, niemniej w katalogu budowniczego zachowała się rycina prezentująca ogólny wygląd organów. Sam fakt umieszczenia takowej w katalogu, poza widocznymi na niej rozwiązaniom wizualnym (pięciopolowy prospekt o odśrodkowym układzie pól piszczałkowych, utrzymany w stylu neogotyckim, doskonale harmonizującym z ówczesnym wyposażeniem kościoła) oraz technicznym (wolnostojący stół gry, przy którym grający jest zwrócony twarzą do prezbiterium), pozwala wywnioskować, że instrument ten był jednym z reprezentacyjnych dzieł Śliwińskiego.
Według relacji ustnych organy lwowskiego budowniczego zostały poważnie uszkodzone w czasie II wojny światowej. Dalszego zniszczenia dokonały drewnojady, o czym wspominają zapisy z kronik parafialnych z lat 60. XX wieku. Organy w tym stanie nie nadawały się już do remontu, w związku z czym postanowiono wybudować nowy instrument, który funkcjonuje do dziś.
Obecne organy są dziełem firmy Włodzimierza Truszczyńskiego z Warszawy, a ich budowę ukończono w 1963 r. Przy konstruowaniu dyspozycji konsultowano się z ks. prof. Romualdem Rakiem (1920–2003), który był także obecny przy odbiorze organów. Obecna forma brzmieniowa instrumentu jest efektem kilku przebudów. W późniejszych latach dodano m.in. głosy językowe (umieszczone na dostawkach) i najprawdopodobniej również Vox Coelestis do manuału I, na co może wskazywać nietypowa numeracja tego rejestru w kontuarze „9a”. Być może wtedy też zdemontowano żaluzję dla sekcji manuału II, jednak pozostał cały mechanizm sterujący oraz obudowa pudła ekspresyjnego.
Instrument działa w oparciu o trakturę pneumatyczną z wiatrownicami stożkowymi. Dmuchawa elektryczna zasila zbiorczy miech pływakowy, z którego powietrze przemieszcza się bezpośrednio do wiatrownic manuału I i pedału oraz do miechów pomocniczych dla stołu gry i sekcji manuału II. Sekcje brzmieniowe instrumentu zostały rozdzielone między dwie szafy. W lewej szafie mieści się sekcja manuału I i pedału, zaś w prawej – sekcja manuału II. Prospekt otwarty, symetryczny, dwuczłonowy. Stół gry wolnostojący, przylegający do lewej szafy.
Obecny stan instrumentu pozwala na eksploatację podczas liturgii, niemniej wymagane są prace renowacyjne, przede wszystkim z powodu znacznego zniszczenia instrumentu przez szkodniki drewna oraz rozregulowania traktury i związanych z tym następstw (niepunktualne odzywanie się dźwięków, niegrające bądź notorycznie zacinające się dźwięki).
Brzmienie instrumentu było prezentowane m. in. podczas Festiwalu Muzyki Sakralnej czy Jesiennego Festiwalu Muzycznego Alkagran.
Skala manuałów: C–a3; skala pedału: C–f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Vox Coelestis 8' | 1. Pryncypał fletowy 8' | 1. Kontrabas 16' |
2. Trompet 8' | 2. Bourdon 8' | 2. Subbas 16' |
3. Pryncypał 8' | 3. Aeolina 8' | 3. Pryncypałbas 8' |
4. Holflet 8' | 4. Prestant 4' | 4. Fletbas 8' |
5. Salicet 8' | 5. Rurflet 4' | 5. Chorałbas 4' |
6. Oktawa 4' | 6. Nasard 2 2/3' | 6. Fagot 16' |
7. Flet kryty 4' | 7. Pikolo 2' | |
8. Super oktawa 2' | 8. Tercja 1 3/5' | |
9. Mikstura 3 ch. | 9. Cymbel 3 ch. | |
10. Kornet 4 ch. | 10. Obój 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2021-05-12 22:23:03