Budowę obecnego kościoła w stylu „gotyku nadwiślańskiego” rozpoczęto ok. 1460 roku, a zakończono w 1476 r. dzięki fundacji ks. Jana Długosza. Świątynia zapewne od samego początku była wyposażona w chór muzyczny. Świadczy o tym fakt, że XV-wieczny mur w narożniku północno-zachodnim został poszerzony celem pomieszczenia klatki schodowej prowadzącej na poziom chóru. Również portal wiodący na schody nosi znamiona stylu gotyckiego.
Historia średniowiecznego lub renesansowego instrumentarium, o ile takowe w Raciborowicach istniało, nie jest znana z powodu braku odnośnych dokumentów archiwalnych. Wiadomo natomiast, że w 1625 r. powstały nowe organy, poddane naprawie przed 1791 rokiem. Treść inwentarza spisanego w 1858 r. pozwala stwierdzić, że instrument miał wówczas 10 głosów i 4-oktawową klawiaturę. Prawdopodobnie był pozytywem.
Kolejne nowe organy, istniejące do dnia dzisiejszego, zostały zbudowane w 1887 r. kosztem 1500 zł reńskich. Budowniczym instrumentu był najprawdopodobniej Stanisław Janik, stolarz i organmistrz z Krosna, w 1906 r. notowany w Krakowie (przy ul. Lubicz 38). Za taką atrybucją przemawia daleko idące podobieństwo organów raciborowickich do instrumentu zbudowanego przez tegoż organmistrza w miejscowości Trzeboś. Oba obiekty powstały w 1887 roku, mają niemal identyczne prospekty, jednakowe skale klawiatur (łącznie z wąską skalą pedału) oraz zbliżone dyspozycje. Prospekt z Raciborowic bywa mylnie datowany na 2. połowę XVII w. (ze względu na udaną stylizację neobarokową).
Po 1982 r. dokonano następujących zmian w obsadzie głosowej sekcji pedału:
Instrument 12-głosowy, o trakturze mechanicznej, z wbudowanym stołem gry o 1 manuale (C-f3) i pedale (C-f).
Prospekt organowy architektoniczny, neobarokowy, jednosekcyjny, pięciopolowy.
Gwoli uzupełnienia warto dodać, że sprawozdanie z 1892 r. zawiera wzmiankę o zepsutym pozytywie w kaplicy na cmentarzu w Raciborowicach. Bardzo zniszczona, drewniana kaplica, wzniesiona w 1847 r., obecnie nie posiada wyposażenia i pozostaje nieużytkowana.
Manuał | Pedał |
---|---|
1. Pryncypał 8' | 1. Subbas 16' |
2. Amabilis 8' | 2. Oktawbas 8' |
3. Gamba 8' | 3. Fletbas 4' |
4. Flet Harmoniczny 4' | |
5. Oktawa 4' | |
6. Kwinta 2 2/3' | |
7. Flautino 2' | |
8. Mixtura 3 ch | |
9. Bourdon 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2017-02-07 19:11:40