Organy zbudowane w 1927 roku przez organmistrza Josefa Behmanna z pobliskiego Schwarzach. Zastąpiły one wysłużone 30-głosowe organy Remigiusa Haasera. Początkowo instrument wyposażony był w 66 głosów. W 1928 roku Behman dostawił brakujące 5 rejestrów wysokociśnieniowych, grających na ciśnieniu ponad 200 mm słupa wody. Dyspozycja instrumentu oparta jest na postulatach tzw. reformy alzackiej (której autorami byli alzaccy organiści Emile Rupp i Albert Schweitzer), w tym czasie już wypieranej przez nową modę brzmieniową ̶ Orgelbewegung. Można więc stwierdzić, że instrument ten pod kątem brzmieniowym stanowi przykład interesującego przejścia między organowym romantyzmem a neobarokiem.
Z czasem stan organów zaczął się pogarszać do tego stopnia, że w latach 60. przestano z nich korzystać. Zastąpił je mały instrument przy prezbiterium, wzniesiony w 1969 roku przez Hansa Karla z Immenstaad. Przy okazji pojawiały się projekty przebudowy organów Behmanna lub całkowitego ich wyrzucenia i zastąpienia mechanicznym instrumentem. Zostały jednak uratowane przez rzeczoznawcę z Wiednia prof. Hansa Haselböcka, który uznał dzieło Behmanna za niedoceniane i warte uwagi. Doprowadziło to do gruntownej renowacji organów przez szwajcarską firmę Kuhn z Männedorf w latach 1985-1986. Obecnie są to największe późnoromantyczne organy zachowane nad Jeziorem Bodeńskim i na terenie Austrii.
Instrument wyposażony jest w wiatrownice stożkowe. Jedynie wiatrownica głosów wysokociśnieniowych, posadowiona najwyżej ze wszystkich, jest konstrukcji klapowo-zasuwowej. Sekcje instrumentu grają na różnorodnych ciśnieniach: manuał I i pedał mają 85 mm słupa wody, manuał II ̶ 80, zaś manuał III ̶ 75. Wspomniane głosy na wysokim ciśnieniu znacząco poszerzają wolumen brzmieniowy instrumentu (można np. wykorzystywać je jako głosy solowe, przy akompaniamencie tutti na manuale II bądź III). Co ciekawe, Vogelsang 1' i Vox humana 8' zamknięte są we własnej szafie ekspresyjnej, która z kolei znajduje się w szafie manuału III. Ponadto organy mają mały, pneumatyczny stół gry umieszczony w szafie. Zbudowany został na wypadek braku dostaw prądu. Obsługuje kilka głosów manuału III i pedału.
Obecnie zaplanowane jest gruntowne czyszczenie i przegląd instrumentu. Wykonany ma zostać przez firmę Kuhn z Männedorf.
Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
Hauptwerk | Schwellwerk | Schwellwerk | |
1. Prinzipal mayor 16' | 1. Bourdon 16' | 1. Quintatön 16' | 1. Mayorbaß 32' |
2. Flauto amabile 16' | 2. Prinzipal secundo 8' | 2. Geigenprinzipal 8' | 2. Prinzipalbaß 16' |
3. Prinzipal primo 8' | 3. Tibia 8' | 3. Bordun 8' | 3. Subbaß 16' |
4. Prinzipal piano 8' | 4. Gedeckt 8' | 4. Viola di alta 8' | 4. Violonbaß 16' |
5. Doppelgedeckt 8' | 5. Gamba 8' | 5. Konzertflöte 8' | 5. Harmonikabaß 16' |
6. Viola baritona 8' | 6. Quintatön 8' | 6. Unda maris 8' | 6. Echobaß 16' |
7. Flöte harmonique 8' | 7. Gemshorn 8' | 7. Dulciana 8' | 7. Quintbaß 10 2/3' |
8. Salicional 8' | 8. Aeoline 8' | 8. Fugara 4' | 8. Oktavbaß 8' |
9. Großquinte 5 1/3' | 9. Vox coelestis 8' | 9. Rohrflöte 4' | 9. Cello 8' |
10. Oktave 4' | 10. Geigenprinzipal 4' | 10. Flageolet 2' | 10. Gedecktbaß 8' |
11. Hohlflöte 4' | 11. Traversflöte 4' | 11. Terzflöte 1 3/5' | 11. Choralbaß 4' |
12. Dolce 4' | 12. Viola d´amour 4' | 12. Cymbalo III-IV fach 2' | 12. Großtuba 32' |
13. Quinte 2 2/3' | 13. Piccolo 2' | 13. Vogelsang 1'4 | 13. Hd. Bombarde 16'1 |
14. Superoktave 2' | 14. Harmonia ätherea III fach 2 2/3' | 14. Oboe 8' | 14. Posaune 16' |
15. Septim 1 1/7' | 15. Mixtur minor IV-V fach 2' | 15. Vox humana 8'4 | 15. Baßtuba 8' |
16. Cornet IV-V fach 8' | 16. Trompete harm. 8' | 16. Baßtrompete 4' | |
17. Mixtur VI fach 2 2/3' | 17. Klarinette 8'2 | ||
18. Trompete 8' | Glockenspiel3 | ||
19. Clairon 4' | |||
20. Hd. Prinzipal 8'1 | |||
21. Hd. Violine 8'1 | |||
22. Hd. Gedeckt 8'1 | |||
23. Tuba Mirabillis 8'1 |
Ostatnia modyfikacja: 2020-11-18 10:32:38