Kościół Wniebowzięcia NMP (paulinów) Wągrowiec (wielkopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy zostały zbudowane w latach 1963-1964 przez austriackiego organmistrza Johanna Marcellinusa Kauffmanna. Instrument został zamontowany w katolickim kościele Matki Bożej Bolesnej w Wiedniu. W  październiku 2019 r. Dominik Mazur i Patryk Gadziński dokonali demontażu instrumentu w Wiedniu, a następnie montażu i adaptacji w klasztorze w Wągrowcu. Organy otrzymały nową szafę. Dyspozycja nie została zmodyfikowana. We wrzesniu 2020 r. odbyło się uroczyste poświęcenie instrumentu przez o. Marcina Ciechanowskiego, podprzeora Jasnej Góry

1. Traktura

Organy od samego początku miały trakturę elektropneumatyczną. Elektromagnesy o napięciu 12 V wyprodukowane przez firmę Laukhuff z Niemiec. Traktura gry jest oparta na stykach igłowych. Traktura registrów i połączeń oraz system multiplex jest oparty na aparatach szpilkowych.

2. Wiatrownice

Instrument ma 9 wiatrownic typu stożkowego (dwie dla manuału I, po jednej dla manuałów II i III, pięć dla pedału). Zawory tonowe wiatrownic manuału pierwszego i drugiego sterowane są listwami na mieszkach klinowych. Zawory tonowe wiatrownicy manualu trzeciego sterowane są listwami z membranami. Zawory tonowe wiatrownic pedałowych sterowane są bezpośrednio elektromagnesami.

3. System powietrzny

Organy zasilane są dmuchawą elektryczną, która rozdziela powietrze do sześciu miechów magazynowych (miech główny, dwa miechy dla manuału I i po jednym dla pozostałych sekcji). 

4. Dyspozycja

Instrument ma 31 głosów realnych, ale dzięki zastosowaniu systemu multiplex na dyspozycji jest ich 40. Głosy zbudowane ze wspólnych rzędów piszczałek:

  • Subbas 16', Gedecktbass 8', Pommer 4'
  • Quintbass 10 2/3', Quintbass 5 1/3', Quinte 2 2/3'
  • Posaune 16', Posaune 8', Feldtrompete 4'
  • Principalbass 16', Oktavbass 8', Choralbass 4', Oktave 2'

W latach późniejszych dyspozycja została delikatnie zmieniona. Zamieniono miejscami trzy flety czterostopowe w manuałach.


Budowniczy
Johann Marcellinus Kauffmann
Rok zakończenia budowy
1964
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
40  (31)
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Bourdon 16'1. Gedackt 8'1. Fugara 8'1. Principalbass 16'
2. Principal 8'2. Principal 4'2. Koppel 8'2. Subbass 16'
3. Hohlflöte 8'3. Rohrflöte 4' **3. Sallicional 8'3. Quintbass 10 2/3'
4. Dolce 8'4. Principal 2'4. Principal 4'4. Oktavbass 8'
5. Oktave 4'5. Zimbel 1' [3f.]5. Nachthorn 4' ***5. Gedecktbass 8'
6. Spitzflöte 4' *6. Regal 8'6. Gemshorn 2`6. Quintbass 5 1/3'
7. Quinte 2 2/3'7. Terz 1 3/5`7. Choralbass 4'
8. Oktave 2'8. Quinte 1 1/3`8. Pommer 4'
9. Mixtur 2' 5f.9. Scharf 1 1/3` 3f9. Quinte 2 2/3'
10. Trompete 8`10. Rohrschalmei 8`10. Oktave 2'
11. Mixtur 4' 3f.
12. Posaune 16'
13. Posaune 8'
14. Feldtrompete 4'
Pomoce
Połączenia: II-I, III-II, I-Ped., II-Ped., III-Ped., II 4'-I, II 16'-I, I 4'-I, II 4'-II
Dwie wolne kombinacje
Stałe kombinacje: PP, P, MF, F, Pleno
Crescendo
Wyłącznik rejestrów ręcznych w crescendo
Wyłącznik połączeń w crescendo
Automat pedału
Włącznik głosów językowych
Żaluzja (sterowana mechanicznie)
Przypisy
*) oryginalnie Rohrflöte 4'
**) oryginalnie Nachthorn 4'
***) oryginalnie Spitzflöte 4'
Stół gry

Stół gry

Organy przed demontażem w Wiedniu

Organy przed demontażem w Wiedniu






Źródło
Praca własna
Autor
Dominik Mazur


Ostatnia modyfikacja: 2020-09-19 20:38:41

Kościół farny św. Jakuba (Wągrowiec) - 19 głosów