Kościół w Gręboszowie został zbudowany w 1650 roku. Pierwsza wzmianka o organach w jego wnętrzu pochodzi z roku 1664. Instrument ten miał 12 głosów. W 1818 r. w kościele znajdowały się 18-głosowe organy wymagające naprawy. W 1859 r. staraniem proboszcza, ks. Kalatowicza, zbudowano nowy instrument. Został on zniszczony w 1915 r. w wyniku działań I wojny światowej. Metalowe pozostałości po organach zostały następnie zarekwirowane przez władze austriackie na cele wojenne.
Na nowy, istniejący dziś instrument firmy Rieger zbierano składki już w 1924 roku. Pismem z 26 lipca 1926 r. proboszcz poinformował kurię o nabyciu organów i prosił o pomoc w uzyskaniu zwolnienia
z opłat celnych (wynoszących 1260 zł) ze względu na zniszczenie poprzednich organów w czasie wojny. Nie wiemy, czy starania te zakończyły się sukcesem. W wydanym ok. 1933 r. katalogu firmy zawierającym m.in. podziękowania za zbudowane instrumenty, znalazło się także i to dotyczące organów w Gręboszowie. Brzmi ono następująco:
Monterowie, którzy montowali nasze organy, wywiązali się ze swojego obowiązku ku ogólnemu zadowoleniu wzorowo i odznaczyli się sumiennością, pilnością i przykładnem zachowaniem się. Organy przedstawiają się tak co do wewnętrznej budowy, jak i co do struktury zewnętrznej i artystycznej intonacji, jako instrument a r t y s t y c z n i e wykonany i celowi swemu odpowiadający. Z tego powodu wyrażamy firmie Bracia Rieger podziękowanie i pp. Monterom uznanie za ich pracę.
Fachowy znawca organów:
Ks. Fr. Walczyński,
infułat, dziekan kapituły z Tarnowa.
Ks. Piotr Halak,
dziekan i proboszcz w Gręboszowie
Organy były remontowane w 1950 roku, a w 1958 r. Wacław Biernacki z Krakowa zamontował dmuchawę elektryczną . W 1973 r. organy znów wymagały pewnych prac remontowych. W czasach nam bliższych instrument był naprawiany przez Kazimierza Plewę z Nowego Sącza.
Prospekt eklektyczny z elementami neoromanizmu i neorenesansu, pięcioosiowy. Stół gry wolnostojący; grający siedzi we wnęce w przedniej ścianie szafy organowej, przodem do ołtarza. Wiatrownice stożkowe.
Skala manuałów: C-f3; skala pedału: C-d1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Kornett 3-4 rzęd. | 1. Pryncypał skrzypcowy 8' | 1. Subbas 16' |
2. Flûte trav. 4' | 2. Eolina 8' | 2. Violon 16' |
3. Oktawa 4' | 3. Vox coelestis 8' | 3. Cello 8' |
4. Salicyonał 8' | 4. Amabilis 8' | |
5. Gamba 8' | 5. Gemshorn 4' | |
6. Pryncypał 8' | 6. Rorflet 4' | |
7. Bourdon 16' |
Powyższy artykuł został uznany przez Redakcję jako wzorcowy. Jest to szczególne wyróżnienie dla profesjonalnych opisów instrumentów: opartych o bogatą bibliografię oraz wizję lokalną, posiadających wyczerpujący i ciekawy opis, udokumentowanych zdjęciami w wysokiej rozdzielczości oraz powstałych z dbałością o szczegóły. Opis posiadający to wyróżnienie jest wzorem dla wszystkich innych i powinien być przez nie naśladowany. Potwierdza również wiedzę i umiejętności autora w zakresie analizy budowy instrumentu.
Ostatnia modyfikacja: 2021-03-27 18:41:13