Pierwsza wzmianka o organach w parafii św. Urbana w Kobiernicach pochodzi z 19 listopada 1926 roku. Wtedy na posiedzeniu komitetu parafialnego zwrócono uwagę na potrzebę budowy instrumentu, gdyż do tej pory w kościele akompaniowano na fisharmonii. 10 lipca 1927 r. do Kobiernic zaproszono organmistrza Teodora Treścińskiego. Jak napisano w protokole ze spotkania komitetu, P. Treściński, po dłuższych debatach podjął się budowy nowych organów, za ogólną sumę 5000zł, [...] według kosztorysu załączonego.
Organmistrz ukończył instrument 14 czerwca 1928 roku. Odbioru dokonał Tomasz Flasza 17 lipca tego samego roku, a dwa dni później organy zostały poświęcone i oddane na użytek parafii. Miały 6 głosów oraz pedał podwieszany.
Instrument funkcjonował tak przez 43 lata, do lipca 1971 roku, kiedy zlecono wykonanie remontu firmie Biernackich. Prawdopodobnie remont ten był w rzeczywistości generalną przebudową: zmieniono trakturę gry i rejestrów, rozbudowano organy do 16 głosów oraz umieszczono w dwóch nowych szafach organowych. Można powiedzieć, że z wykorzystaniem starych piszczałek powstał zupełnie nowy instrument.
Po wybudowaniu nowego kościoła organy po raz kolejny zostały przebudowane i umieszczone w nim przez firmę Siedlar w 1997 roku. Podczas translokacji zmieniono dyspozycję instrumentu oraz rozbudowano go o trzy dodatkowe głosy (Oktawbas, Blokflet, Sesquialtera). Wstawione zostały także nowe piszczałki głosu Pryncypał 8'. W roku 2012 instrument doczekał się drugiej rozbudowy, podczas której dodano głosy językowe. Włączniki rejestrowe głosów językowych umieszczono oddzielnie, w dodatkowym rzędzie. Prace te wykonała firma Jacka Siedlara. Głos Trompet 8' w sekcji pedału nie został zrealizowany, choć w kontuarze umieszono dla niego włącznik.
Zespół brzmienia umieszczono w dwóch symetrycznych szafach, pomiędzy którymi stoi stół gry. W lewej szafie (patrząc od strony prezbiterium) znajduje się sekcja manuału II zamknięta w szafie ekspresyjnej sterowanej elektro-pneumatycznie. W prospekcie tej szafy stoją piszczałki głosu Oktawbas 8'. W szafie prawej znajdują się sekcje manuału I i pedału, a w jej prospekcie Pryncypał 8'.
Instrument zasilany jest przez dmuchawę elektryczną oraz dwa miechy pływakowe: jeden dla sekcji manuału I oraz pedału, drugi dla sekcji manuału II.
Większa część instrumentu sterowana jest elektropneumatycznie. Głosy Puzon 16' (pedał) i Trompet 8' (manuał I) stoją na wiatrownicach sterowanych elektrycznie (elektromagnes z zaworem).
Instrument cechuje bardzo łagodna intonacja, szczególnie głosów oryginalnych, przez co przy dużej kubaturze kościoła organy zdają się być za małe, szczególnie przy większych świętach i uroczystościach.
Organy zachowane w bardzo dobrym stanie, na bieżąco serwisowane oraz regularnie strojone.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8' | 1. Holflet 8' | 1. Subbas 16' |
2. Burdon 8' | 2. Vox Coelestis 8' | 2. Oktawbas 8' |
3. Salicet 8' | 3. Praestant 4' | 3. Fletbas 8' |
4. Oktawa 4' | 4. Rurflet 4' | 4. Chorałbas 4' * |
5. Blokflet 4' * | 5. Nasard 2 2/3' | 5. Puzon 16' ** |
6. Piccolo 2' | 6. Pryncypał 2' | 6. Trompet 8' |
7. Mixtura 4x | 7. Sesquialtera 2x* | |
8. Trompet 8' ** | 8. Cymbel 3x | |
9. Obój 8' ** |
Powyższy artykuł został uznany przez Redakcję jako wzorcowy. Jest to szczególne wyróżnienie dla profesjonalnych opisów instrumentów: opartych o bogatą bibliografię oraz wizję lokalną, posiadających wyczerpujący i ciekawy opis, udokumentowanych zdjęciami w wysokiej rozdzielczości oraz powstałych z dbałością o szczegóły. Opis posiadający to wyróżnienie jest wzorem dla wszystkich innych i powinien być przez nie naśladowany. Potwierdza również wiedzę i umiejętności autora w zakresie analizy budowy instrumentu.
Ostatnia modyfikacja: 2020-05-13 10:07:35