Organy w kościele parafialnym zostały wybudowane w połowie XIX wieku prawdopodobnie przez którąś z gałęzi rodziny Schlagów. Nie są opatrzone tabliczką budowniczego ani nie znaleziono identyfikujących inskrypcji wewnątrz wiatrownic. Cechy budowy piszczałek, wiatrownic oraz stołu gry, a także inskrypcje na piszczałkach, wskazują na firmę Gebrüder Schlag. Instrument nie był przebudowywany. W karcie ewidencyjnej organów przygotowanej przez Jarosława Stępowskiego widnieje błąd, podano w dyspozycji dodatkowo głos Violon 16’ w sekcji pedału, jednak wewnątrz szafy organowej nie ma miejsca pozwalającego na umieszczenie takiego głosu. Budowa wiatrownic oraz liczba wyciągów registrowych nie wskazują na obecność głosu Violon 16’ w obecnych organach.
Prospekt:
Prospekt organów jest klasycystyczny, malowany na kolor jasnobrązowy, złocony. Pod jasnobrązową farbą olejną, w kilku miejscach są widoczne fragmenty poprzedniego koloru prospektu — białego. W takim kolorze prospekt jest widoczny na fotografiach z końca lat 90. XX wieku. Prawdopodobnie został przemalowany na początku XXI wieku, ale przed rokiem 2005. Pola boczne są podzielone dwiema półkolistymi arkadami. Pole środkowe jest wyższe od wież bocznych.
Stół gry:
Stół gry wbudowany jest centralnie w cokół prospektu, grający siedzi tyłem do ołtarza. Klawiatury manuałowe o zakresie C-f3 są zachowane w dobrym stanie, klawiatura pedałowa o zakresie C-d1 nie zachowała się. Wyciągi rejestrowe umieszczone są symetrycznie po obu stronach manuałów, po siedem w każdym rzędzie.
Wiatrownice:
W organach znajdują się wiatrownice klapowo-zasuwowe. Wiatrownice manuałów umieszczone są na wysokości górnej krawędzi cokołu organowego, natomiast wiatrownica sekcji pedału znajduje się w tylnej części instrumentu nad podłogą.
System powietrzny:
Instrument ma dwa miechy klinowe umieszczone na strychu kościoła, dmuchawę typu Ventus z silnikiem przemysłowym na łożyskach kulkowych. Stanowisko dla kalikanta znajduje się za szafą organową.
Stan zachowania:
Organy są zachowane w stanie dostatecznym, głosy są rozstrojone, w sekcji pedałowej kilka dźwięków jest zaciętych, nie ma klawiatury pedałowej, większość piszczałek może pochodzić z czasów budowy instrumentu. Piszczałki w głosach są kompletne, piszczałki metalowe są pogięte i zabrudzone, elementy konstrukcyjne i piszczałki drewniane noszą ślady działalności drewnojadów. Organy nadają się do wykorzystania podczas liturgii.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Bordun 16’ | 1. Portunalfl. 8’ | 1. Subbass 16’ |
2. Principal 8’ | 2. Salicet 8’ | 2. Violoncello 8’ |
3. Flaute 8’ | 3. Flautamb. 4’ | |
4. Octave 4’ | ||
5. Mixtur 3 fach |
Ostatnia modyfikacja: 2019-12-27 14:04:53
Jakie są źródła do napisania dziejów tegoż instrumentu?