Organy znajdujące się obecnie w świątyni zostały wybudowane dla kościoła Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Niemczy. Świadczą o tym inskrypcje wewnątrz szafy organowej. Są one dziełem firmy Schlag und Söhne, wybudowano je w latach 1890-1891 i zostały oznaczone numerem opus 338. Przed rokiem 1967 organmistrz Józef Brylla dokonał translokacji instrumentu w obecne miejsce. Organy mają dwa typy traktury: traktura gry manuałów jest mechaniczna, zaś pedału i rejestrów — pneumatyczna. Ostatni remont instrumentu przeprowadzony był w roku 2002. Wykonała go firma Bolesława Broszki z Tomisławia k. Bolesławca. Odbiór prac miał miejsce 5 września 2002 roku. Podczas remontu zamieniono głos Aeoline 8’ na Flöte 4’, znajdujący się pierwotnie w manuale II.
Prospekt:
Prospekt organów neorenesansowy, pochodzi z czasu budowy instrumentu. W jego architekturze można rozróżnić trzy części: środkową, najwyższą oraz dwie boczne. Wszystkie części są zwieńczone prostym belkowaniem. Prospekt pomalowany na dwa odcienie koloru zielonego, a niektóre elementy są. Część środkową fasady organów ujmują korynckie pilastry.
Stół gry:
Stół gry wbudowany jest w cokół szafy organowej. Klawiatury mają klawisze diatoniczne w kolorze białym, klawisze chromatyczne w kolorze czarnym. Czcionka na tabliczce głosu Flöte 4’ różni się od pozostałych.
Wiatrownice:
Piszczałki stoją na trzech wiatrownicach stożkowych. Wiatrownice manuałów umieszczone są na wysokości górnej krawędzi cokołu. Wiatrownica pedału mieści się na podłodze w niszy za organami. Piszczałki ustawione na wiatrownicach z podziałem na strony C i Cis, największe piszczałki znajdują się na środku.
System powietrzny:
Organy mają jeden miech jednofałdowy umieszczony w niszy za szafą organową. Dmuchawa elektryczna zainstalowana jest na strychu kościoła.
Stan zachowania:
Organy są w stanie dobrym, niektóre dźwięki są rozstrojone, kilka dźwięków się nie odzywa (większość w pedale). Wszystkie głosy są kompletne. Piszczałki głosu Flöte 4’ są wyraźnie nowsze, zostały wstawione podczas ostatniego remontu w roku 2002.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Bordun 16’ | 1. Salicet 8’ | 1. Violon 16’ |
2. Principal 8’ | 2. Portunal 8’ | 2. Subbass 16’ |
3. Gamba 8’ | 3. Flöte 4’ | 3. Violoncello 8’ |
4. Gedeckt 8’ | ||
5. Octave 4’ | ||
6. Spitzflöte 4’ | ||
7. Progression 2 u 3 fach |
Ostatnia modyfikacja: 2021-03-30 19:01:46
Jakie są źródła do napisania dziejów tegoż instrumentu?