Narodowe Forum Muzyki Wrocław (dolnośląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Organy zostały wybudowane w latach 2017–2020. Koncepcja brzmieniowa utrzymana w formule eklektycznej, niemiecko-francuskiej, z wyraźnymi inspiracjami francuskimi instrumentami połowy XX wieku w stylu symfoniczno-neoklasycznym. 4700 piszczałek (w tym 312 z drewna). Ciśnienie powietrza w zakresie 120–180 mm słupa wody. Organy posiadają dwa rodzaje traktury gry: mechaniczną dla stołu zlokalizowanego przy instrumencie i elektryczną dla mobilnego stołu estradowego. Strój Bach/Kellner modyfikowany, 442 Hz przy 21°C. Skala manuałów: C-c4; skala pedału: C-g1.


Budowniczy
Johannes Klais Orgelbau
Opus
1953
Rok zakończenia budowy
2020
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
77  (69)
Liczba klawiatur
4+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIManuał IVPedał
Hauptwerk Positiv (expressif) Récit (expressif) Solo Pedal 
1. Praestant 16'1. Violon 16'1. Bourdon 16'1. Stentorflöte 8'1. Vox Balenae 64' **
2. Principal major 8'2. Principal 8'2. Geigenprincipal 8'2. Viole d'orchestre 8'2. Flûte 32'
3. Principal minor 8'3. Rohrflöte 8'3. Flûte traversière 8'3. Concertflöte 4'3. Soubasse 32'
4. Hohlflöte 8'4. Salicional 8'4. Cor de nuit 8'4. Trompette en chamade 8'4. Flûte 16' *
5. Doppelgedackt 8'5. Unda maris 8'5. Viole de Gamba 8'5. Tuba 8'5. Violon 16'
6. Grossquinte 5 1/3'6. Aeoline 8'6. Voix céleste 8'6. Tuba Clarion 4' *6. Soubasse 16' *
7. Octave 4'7. Octave 4'7. Fugara 4'Segel Wind*****7. Flûte 8' *
8. Nachthorn 4'8. Blockflöte 4'8. Flûte octaviante 4'Tram******8. Octave 8'
9. Grosstierce 3 1/5'9. Nasard 2 2/3'9. Nasard harmonique 2 2/3'Celesta c–d39. Cello 8' *
10. Quinte 2 2/3'10. Doublette 2'10. Octavin 2'Xylophon c–d310. Gedackt 8' *
11. Superoctave 2'11. Tierce 1 3/5'11. Tierce harmonique 1 3/5'Toms11. Superoctave 4' *
12. Cornet V 8' ab f12. Larigot 1 1/3'12. Piccolo 1'Cymbals12. Violine 4' *
13. Mixtur V 2'13. Septième 1 1/7'13. Plein jeu V 2 2/3'Temple Blocks 13. Theorbe III 10 2/3' ****
14. Trompete 16'14. Neuvième 8/9'14. Basson 16'14. Hintersatz IV 4'
15. Trompete 8'15. Mixtur IV 1 1/3'15. Trompette harmonique 8'15. Subcontrabombarde 64' **
16. Clarinette 8' ***16. Trompette 8'16. Basson-Hautbois 8'16. Contrabombarde 32'
17. Cromorne 8' 17. Voix humaine 8'17. Bombarde 16' *
18. Clairon harm. 4' 18. Fagott 16'
19. Trompete 8'
20. Trompete 4' *
Pomoce
Połączenia równoległe:
II – I, III – I, IV – I, III – II, IV – II, IV – III, I – P, II – P, III – P, IV – P
Połączenia oktawowe:
II – II 16', II – II 4', III – III 16', III – III 4', IV – IV 16', IV – IV 4'
Sostenuto dla I, II i III man.
Positiv Wind – sterowanie ciśnieniem sekcji II manuału za pomocą pedału żaluzji
Inwerter manuałów I/II (tylko w mobilnym stole gry)
Podział pedału (tylko w mobilnym stole gry)
Tremulanty dla II i III man.
Przypisy
*) – ekstensja
**) – akustyczny (pryma i kwinta rejestru 32')
***) – przelotowy
****) – 10 2/3' + 6 2/5' + 4 4/7'
*****) – imitacja odgłosów trzepotania żaglu na wietrze
******) – oryginalny dzwonek z wrocławskiego tramwaju 102Na
Stół gry mechaniczny

Stół gry mechaniczny

Stół gry mobilny

Stół gry mobilny






Źródło
Zdjęcia: Narodowe Forum Muzyki (prospekt: Łukasz Rajchert; pozostałe fotografie: Karol Sokołowski). Zdjęcia stołów gry: TKS
Autor
Tomasz Kmita-Skarsgård


Ostatnia modyfikacja: 2021-11-23 11:42:19

Kościół NMP Wspomożycielki Wiernych (Księże Małe) (Wrocław) - 12 głosów
Kościół św. Wojciecha (Wrocław) - 54 głosów
Kolegiata Świętego Krzyża – kościół dolny św. Bartłomieja (Wrocław) - 10 głosów