Konkatedra św. Jana Chrzciciela Kamień Pomorski (zachodniopomorskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Instrument z powodu wad konstrukcyjnych (brak stabilności) był kilkakrotnie poprawiany. Pierwszy generalny remont instrumentu wykonano w latach 1787-1837. W 1800 roku remontu oraz przebudowy dokonał Georg Friedrich Grüneberg. Ponownie nieznacznie przebudował go w 1820 roku. Potem były remontowane przez firmę F. C. Kaltschmidta, ale nie wprowadzała ona znaczących zmian strukturze instrumentu. W roku 1888 Barnim Grüneberg przebudował zupełnie instrument na romantyczny. Zmienił wiatrownice na stożkowe. Organy miały wtedy 44 głosy. W roku 1941 Feliks Grüneberg postanowił przywrócić dawne barokowe brzmienie i dyspozycję Fryderyka Breyera, a pózniej Michaela Berigera. Zmienił część wiatrownic na klapowo-zasuwowe. Niestety prace nie zostały ukończone, a w roku 1945 instrument został zdewastowany. Kurt Berndt z Wałcza doprowadził instrument do stanu używalności. W 1964 roku prac nad organami podjęła się firma Zygmunta Kamińskiego z Warszawy. Dzięki temu w 1965 roku na instrumencie zaczęto organizować koncerty, Od 2001 roku opiekę na instrumentem przejął Zakład Budowy i Rekonstrukcji Organów Władysława Cepki z Popowa koło Wronek. Od roku 2003 trwały prace nad przywróceniem barokowego brzmienia instrumentu i w roku 2004 organy zabrzmiały w pełnej okazałości.


Budowniczy
Fryderyk Breyer, Michael Berigel
Rok zakończenia budowy
1672
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
44
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
Rückpositiv Hauptwerk Oberwerk 
1. Quintadena 8'1. Quintaden 16'1. Doppelflöte 8'1. Principalbass 16'
2. Gedact 8'2. Gedact 8'2. Principal 8'2. Subbass 16'
3. Gedacktflöte 4'3. Principal 8'3. Gemshorn 4'3. Quintbass 10 2/3'
4. Principal 4'4. Spillpfeife 8'4. Octave 4'4. Rohrflötebas 8'
5. Quinte 1 1/3'5. Octave 4'5. Nasat 2 2/3'5. Octavbas 8'
6. Octave 2'6. Hohlflöte 4'6. Blockflöte 2'6. Nachthorn 2'
7. Sesquialtera 2f7. Quinte 2 2/3'7. Terz 1 3/5'7. Octave 4'
8. Scharf 4-5f8. Rohrflöte 4'8. Scharf 4-6f8. Mixtur 4f
9. Krummhorn 8' 9. Octave 2'9. Zimbel 3f9. Posaune 16'
10. Rauschquinte 2f10. Dulzian 16' 10. Trompete
11. Mixtur 6-8f11. Bärpfeife 8'
12. Trompete 8' 12. Schalmey 4'
13. Clairon 4'
Pomoce
Tremulant Rückpositiv, Tremulant Oberwerk, Zimbelstern
Połączenia: I/II, III/II, I/P, II/P, III/P
Stół gry

Stół gry






Źródło
Historia kościoła oraz broszura koncertowa
Autor
Rafał Kołodziej


Ostatnia modyfikacja: 2019-08-30 22:04:42