Budowę rozpoczęła firma braci Narolskich z Przemyśla dla tamtejszego kościoła garnizonowego Najświętszego Serca Pana Jezusa w 1938 roku. Docelowo miały mieć 38 głosów i trakturę pneumatyczną, jednak do wybuchu wojny uruchomiono jedynie 8. W 1972 r. Stanisław Karpecki z Przemyśla powiększył organy do 23 głosów. Dyspozycja była wtedy następująca:
| Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
| Pryncypał 8' | Pryncypał wł. 8' | Prync. skrz. 8' | Kontrabas 16' |
| Flet koncert. 8' | Flet ciemny 8' | Gemshorn 4' | Violonbas 16' |
| Salicjon 8' | Róg nocny 4' | Amabilis 8' | Subbas 16' |
| Octawa 4' | Flet dolce 4' | Flet leśny 2' | Cello 8' |
| Rurflet 4' | Sexaltera 3x | Fletbas 8' | |
| Flachflet 2' | Blokflet 2' | ||
| Nasart 2 2/3' | Flautina 2' |
W 1984 r. dobudowano jeszcze jeden głos. Kiedy w roku 1991 kościół garnizonowy w Przemyślu Ojciec Święty przekazał na katedrę grekokatolikom, organy te przestały być przydatne do liturgii w tym obrządku. W 1995 r. Kuria Metropolitalna w Przemyślu zdecydowała o przeniesieniu tego instrumentu do Opactwa w Jarosławiu. Podczas przeniesienia zmieniono trakturę na elektropneumatyczną i rozbudowano organy do 35 głosów. Prace wykonała firma Stanisława Bałchana pod nadzorem ks. Mieczysława Gniadego. Instrument oddano do użytku w nowym miejscu w 2002 roku.
| Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
|---|---|---|---|
| 1. Bourdon 16’ | 1. Pryncypał Włoski 8’ | 1. Pryncypał Skrzyp. 8’ | 1. Kontrabas 16’ |
| 2. Pryncypał 8’ | 2. Rurflet 8’ | 2. Amabilis 8’ | 2. Subbas 16’ |
| 3. Gemshorn 8’ | 3. Salicet 8’ | 3. Gemshorn 4’ | 3. Oktawbas 8’ |
| 4. Gedekt 8’ | 4. Prestant 4’ | 4. Flet Kryty 4’ | 4. Fletbas 8’ |
| 5. Oktawa 4’ | 5. Róg Nocny 4’ | 5. Rurflet 2’ | 5. Chorałbas 4’ |
| 6. Bachflet 4’ | 6. Blokflet 2’ | 6. Kwinta 1 1/3' | 6. Puzon 16’ |
| 7. Nazard 2 2/3' | 7. Sesqialtera 2x | 7. Cymbel 3x | |
| 8. Superoktawa 2’ | 8. Mixtura 4x | 8. Krumhorn 8’ | |
| 9. Mixtura 4x | 9. Siflet 1’ | ||
| 10. Mixtura 3x | 10. Obój 8’ | ||
| 11. Trąbka 8’ |
J. Bęś, Organy w kościołach Jarosławia, Lublin 2013, s. 34-36.
Prace przy instrumencie (2002 rok)
Zdjęcie: Jacek Bęś
Ostatnia modyfikacja: 2025-10-07 00:02:16