Kamień pod budowę nowego kościoła położono 18 października 1904 roku. Poświęcenie świątyni odbyło się 9 czerwca 1908 roku. Był to trzeci protestancki kościół w Legnicy, poświęcony pamięci cesarza Fryderyka (Kaiser-Friedrich-Gedächtnis-Kirche). Od roku 1949 jest pod wezwaniem św. Jacka. Przez szereg lat był kościołem rektorskim i filialnym należący do parafii Świętej Trójcy.
Organy zbudowane zostały przez śląską firmę Schlag & Söhne ze Świdnicy w latach 1907-1908 i ozanczone numerem opusowym 825. W latach 1945-1948 kościół był nieczynny. Brak należytego zabezpieczenia i opieki nad kościołem spowodował wiele szkód dla cennych organów. Złodzieje wykradli znaczną część kosztownych głosów. Jeszcze więcej szkody wyrządziły dzieci, które beztrosko wybierały piszczałki, roznosząc je do swoich domów i po ulicach. Jeszcze na początku 1948 roku można było znaleźć zniszczone i połamane piszczałki metalowe różnej wielkości nad rzeką i w pobliżu kościoła. Dopiero po odpowiednim zabezpieczeniu świątyni zaprzestano dalszej dewastacji tego cennego instrumentu.
W roku 1948, kiedy zaczęto odprawiać nabożeństwa, przeprowadzono pewne poprawki przy organach. Udało się wówczas uruchomić z wielkim trudem tylko 18 głosów. W manuale I było czynnych 7 głosów, w manuale II 4 głosy i w pedale 7 głosów. Dodatkowo sprowadzono miksturę z kościoła w Bieniowicach w 1955 roku. Wówczas był to kościół filialny parafii Świętej Trójcy. W roku 1957 dokonano pewnych bieżących napraw. Została wymieniona cała skóra w miechach na nową. Sam mechanizm (traktura) w roku 1966 był w idealnym stanie, jedynie kilka rurek ołowianych było wyłamanych. Podczas remontu kościoła w 1966 roku były propozycje by podjąć się również remontu organów, jednak ze względu na wysoki koszt ich naprawy i uzupełnienia brakujących głosów, sprawę odłożono na późniejszy termin.
Obecnie [10.2018] instrument jest w złym stanie technicznym. Jego remont przewidziany jest po zakończeniu naprawy dachu kościoła. Część głosów nie zgadza się z opisem ks. Aleksandra Walkowiaka – napisy mają dwa rodzaje czcionek.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Principal 16´ | 1. Gedackt 16' | 1. Principalbass 16' |
2. Principal 8' | 2. Principal 8' | 2. Rauschpfeife 4-fach |
3. Quinta 2 2/3' | 3. Aeolina 8' | 3. Subbass 16' |
4. Hohlflöte 8' | 4. Quinta 1 1/3' | 4. Gedacktbass 16' |
5. Gemshorn 8' | 5. Gedackt 8' | 5. Basflöte 8' |
6. Rohrflöte 4' | 6. Traversflöte 4' | 6. Violoncello 8' |
7. Octave 4' | 7. Prestant 4' | 7. Octavbass 4 |
8. [brak tabliczkij] | 8. Superoctava 2' | |
9. Cornet 3 fach | 9. Scharf 4' | |
10. Mixtur 3-4 fach | 10. [brak tabliczki] | |
11. Trompete 8' | 11. Gemshorn 8' | |
12. Cymbel 2-fach | ||
13. Sifflöte 1' |
Ostatnia modyfikacja: 2021-03-31 12:34:49
Dyspozycja nie zgadza się ze stanem jaki pamiętam, nie zgadza się ilość głosów podanych na liście do ilości faktycznej - 32.
Brakuje w sekcji pedału głosów VIOLON 16' i POSAUNE 16'. Może jest błędów więcej, ja nie zauważyłem.