Najstarsze organy w pątniczym kościele na Svatym Kopečku były zbudowane około 1676 roku przez organmistrza Jakuba z Opavy. Prawdopodobnie chodziło o znanego śląskiego organmistrza Jakuba Ryšáka (zm.1693), który wybudował organy m.in. w katedrze we Wrocławiu, w Żywcu, w Brnie u św. Jakuba i u norbertanów na Hradisku k. Ołomuńca.
W związku z przebudową kościoła za kadencji opata Roberta II Samcia w latach 1722-1732 rozpoczęło się przygotowanie do budowy nowych organów,a do tej pracy był wybrany organmistrz Jan David Sieber (1670-1723), który w tym czasie mieszkal w Brnie. Umowa była z nim podpisana w 1722 roku. Jednak Sieber zmarł już w roku 1723,a prace za niego dokończył jego towarzysz Antonin Richter (1688-1765), który w 1724 roku ożenił się z wdową po Sieberze Dorotą. Bogate zdobienie trójdzielnego prospektu wykonał stolarz Gallus Precher, zaś rzeźby Jan F. Stummer (1675-1729), a polichromię ze złoceniem Filip Hieber. Organy te miały dwa manuały, 25 głosów. Dyspozycja oryginalna organów Siebera/Richtera z roku 1723 była następująca:
Manuał główny (CFDGEA-c3) | Pozytyw (CFDGEA-c3) | Pedał (CFDGEA-a) |
Principal 8' (prospekt) | Coppel major 8' | Majorbass 16' (prospekt we wieżach) |
Flauta major 8' (drewniany) | Principal 4' | Subbass 16'(drewniany) |
Quintatön 8' | Coppel minor 4' | Principalbass 8' |
Salicional 8' | Spitzflöt 4' | Bass minor 8'(drewniany) |
Octav 4' | Octav 2' | Quintbass 6' |
Flauta minor 4'(drewniany) | Quint 1 1/2' | Octav 4' |
Quint 3' | Mixtur 4-fach 1' | Mixtur 4-fach-2' |
Superoctav 2' | Fagott 8' (drewniane, toczone języki) | |
Mixtur 5-fach | ||
Scharfmixtur 4-fach (1/2') |
Urządzenia dodatkowe: 5 wentyli, tremulant, dzwonek kalikancki.
Te świetnie brzmiące organy były ekstremalnie wrażliwe na zmiany pogody, dlatego musiały być często naprawiane. Takich napraw dokonywali: w 1784 r. Jan Hass za 300 zł, w 1798 r. Michael Frank za 250 zł, w 1827 r. Jan Nepomuk Ignac Staudinger za 240 zł, w 1877 r. Filip Kominek za 1350 zł. Podczas tego ostatniego remontu z całych organów można było użyć tylko 9 rejestrów.
Ponieważ organy przestały odpowiadać ówczesnym wymogom estetyki muzycznej, zostały z obecnego punktu widzenia barbarzyńsko przekształcone przez praskiego organmistrza Jindřicha Schiffnera (1853-1938) w roku 1895 według estetycznych zasad cecylianizmu, tj.wymieniono wyżej brzmiące głosy na 8'- i 16'-stopowe. Dodano nowe wiatrownice, połączenia i wolne kombinacje. Cała przebudowa kosztowała 3350 zł, a kontynuacja naprawy szafy organowej z wystrojem 915 zł.Oryginalne organy Siebera były przez to znacznie zniszczone, jednak wiele poprzednich oryginalnych głosów zostało zachowane.
Dyspozycja organów J. Schiffnera z roku 1895 przedstawiała się następująco (głosy w całości nowe oznaczono +, zaś głosy z wykorzystaniem oryginalnych piszczałek oznaczono *):
Manuał I (C-f3) | Manuał II (C-f3) | Pedał (C-d1) |
+Bourdon 16' | +Geigenprincipal 8' | Principalbass 16' |
Principal 8' | Gedeckt 8' | Subbass 16' |
+Flöte 8' | +Salicional 8' | +Violonbass 16' |
+Gemshorn 8' | +Aeolina 8' | +Octavbass 8' |
+Gamba 8' | +Vox coelestis 8' | +Flötenbass 8' |
+Harmonica 8' | +Flöte 4' | +Cello 8' |
Octava 4' | Trompete 8' (1931) | |
*Rohrflöte 8' | ||
*Waldflöte 2' | ||
*Cornett 3-5 fach 2 2/3' | ||
*Mixtura 6-fach-2' |
Organy Schiffnera były generalnie remontowane w 1931 roku przez fabrykę Rieger-Kloss z Krnova. Dobudowano wówczas głos Trompete 8' do manuału II. W końcu lat 80. organy były znowu w złym stanie i dlatego zdecydowano o wybudowaniu nowych organów, w barokowej szafie. Negocjacje przebiegały z fabryką Rieger-Kloss w Krnovie. W kontekście zmiany politycznych stosunków po 1989 roku i powrocie do kościoła norbertanów odstąpiono od tego projektu, a zaangażowany został organmistrz Jaroslav Stavinoha z Valašskéj Bystřice, który zdemontował organy Schiffnera, a do pustej szafy organowej wstawił w latach 1992-1998 nowy instrument według koncepcji diecezjalnego organologa o. Angela Mičky OP. Nowe organy kosztowały 3,8 mln koron, a równocześnie była restaurowana szafa organowa przez praski warsztat ART Jiři i Alena Końakoví, a freski nad organami malował Miroslav Trizuljakov z Seničky. Obecne organy mają 1710 piszczałek.
Obecne organy są zbudowane według neobarokowych zasad konstruowania dyspozycji i nowoczesnych technologii. Służą do celów liturgiicznych i koncertowych. Naprawy, strojenie i opiekę nad instrumentem prowadzi organmistrz Jaroslav Stavinoha. Jednocześnie przygotowuje się projekt naprawy i powiększenia dyspozycji organów o 10 głosów w celu nadania im bardziej uniwersalnego charakteru, a także przeintonowania niektórych głosów.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Principal 8'1 | 1. Flétna trubicová 8' | 1. Principálbas 16'1 |
2. Kryt 8'2 | 2. Salicionál 8' | 2. Oktávbas 8'4 |
3. Roh kamzičí 8' | 3. Principál 4' | 3. Subbas 16'2 |
4. Oktáva 4' | 4. Nasard 2 2/3' | 4. Flétna kryta 8'2 |
5. Roh noční 4' | 5. Flétna lesní 2' | 5. Kvintbas 5 1/3'2 |
6. Kvinta 2 2/3' | 6. Tercie 1 3/5' | 6. Super oktáva 4' |
7. Super oktáva 2' | 7. Kvinta 1 1/3' | 7. Posoun 16'5 |
8. Sesqvialtera 2 2/3'3 | 8. Mixtura 1' [3x] | |
9. Mixtura 1 1/3' [3-4x] | ||
10. Cimbal 1/2' [3x] |
Ostatnia modyfikacja: 2020-05-13 21:55:04