Poprzednio w kościele znajdowały się 7-głosowe organy o traktutrze mechanicznej oraz posiadające jeden manuał oraz pedał. Były one zbudowane przez nieokreślonego organmistrza. Stół gry wbudowany był w bok szafy organowej, natomiast zewnętrzną strukturę obiektu można było scharakteryzować następująco:
Prospekt organowy (wysokość: 350 cm, szerokość: 240 cm) architektoniczny, jednosekcyjny, trójpolowy. Złożony z nieznacznie wybrzuszonej wieżyczki centralnej flankowanej polami bocznymi. Wszystkie pola wyodrębnione lizenami, w górnych partiach wypełnione pełnymi, uproszczonymi kotarkami. Na osiach lizen skrajnych para wazonów. Wieżyczka zwieńczona belkowaniem, na którym pełnoplastyczne rzeźby aniołów flankujące wazon. Prospekt utrzymany w popielatej tonacji kolorystycznej.
Instrument ten był w użytku do lat 80. XX wieku. Wtedy wybudowano 11-głosowe organy o trakturze pneumatycznej oraz następującej dyspozycji:
Manuał | Pedał |
Pryncypał 8' | Subbas 16' |
Holflet 8' | Cello 8' |
Gamba 8' | Fletbas 8' * |
Burdon 8' | |
Oktawa 4' | |
Rurflet 4' | |
Picolo 2' | |
Mixtura 3x | |
*) transmisja z Bourdonu I-P, Super I, Tremolo, Tutti |
Stół gry był wolnostojący, nie było natomiast klasycznego prospektu piszczałkowego oraz szafy organowej.
Obecny instrument zbudował w 1977 roku Peter Paul Köberle ze Schwabisch Gmund. Na obecne miejsce został sprowadzony z Niemiec i zamontowany w 2014 roku przez organmistrza Krzysztofa Grygowicza. Początkowo nie miał on szafy organowej. Na początku 2021 r. zamontowano wykonaną według projektu Mariana Dorawy z Torunia nową szafę i prospekt będący częściową rekonstrukcją prospektu pierwotnego instrumentu. W połowie maja tego samego roku szafę uzupełniono o odnalezione figury aniołów i dekoracje snycerskie dawnego prospektu, a nieodnalezione elementy zrekonstruowano. W dolnej części prospektu zamontowano figurki zakupione z zamkniętych kościołów na zachodzie Europy. Oprócz tego prospekt wkomponowano w nową, stylową balustradę, przesuwając instrument do przodu i robiąc miejsce wewnątrz na nowe głosy.
W grudniu 2021 r. Krzysztof Grygowicz ukończył pierwszy etap rozbudowy organów. Instrument otrzymał używane wiatrownice, na których umieszczono pięć dodatkowych głosów. Wymieniono manubria i przygotowano rezerwowe na ostateczne zakończenie rozbudowy. Uruchomiono również nieme piszczałki znajdujące się w prospekcie. W drugim etapie dodano jeszcze trzy głosy: Mixtura 3X, Trompet 8’ oraz Oktawbas 8’ stanowiący jeden szereg piszczałek z dobudowanym wcześniej Chorałbasem 4’. Poświęcenie rozbudowanych organów przewidywane jest na Wielkanoc 2022 r.
Wolnostojący stół gry usytuowany przy balustradzie chóru, grający siedzi bokiem do prezbiterium.
Skala manuałów: C-f3, skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypal 8’ | 1. Gedakt 8’ | 1. Subbas 16' |
2. Gemshorn 8’ | 2. Salicet 8’ * | 2. Oktav-bas 8’ * |
3. Traw.-flet 4’ | 3. Viola 4' | 3. Chorałbas 4’ ** |
4. Oktava 4’ * | 4. Flet 4' * | |
5. Mixtura 3 X* | 5. Quinte 2 2/3' | |
6. Trompet 8' * | 6. Oktawa 2’ | |
7. Szarf 1’ | ||
8. Krumhorn 8’ * |
Autopsja (2017)
Informacje o niezachowanych organach zredagował Piotr Matoga w oparciu o koperty ewidencyjne: „Prażmów […] Kościół parafialny. Organy”, brak podpisu autora i daty opracowania (maszynopis w archiwum parafialnym); „Prażmów Nowy […] Kościół par. Organ muzyczny”, brak podpisu autora, opr. 25 IX 1961 r. (maszynopis w archiwum parafialnym).
Literatura uzupełniająca:
Jerzy Gołos, "Polskie organy i muzyka organowa", Warszawa 1972, s. 349.
Fotografia sprzed 1962 r. ze zbiorów parafii
Zdjęcia sprzed 2014 r., z lat 2021–2022 i uzupełnienie informacji w opisie: Adam Grabowski
Ostatnia modyfikacja: 2023-05-25 12:52:46
Można dodać że kręcono w tym kościele sceny z filmu ,,Boże Ciało" i są tam ujęcia instrumentu z dołu.