Kościół Matki Bożej Wspomożenia Wiernych Dobczyce (małopolskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Pierwotnie w kościele znajdował się 6-głosowy pozytyw zbudowany przez Tomasza Falla ze Szczyrzyca w 1891 roku, przeniesiony z poprzedniej świątyni. Miał on następującą dyspozycję:

Mixtura 2x
Flet minor 4'
Rurflet 8'
Oktawa 4'
Gamba 8'
Pryncypał 8'

W roku 1955 Bartłomiej Ziemiański dobudował sekcję pedału zawierającą 2 głosy: Subbas 16' (metalowy) i Cello 8'. 

W roku 2008 organy przeszły generalny remont przeprowadzony przez miejscowego organmistrza Macieja Mamela, który od tego czasu opiekował się instrumentem. Organy były zasilane dmuchawą elektryczną oraz urządzeniem do kalikowania. Dmuchawa wraz z miechem znajdowała się w pomieszczeniu znajdującym się w kościelnej wieży. W prospekcie znajdowały się piszczałki głosu Pryncypał 8'. Niewielka liczba głosów opisanego instrumentu sprawiała, że był on zbyt mały w stosunku do rozmiaru świątyni. 

W roku 2016 instrument Tomasza Falla został translokowany i zmontowany przez Jacka Ziemiańskiego w kaplicy w Wilczycach, a na obecne miejsce zostały sprowadzone z kościoła Św. Pawła w Aachen 38-głosowe organy zbudowane przez firmę Georga Stahlhutha. Prace montażowe powierzono Maciejowi Mamelowi.

Instrument został ustawiony na podwyższeniu. Pod środkową częścią organów został umiejscowiony wolnostojący stół gry (grający siedzi bokiem do prezbiterium). 

W prospekcie znajdują się piszczałki następujących głosów:

  • boczne pola: Prinzipalbaß 16' i Oktave 8',
  • piszczałki na filarach: Posaune 16',
  • środek: Sing. Prinzipal 4'.

Instrument jest zasilany dmuchawą elektryczną, która wraz z głównym miechem o wymiarach 250 x 125 cm, pozostałym po poprzednich organach, znajduje się w kościelnej wieży. W organach znaduje się również 5 miechów regulacyjnych: po jednym dla każdej sekcji manuału oraz 2 dla sekcji pedału.  Miech dla manuału III jest fałdowy, natomiast pozostałe są tłokowe. 

Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.


Budowniczy
Georg Stahlhuth
Rok zakończenia budowy
1958 (?)
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
38
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Quintaden 16'1. Rohrgedackt 8'1. Holzflöte 8'1. Prinzipalbaß 16'
2. Prinzipal 8'2. Quintviola 8'2. Waidenpfeife 8'2. Subbaß 16'
3. Gemshorn 8'3. Sing. Prinzipal 4'3. Spitzgedackt 8'3. Oktave 8'
4. Holzgedackt 8'4. Blockflöte 4'4. Prinzipal 4'4. Gedacktbaß 8'
5. Oktave 4'5. Superoktave 2'5. Koppelflöte 4'5. Choralbaß 4'
6. Rohrflöte 4'6. Sifflöte 1 1/3'6. Rohrnasard 2 2/3'6. Nachthorn 2'
7. Nachthorn 2'7. Scharff 2/3' 4f7. Oktave 2'7. Hintersatz 2' 4f
8. Sesquialter 2f8. Rohrschalmey 8'8. Mixtur 1' 4f.8. Posaune 16'
9. Mixtur 1 1/3' 5f9. Terzzimbel 3f.9. Baßtrompete 8'
10. Trompete 8'10. Dulcian 16'
11. Schalmey 8'
Pomoce
Połączenia: II-I, III-I, III-II,I-ped, II-ped, III-ped
2 wolne kombinacje oraz kombinacja pedałowa
Crescendo
Wyłączniki głosów językowych
Tutti
Żaluzja manuału III
Tremolo manuału III
Stół gry

Stół gry

Tabliczka budowniczego

Tabliczka budowniczego

Prospekt poprzednich organów

Prospekt poprzednich organów






Źródło
Oględziny własne 21.10.2017
Informacje historyczne oraz techniczne: Maciej Mamel
Rozmowa z organistą
Autor
Paweł Pajor


Ostatnia modyfikacja: 2017-10-23 09:33:41

Kościół św. Jana Chrzciciela (Dobczyce) - 9 głosów