Organy zostały zbudowane dla kościoła Podwyższenia Krzyża Świętego na warszawskich Jelonkach. Projekt autorstwa Feliksa Rączkowskiego z 1965 r. zakładał wybudowanie dwóch instrumentów: głównego na dużym chórze i mniejszego w prezbiterium. W pierwszym etapie (do czerwca 1966 roku) miały być zbudowane małe organy, mające 12 głosów, w tym jeden językowy, zaś kolejny i zarazem ostatni etap zakładał budowę organów na dużym chórze. Termin zakończenia projektu wyznaczono na kwiecień 1967 roku. Mały instrument oryginalnie miał mieć nastepującą dyspozycję:
Manuał I | Manuał II | Pedał |
Holflet 8' | Bourdon 8' | Bourdon 16' |
Pryncypał 4' | Rurflet 4' | |
Gemshorn 4' | Pikolo 2' | |
Dublet 2'+1' | Kwinta 1 1/3' | |
Cymbel 3 ch. | Siflet 1' | |
Krumhorn 8' |
Z powodu problemów finansowych projekt został zrealizowany jedynie częściowo. Zaniechano budowy organów głównych, poprzestając na małym instrumencie, który był wykorzystywany regularnie do momentu wybudowania na dużym chórze organów przez Edmunda Kamińskiego w 1988 roku. Od tego czasu instrument Włodzimierza Truszczyńskiego był wykorzystywany sporadycznie.
W 2006 r. instrument został zakupiony przez parafię w Magdalence. Translokacji organów dokonała firma Lecha Korbina z Warszawy-Woli pod nadzorem Andrzeja Nagalskiego. W związku z tym, że kościół w Magdalence posiadał dotąd instrument firmy Biernackiego, postanowiono rozbudować sprowadzone organy Włodzimierza Truszczyńskiego o część głosów z poprzednio istniejącego instrumentu (oznaczone literą B) oraz dwa głosy nowe (oznaczone literą N). Rozbudowy dokonała w 2008 r. firma Lecha Korbina z pomocą Andrzeja Nagalskiego. Głosy przejęte z instrumentu Biernackiego mają ambitus do a3 w manuale i f1 w pedale, mimo że skala manuałów to C-c4, a pedału C-g1.
Organy w swoim aktualnym stanie mają 18 głosów, rozdysponowanych w sekcjach dwóch ma-nuałów i pedału. Instrument umieszczono we wnęce chóru, naprzeciw ołtarza głównego. Prospekt orga-nów Truszczyńskiego został rozbudowany o kilkanaście piszczałek drewnianych krytych, należących do głosów: Subbas 16’, Pryncypał 8’, Burdon 8’. Zachowany został oryginalny kontuar z 1966 roku. Dwie wiatrownice: pedałowa i z częścią głosów manuału II pochodzą z dawnych organów Biernackiego.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8' B | 1. Bourdon 8' | 1. Subbas 16' **** |
2. Oktawa 4' | 2. Holflet 8' B** | 2. Fletbas 8' B***** |
3. Gemshorn 4' | 3. Róg kozi 8' B*** | |
4. Nasard 2 2/3' N* | 4. Praestant 4' B | |
5. Tercja 1 3/5' N | 5. Rurflet 4' | |
6. Flet 4' | ||
7. Pikolo 2' | ||
8. Kwinta 1 1/3' | ||
9. Siflet 1' | ||
10. Kwinta szumiąca 2[x] B | ||
11. Krumhorn 8' |
Ostatnia modyfikacja: 2017-08-11 21:56:53