Sanktuarium Miłosierdzia Bożego parafii NMP Królowej Polski Gdynia (pomorskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Instrument został zbudowany przez firmę Gebrüder Rieger z Jägerndorfu dla kościoła protestanckiego w szwedzkiej miejscowości Mora i sygnowany jest jako opus 1761 (według katalogu 1771). Ukończony został w 1912 roku. W Szwecji użytkowany był do roku 1965, następnie, zastąpiony przez większy instrument, został zdeponowany w kościelnych magazynach. W drugiej połowie lat 80. pozyskany dla kościoła Najświętszej Maryi Panny Królowej Polski w Gdyni. Zachowany został oryginalny stół gry z oryginalnym, szwedzkim nazewnictwem rejestrów. Projektantem prospektu jest szwedzki architekt Fredrik Falkenberg. Prospekt posiada charakter neobarokowy i jest zdobiony ornamentami i złoceniami. Pomimo niewątpliwych walorów architektonicznych jest to prospekt niepasujący do wnętrza kościoła powstałego w latach 80. XX w. 

Instrument ma dwa miechy: jeden wraz z dmuchawą w obrębie szafy organowej, drugi dobudowany przed prospektem. Bezpośrednio za prospektem umieszczone zostały głosy przynależące do sekcji manuału I, a za nimi znajduje się sekcja manuału II. Piszczałki głosów pedałowych rozmieszczone po bokach wiatrownic manuałowych oraz za sekcją manuału II. 

Zakres klawiatur: manuały C-g3, pedał C-f1

Instrument jest generalnie w dostatecznym stanie technicznym. Najpilniej remontu wymaga oryginalny stół gry oraz piszczałki głosów językowych. Instrument jest umieszczony na małym chórze muzycznym w bocznej nawie, co utrudnia prace konserwacyjne oraz jest wizualnie nieestetyczne (widoczne od prezbiterium nieosłonięte rzędy piszczałek), natomiast architektura i akustyka kościoła nie pozwala na ukazanie pełni możliwości brzmienia instrumentu.


Budowniczy
Rieger
Opus
1761
Rok zakończenia budowy
1912
Stan instrumentu
Dostateczny
Liczba głosów
28  (26)
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
pneumatyczna
Traktura rejestrów
pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Principal 16’1. Borduna 16’1. Principal 16’
2. Trumpet 16’2. Basetthorn 8’ *2. Subbas 16’
3. Principal 8’3. Rörflöjt 8’3. Borduna 16’
4. Dubbelflöjt 8’4. Salicjonal 8’4. Basun 16’
5. Flöjt harmonik 8’5. Violin 8’5. Violoncell 8’
6. Dolce 8'6. Voix celeste 8’ **6. Borduna 8’
7. Gamba 8'7. Klarinet 8’7. Kvinta 12’ [10 2/3’]
8. Trumpet 8’8. Flöjt oktaviant 4’
9. Oktava 4’9. Waldflöjt 2’
10. Flöjt 4’
11. Oktava 2’
12. Mixtur 3 chor.
Pomoce
Połączenia: Super I, II–I, Sub II–I,
I–Ped., II–Ped.
Urządzenia dodatkowe:
Wyłącznik wszystkich rejestrów (nieczynny)
Tremolo manuału I (nieczynne)
Tremolo manuału II
Wyłącznik głosów językowych
Żaluzja manuału II
Wałek crescendo (nieczynny)
Trzy rzędy wolnych kombinacji
Kombinacje stałe: Piano, Mezzoforte, Forte, Tutti
Przypisy
*) faktycznie głos pryncypałowy
**) odzywa się Violin 8'
Stół gry

Stół gry

Wałek crescendo oraz dźwignia żaluzji

Wałek crescendo oraz dźwignia żaluzji

Piszczałki sekcji manuału I

Piszczałki sekcji manuału I

Piszczałki sekcji manuału II

Piszczałki sekcji manuału II

Basun 16’ pomiędzy kratownicą podwieszoną do sufitu

Basun 16’ pomiędzy kratownicą podwieszoną do sufitu

Instrument w swojej pierwotnej lokalizacji w Mora

Instrument w swojej pierwotnej lokalizacji w Mora






Źródło

http://organy.art.pl/instrumenty.php?instr_id=783
Oględziny własne Fotografie ze zbiorów autora
Informacje o historii instrumentu pozyskane z korespondencji mailowej z pastorem kościoła w Mora oraz: https://www.svenskakyrkan.se/mora/mora-kyrka

Autor
Krzysztof Marchlewski


Ostatnia modyfikacja: 2025-10-14 20:55:40

Kościół Przemienienia Pańskiego (Gdynia) - 15  (13 ) głosów
Kościół nowoapostolski (Gdynia) - 5 głosów
Kościół Świętej Rodziny (Gdynia) - 20 głosów

principal8
principal8 2025-10-14 13:35:19
Basetthorn w tych organach to nie jest głos językowy, tylko Pryncypałowy.