Organy zostały zbudowane według katalogu firmy w roku 1891 i oznaczone numerem opusowym 303. Ten numer jednak noszą organy kościoła franciszkanów w Kętach (woj. małopolskie). Instrument pochodzi z pierwszego okresu działalności firmy, w którym jej znaczenie znacznie wzrosło po sukcesie na światowej wystawie w Paryżu w roku 1878, gdzie bracia Rieger zyskali dyplom paryskiej Akademii narodowej. Zdobyli wtedy duże międzynarodowe uznanie, np. wiedeńskiego krytyka muzycznego Eduarda Hauslika czy znanego organmistrza z Lyonu, Josepha Merklina, który powiedział, że firma Rieger wykona w przyszłości wielkie dzieło. Firma Rieger budowała organy z głosami o artystycznej i charakterystycznej intonacji, które tak samodzielnie, jak i w połączeniu charakteryzowały się pięknym dźwiękiem. Solidna ich konstrukcja daje gwarancję, że instrumenty te będą służyć zarówno do liturgii, jak i do koncertów dalszym pokoleniom.
Organy są ustawione pośrodku chóru kościoła w neoklasycystycznej szafie. Dysponują jednym manuałem z pedałem i dziesięcioma głosami (w systemie multiplex) ustawionymi na wiatrownicach z kancelami rejestrowymi i stożkowymi wentylami tonowymi obsługiwanymi mechaniczną trakturą gry i rejestrów. Stół gry jest wbudowany w balustradę chóru; organista siedzi tyłem do szafy organowej, a przodem do ołtarza. Drewniana szafa organowa jest optycznie rozdzielona na cokół i część górną. Podział tworzą gzymsy. Dwa skrajne segmenty prospektu złożone są z piszczałek głosu Principál 8', a dwa środkowe z piszczałek Oktávy 4'. Pola są są od siebie oddzielone zdobionymi pilastrami. Prospekt jest złocony. Do dolnej i górnej części szafy prowadzą jednoskrzydłowe drzwi.
Stół gry ze zdobionymi bokami i roletą, klawisze manuałowe z kości wołowej. Nad klawiaturą manuału są manubria do włączania głosów. Zarówno szafa, jak i stół gry, są pokryte marmoryzacją.
Miech pływakowy z podawaczem klinowym jest umieszczony pod wiatrownicą. Dmuchawa elektryczna firmy Antonín Kreslík Brno – Královo jest umieszczona w skrzyni tłumiącej w pomieszczeniu pod wieżą. Kanały powietrzne prowadzące do wiatrownic są wykonane z miękkiego drewna i oklejone papierem, tak jak wszystkie główne części systemu powietrznego i rejestrowe kancele wiatrownic. Ciśnienie powietrza w organach wynosi 800 Pa. Traktura gry i rejestrów jest prowadzona od stołu gry pod podłogą, a w szafie organowej rozchodzi się na boki od desek wałków skrętnych. Materiał piszczałkowy jest kompletny. Piszczałki metalowe prospektowe i rejestrów ośmiostopowych we wielkiej oktawie są wykonane z cynku, pozostałe ze stopu cynowo-ołowiowego. Strojenie piszczałek drewnianych otwartych i ośmiostopowych metalowych przy pomocy przesuwnych dostroików, od czterostopowych przy pomocy pierścieni. Kryte drewniane piszczałki mają szpunty z rękojeściami, a metalowe czapki do strojenia. Dyspozycja organów jest oryginalna, w duchu reformy cecyliańskiej propagowanej od roku 1867.
W roku 2017 była przeprowadzona konserwacja zabezpieczająca przed szkodnikami drewna i remont organów, jak również wykonano nową instalację elektryczną.
Manuał | Pedał |
---|---|
1. Principál 8' | 1. Subbas 16' |
2. Bourdon 16' | 2. Oktavbas 8' |
3. Gedeckt 8' | |
4. Salicional 8' | |
5. Gamba 4' | |
6. Oktáva 4' | |
7. Dolce 4' | |
8. Violine 2' |
Ostatnia modyfikacja: 2020-05-13 21:54:23