Kościół św. Wawrzyńca (Kostel sv. Vavřince) Těrlicko (Moravskoslezský)

Opis Instrumentu

Organy zostały zbudowane według katalogu firmy w roku 1891 i oznaczone numerem opusowym 303. Ten numer jednak noszą organy kościoła franciszkanów w Kętach (woj. małopolskie). Instrument pochodzi z pierwszego okresu działalności firmy, w którym jej znaczenie znacznie wzrosło po sukcesie na światowej wystawie w Paryżu w roku 1878, gdzie bracia Rieger zyskali dyplom paryskiej Akademii narodowej. Zdobyli wtedy duże międzynarodowe uznanie, np. wiedeńskiego krytyka muzycznego Eduarda Hauslika czy znanego organmistrza z Lyonu, Josepha Merklina, który powiedział, że firma Rieger wykona w przyszłości wielkie dzieło. Firma Rieger budowała organy z głosami o artystycznej i charakterystycznej intonacji, które tak samodzielnie, jak i w połączeniu charakteryzowały się pięknym dźwiękiem. Solidna ich konstrukcja daje gwarancję, że instrumenty te będą służyć zarówno do liturgii, jak i do koncertów dalszym pokoleniom.

Organy są ustawione pośrodku chóru kościoła w neoklasycystycznej szafie. Dysponują jednym manuałem z pedałem i dziesięcioma głosami (w systemie multiplex) ustawionymi na wiatrownicach z kancelami rejestrowymi i stożkowymi wentylami tonowymi obsługiwanymi mechaniczną trakturą gry i rejestrów. Stół gry jest wbudowany w balustradę chóru; organista siedzi tyłem do szafy organowej, a przodem do ołtarza. Drewniana szafa organowa jest optycznie rozdzielona na cokół i część górną. Podział tworzą gzymsy. Dwa skrajne segmenty prospektu złożone są z piszczałek głosu Principál 8', a dwa środkowe z piszczałek Oktávy 4'. Pola są są od siebie oddzielone zdobionymi pilastrami. Prospekt jest złocony. Do dolnej i górnej części szafy prowadzą jednoskrzydłowe drzwi.

Stół gry ze zdobionymi bokami i roletą, klawisze manuałowe z kości wołowej. Nad klawiaturą manuału są manubria do włączania głosów. Zarówno szafa, jak i stół gry, są pokryte marmoryzacją.

Miech pływakowy z podawaczem klinowym jest umieszczony pod wiatrownicą. Dmuchawa elektryczna firmy Antonín Kreslík Brno – Královo jest umieszczona w skrzyni tłumiącej w pomieszczeniu pod wieżą. Kanały powietrzne prowadzące do wiatrownic są wykonane z miękkiego drewna i oklejone papierem, tak jak wszystkie główne części systemu powietrznego i rejestrowe kancele wiatrownic. Ciśnienie powietrza w organach wynosi 800 Pa. Traktura gry i rejestrów jest prowadzona od stołu gry pod podłogą, a w szafie organowej rozchodzi się na boki od desek wałków skrętnych. Materiał piszczałkowy jest kompletny. Piszczałki metalowe prospektowe i rejestrów ośmiostopowych we wielkiej oktawie są wykonane z cynku, pozostałe ze stopu cynowo-ołowiowego. Strojenie piszczałek drewnianych otwartych i ośmiostopowych metalowych przy pomocy przesuwnych dostroików, od czterostopowych przy pomocy pierścieni. Kryte drewniane piszczałki mają szpunty z rękojeściami, a metalowe czapki do strojenia. Dyspozycja organów jest oryginalna, w duchu reformy cecyliańskiej propagowanej od roku 1867. 

W roku 2017 była przeprowadzona konserwacja zabezpieczająca przed szkodnikami drewna i remont organów, jak również wykonano nową instalację elektryczną.


Budowniczy
Rieger
Rok zakończenia budowy
1891
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
10  (5)
Liczba klawiatur
I+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mechaniczna
Dyspozycja instrumentu
ManuałPedał
1. Principál 8'1. Subbas 16'
2. Bourdon 16'2. Oktavbas 8'
3. Gedeckt 8'
4. Salicional 8'
5. Gamba 4'
6. Oktáva 4'
7. Dolce 4'
8. Violine 2'
Przypisy
Połączenie: Pedalcoppel
Stałe kombinacje: Mezzofort, Forte





Autor
Jan Olšar


Ostatnia modyfikacja: 2020-05-13 21:54:23