Historia obecnego instrumentu katolickiej katedry w Chur rozpoczęła się w 1887 roku, kiedy to zostały zbudowane nowe organy przez firmę Gebrüder Goll. Instrument miał 25 głosów w dwóch sekcjach manuałowych i jednej pedałowej. Piszczałki zostały umieszczone na wiatrownicach stożkowych obsługiwanych trakturą mechaniczną gry i rejestrów. Dyspozycja instrumentu prezentowała się następująco:
Manuał I (C-f3) | Manuał II (C-f3) | Pedał (C-d1) |
Bourdon 16' | Geigenprincipal 8' | Prinzipalbass 16' |
Principal 8' | Wienerflöte 8' | Subbass 16' |
Gedeckt 8' | Lieblich Gedackt 8' | Harmonikabass 16' |
Flauto dolce 8' | Salicional 8' | Oktavbass 8' |
Gamba 8' | Dolce 8' | Violoncello 8' |
Oktav 4' | Gemshorn 4' | Bombard 16' |
Flöte 4' | Traversflöte 4' | |
Oktav 2' | Oboe 8' | |
Mixtur 2 2/3' | ||
Cornet (?) | ||
Trompet 8' |
Połączenia: II-I, I-P, II-P.
Organy Golla w swojej pierwotnej postaci przetrwały aż do roku 1938, kiedy to firma Gattringer dokonała gruntownej przebudowy organów, zachowując większą część piszczałek. Przebudowa dyspozycji była podyktowana uznaniem koncepcji brzmieniowej Golla za nieaktualną i przestarzałą. Nowy instrument pod kątem brzmianiowym reprezentował styl neobarokowy. Organy po pracach Gattringera z pewnymi zmianami dotrwały do roku 2000 (początek renowacji katedry), kiedy uznano je za przestałe i nie wystarczające obecnym potrzebom. Budując nowe organy, firma Kuhn wykorzystała jak najwięcej materiału zachowanego z pierwszego instrumentu firmy Goll. Nowa materia brzmieniowa miała być utrzymana w stylu uniwersalizmu z przewagą brzmienia romantycznego. Poświęcenia nowych organów dokonano 28 października 2007 roku.
Skala manuałów: C-c4; skala pedału: C-g1.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
Hauptwerk | Schwell-Positiv | Schwellwerk | |
1. Principal 16' | 1. Geigenprincipal 8' ** | 1. Bourdon 16' * | 1. Principalbass 16' * |
2. Principal 8' ** | 2. Wienerflöte 8' * | 2. Diapason 8' | 2. Subbass 16' * |
3. Gedeckt 8' * | 3. Salicional 8' * | 3. Gedeckt 8' * | 3. Echobass 16' (tr.) |
4. Flauto 8' * | 4. Octave 4' | 4. Dolce 8' * | 4. Quinte 10 2/3' |
5. Gamba 8' * | 5. Rohrflöte 4' | 5. Vox coelestis 8' * | 5. Octavbass 8' * |
6. Octave 4' * | 6. Flauto 2' | 6. Traversflöte 4' *** | 6. Violoncello 8' * |
7. Flöte 4' * | 7. Sesquialtera 2 fach 2 2/3' | 7. Octavin 2' | 7. Dolce 8' (tr.) |
8. Quinte 2 2/3' | 8. Mixtur 4 fach 1 1/3' | 8. Plein Jeu 5 fach 2 2/3' | 8. Choralbass 4' |
9. Superoctave 2' | 9. Oboe 8' * | 9. Basson 16' | 9. Bombarde 16' * |
10. Mixtur 5 fach 2' ** | 10. Trompette harmonique 8' | 10. Trompete 8' | |
11. Cornett 3-5 fach 8' * | 11. Vox humana 8' | ||
12. Tuba 16' | |||
13. Trompete 8' * |
Ostatnia modyfikacja: 2020-05-13 09:44:46