Katedra Wniebowzięcia NMP (Kathedrale St. Mariä Himmelfahrt) Chur (Graubunden)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Historia obecnego instrumentu katolickiej katedry w Chur rozpoczęła się w 1887 roku, kiedy to zostały zbudowane nowe organy przez firmę Gebrüder Goll. Instrument miał 25 głosów w dwóch sekcjach manuałowych i jednej pedałowej. Piszczałki zostały umieszczone na wiatrownicach stożkowych obsługiwanych trakturą mechaniczną gry i rejestrów. Dyspozycja instrumentu prezentowała się następująco:

Manuał I (C-f3)    Manuał II (C-f3) Pedał (C-d1)
Bourdon 16' Geigenprincipal 8' Prinzipalbass 16'
Principal 8' Wienerflöte 8' Subbass 16'
Gedeckt 8' Lieblich Gedackt 8'    Harmonikabass 16'
Flauto dolce 8' Salicional 8' Oktavbass 8'
Gamba 8' Dolce 8' Violoncello 8'
Oktav 4' Gemshorn 4' Bombard 16'
Flöte 4' Traversflöte 4'  
Oktav 2' Oboe 8'  
Mixtur 2 2/3'    
Cornet (?)    
Trompet 8'    

Połączenia: II-I, I-P, II-P.

Organy Golla w swojej pierwotnej postaci przetrwały aż do roku 1938, kiedy to firma Gattringer dokonała gruntownej przebudowy organów, zachowując większą część piszczałek. Przebudowa dyspozycji była podyktowana uznaniem koncepcji brzmieniowej Golla za nieaktualną i przestarzałą. Nowy instrument pod kątem brzmianiowym reprezentował styl neobarokowy. Organy po pracach Gattringera z pewnymi zmianami dotrwały do roku 2000 (początek renowacji katedry), kiedy uznano je za przestałe i nie wystarczające obecnym potrzebom. Budując nowe organy, firma Kuhn wykorzystała jak najwięcej materiału zachowanego z pierwszego instrumentu firmy Goll. Nowa materia brzmieniowa miała być utrzymana w stylu uniwersalizmu z przewagą brzmienia romantycznego. Poświęcenia nowych organów dokonano 28 października 2007 roku.

Skala manuałów: C-c4; skala pedału: C-g1.


Budowniczy
Theodor Kuhn
Rok zakończenia budowy
2007
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
41  (39)
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
mechaniczna
Traktura rejestrów
mieszana
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
Hauptwerk Schwell-Positiv Schwellwerk 
1. Principal 16'1. Geigenprincipal 8' **1. Bourdon 16' *1. Principalbass 16' *
2. Principal 8' **2. Wienerflöte 8' * 2. Diapason 8'2. Subbass 16' *
3. Gedeckt 8' *3. Salicional 8' *3. Gedeckt 8' *3. Echobass 16' (tr.)
4. Flauto 8' *4. Octave 4'4. Dolce 8' *4. Quinte 10 2/3'
5. Gamba 8' *5. Rohrflöte 4'5. Vox coelestis 8' *5. Octavbass 8' *
6. Octave 4' *6. Flauto 2'6. Traversflöte 4' ***6. Violoncello 8' *
7. Flöte 4' *7. Sesquialtera 2 fach 2 2/3'7. Octavin 2'7. Dolce 8' (tr.)
8. Quinte 2 2/3'8. Mixtur 4 fach 1 1/3'8. Plein Jeu 5 fach 2 2/3'8. Choralbass 4'
9. Superoctave 2'9. Oboe 8' *9. Basson 16'9. Bombarde 16' *
10. Mixtur 5 fach 2' **10. Trompette harmonique 8'10. Trompete 8'
11. Cornett 3-5 fach 8' *11. Vox humana 8'
12. Tuba 16'
13. Trompete 8' *
Pomoce
Połączenia: II-I, III-I, III-II, I-P, II-P, III, Super III-I, Super III-P
Setzer 4000 kombinacji
Tremulant II
Tremulant III
Crescendo (pedał)
Przypisy
*) głos z organów Golla (1887)
**) głos częściowo zachowany z organów Golla (1887)
***) głos z organów Golla (1887); drewno, od c1 toczone
****) Głos z organów Gattringera (1938), od c
Stół gry

Stół gry






Źródło
Materiały firmy Kuhn
Rozmowa z dyrektorem muzycznym katedry w Chur (A. Jetter)
Wizja lokalna
Autor
Bartosz Skop


Ostatnia modyfikacja: 2020-05-13 09:44:46