Kościół Świętej Trójcy Chełm Śląski (śląskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Pierwsza wzmianka o miejscowości pochodzi z wieku XIII. W 1551 roku była tu pierwsza kaplica drewniana, a w 1660 roku bp Andrzej Trzebnicki poświęcił kościół murowany. Kościół kilkakrotnie był przebudowywany. W latach 1850-1890 poszerzono go i zbudowano nawy boczne, a w latach 1904-1907 dobudowana została wieża. W latach 1970-1980 przeprowadzono renowację świątyni.

Pierwsza udokumentowana wzmianka o organach w kościele w Chełmie Śląskim pochodzi z roku 1665. Kolejne instrumenty były następujące:

  • 1736 – pozytyw Wawrzyńca Harbutowskiego z Kęt,
  • 1885 – 19-głosowe organy wybudowane przez Johanna Haasa z Głubczyc,
  • 1975 – 31-głosowe organy zbudowane przez Włodzimierza Truszczyńskiego.

W roku 2014 podjęto decyzję o przebudowie instrumentu z inspiracji i według projektu prof. Juliana Gembalskiego, a jej wykonawcą został Henryk Hober z Olesna. Podczas przebudowy dodano dwa nowe głosy: Trompet 8’ dla manuału I i Pryncypał 4’ dla sekcji manuału III oraz użyto historyczną wiatrownicę Haasa, na której stoją głosy manuału II oraz strona C sekcji pedału.  

W balustradzie chóru umieszczono niezależny pozytyw, na którym gra możliwa jest z manuału III w głównym stole gry, jak również z osobnej klawiatury o trakturze mechanicznej umieszczonej po lewej stronie pozytywu.

Romieszczenie poszczególnych sekcji:

  • manuał I i strona Cis pedału w lewej szafie,
  • manuał II i strona C pedału w prawej szafie,
  • manuał III (pozytyw) na balustradzie chóru.

Przebudowany instrument został poświęcony podczas uroczystej Mszy Świętej pod przewodnictwem abp. Wiktora Skworca 6 listopada 2016 roku. Po liturgii miał miejsce krótki koncert prezentujący możliwości chełmskiego instrumentu w wykonaniu prof. Juliana Gembalskiego. 

Stół gry umieszczony bokiem do prezbiterium po lewej stronie chóru muzycznego.

Skala manuałów: C–f3; skala pedału: C–f1.


Budowniczy
Włodzimierz Truszczyński
Rok zakończenia budowy
1975
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
33
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
1. Burdon 16’1. Flet kryty 8’1. Burdon 8’1. Violonbas 16’
2. Pryncypał 8’2. Salicet 8’2. Pryncypał 4’2. Subbas 16’
3. Gemshorn 8’3. Pryncypał 4’3. Rurflet 4’3. Oktawbas 8’
4. Oktawa 4’4. Szpicflet 4’4. Pryncypał 2’4. Fletbas 8’
5. Flet otwarty 4’5. Nasat 22/3’5. Kwinta 11/3’5. Chorałbas 4’
6. Kwinta 22/3’6. Piccolo 2’6. Cymbel 1’ 3 ch6. Mixtura 3 ch
7. Superoktawa 2’7. Tercja 13/5’7. Krummhorn 8’7. Puzon 16’
8. Mixtura 4 ch8. Acuta 4 ch
9. Trompet 8’9. Obój 8’
10. Fagot 16’
Pomoce
Automat pedału
Wyłącznik głosów językowych
Crescendo
Tutti
Połączenia: I–P, II–P, III–P, II–I, III–I, III–II
Tremolo manuału II
Setzer
Stół gry

Stół gry

Pozytyw

Pozytyw






Źródło

Oględziny własne 4.11.2015, 20.06.2018
Rozmowa z organistą Rafałem Kozubkiem (11.11.2016)
Strona parafialna: http://www.chelm-sl.katowice.opoka.org.pl/parafia/2016/organy1/
Strona archidiecezji katowickiej: http://www.archidiecezja.katowice.pl/pl/77-slider/7801-nowe-organy-w-chelmie-slaskim

Autor
Paweł Pajor


Ostatnia modyfikacja: 2025-04-30 22:16:06


Xmatyoux
Xmatyoux 2020-01-25 12:55:35 Edytowany
Kontuar instrumentu niemalże identyczny do kontuaru instrumentu w toruńskim sanktuarium NMP Nowej Ewangelizacji.
Albo na odwrót ;) Widać, że Hober miał swój udział w tym instrumencie :)
dawid222
dawid222 2016-11-15 23:06:21 Edytowany
W zasadzie jako budowniczego powinno się chyba podać Pana Henryka Hobera. W końcu jest to praktycznie nowy instrument. Większość podzespołów jest nowa: szafa, kontuar, traktura, wiatrownice (poza wiatrownicą Haasa). Z Truszczyńskiego zostały już chyba tylko piszczałki. Więc bardziej należy to traktować jako budowę z użyciem elementów poprzednich organów :)