Organy modrzewiowego kościoła w Wojciechowie zostały zbudowane przez Andrzeja Blomberga z Warszawy w 1901 r. Jak podaje Krzysztof Deszczak* nie jest to jednak proweniencja pewna, ze względu na zachowaną w szafie organowej kolejową naklejkę przewozową, pochodzącą z roku 1925, wystawioną na stacji Garbatka, co mogłoby sugerować uczestnictwo w budowie (lub ewentualnej późniejszej przebudowie) innego organmistrza, Stanisława Jagodzińskiego z Garbatki. Pierwsza wzmianka o organach z wojciechowskiego kościoła pochodzi z końca XVIII wieku. Mówi ona, że: Chór stolarską robotą drewniany, dobry. Na tym chórze Pozytyw jeden dobry ze wszystkim. Remonty instrumentu (na podstawie kart inwentaryzacyjnych zabytku oraz dokumentów z archiwum parafii w Wojeciechowie):
Instrument usytuowany jest na drewnianym chórze muzycznym, nad głównym wejściem do kościoła. Szafa organowa jest jednoczęściową konstrukcją ramowo-płycinową. Przylega bezpośrednio do tylnej ściany chóru muzycznego. Wykonano ją z drewna sosnowego i lipowego, które pomalowano na kolor beżowy i kremowy. Wymiary szafy: wys. ok. 3,50 m, szer. 2,74 m, gł. 1,66 m. Prospekt organowy architektoniczny, utrzymany w stylu eklektycznym z elementami neoklasycystycznymi i neobarokowymi, zdobi go dekoracja snycerska i złocenia. Prospekt jednosekcyjny, pięcioosiowy i trójwieżowy. Wieże skrajne są wysunięte półkolistymi ryzalitami, wsparte na konsolach, ujęte w obramienia lizenowo-ramowe, zwieńczone odcinkami skośnego belkowania. Wieża środkowa (najwyższa) jest płaska, zamyka ją arkada w formie półkolistego łuku z archiwoltą, również ujęta w obramienia lizenowo-ramowe, wieńczy ją przerywany tympanon. Dwa segmenty międzywieżowe od góry zamknięte są za pomocą spływów. Na szczycie wieży środkowej, pod gzymsem umieszczony stylowy kartusz z koroną i datą – 1901, czyli rokiem budowy organów. Dekoracja snycerska: w zwieńczeniach skrajnych wież i segmentów umieszczone są wazony z płomieniami i kwiatonem, uszaki na bokach prospektu w formie ślimacznic i uskrzydlonych głów anielskich, nad polami piszczałkowymi ażurowe kotary (w formie wici roślinnej). Cokół i podstawa zryzalitowane pod skrajnymi wieżami, całość o podziałach płycinowych. W prospekcie umieszczonych jest 31 piszczałek głosu Pryncypał 8’.
Instrument wyposażony jest w jeden miech (nowy) magazynowy, jednofałdowy o wymiarach: dł. 1,25 m, szer. 0,70 m. Miech zaopatrzony jest w podawacz klinowy. Cała konstrukcja umieszczona jest wewnątrz szafy organowej. Powietrze do miecha dostarcza nowa, cichobieżna dmuchawa elektryczna, która umiejscowiona jest również wewnątrz instrumentu, w specjalnej dźwiękochłonnej obudowie.
Wolnostojący stół gry jest usytuowany centralnie przed szafą organową, bezpośrednio na osi prospektu. Grający siedzi przodem do ołtarza głównego. Zakres manuału: C-f3; zakres pedału: C-c1. W centralnym miejscu stołu gry umieszczona jest tabliczka z sygnaturą budowniczego organów o treści: Andrzej Blomberg w Warszawie Op. 187.
Organy mają mechaniczną trakturę gry, registrów i połączeń. Dwie wiatrownice stożkowe (po jednej dla każdej sekcji). Piszczałki ustawione są na wiatrownicach w systemie całotonowym (z podziałem na stronę C i Cis), odśrodkowym.
Manuał | Pedał |
---|---|
1. Pryncypał 8' | 1. Subbass 16' |
2. Gemshorn 8' | 2. Violoncello 8' |
3. Salicjonał 8' | |
4. Aeolina 8' | |
5. Bourdon 8' | |
6. Flotrowers 4' | |
7. Oktawa 4' | |
8. Mixtura 2' ** |
Powyższy artykuł został uznany przez Redakcję jako wzorcowy. Jest to szczególne wyróżnienie dla profesjonalnych opisów instrumentów: opartych o bogatą bibliografię oraz wizję lokalną, posiadających wyczerpujący i ciekawy opis, udokumentowanych zdjęciami w wysokiej rozdzielczości oraz powstałych z dbałością o szczegóły. Opis posiadający to wyróżnienie jest wzorem dla wszystkich innych i powinien być przez nie naśladowany. Potwierdza również wiedzę i umiejętności autora w zakresie analizy budowy instrumentu.
Ostatnia modyfikacja: 2021-04-01 11:58:12