Początki parafii św. Marii Magdaleny w Tychach sięgają końca XV wieku. Najstarsza wzmianka o kościele w Tychach pochodzi z księgi „Liber retaxationum”, spisanej w 1529 roku. Dowiadujemy się z niej, że kościół zbudowano ok. 1482 roku. Kolejne informacje zachowały się w protokole wizytatora biskupiego, ks. Kazimierskiego, z roku 1598. W tym czasie (w latach około 1577-1628) kościół należał do pastorów ewangelickich.
Pierwszą wzmianką potwierdzającą fakt, że w kościele stały organy, jest zapis w dokumentach z wizytacji w 1720 roku, która mówi o nowym pozytywie. Instrument był niewielkich rozmiarów. Prawdopodobnie miał 8 głosów i jeden manuał (możliwe, że również pedał). Nie można wykluczyć jednak, że organy istniały już w XVII wieku, skoro w dokumentach wymieniany jest nauczyciel (rektor szkoły) który obejmował wówczas oba stanowiska.
W 1782 roku, po wieloletnich staraniach, kościół rozbudowano. Organy trzeba było wcześniej zdemontować i przenieść. Prawdopodobnie zainstalowano je w nowym kościele bez zmian, co potwierdza zapis sporządzony w 1790 roku. W opisie kościoła i jego wyposażenia jest wymieniony „pozytyw stary, reparacji potrzebujący”. Oznacza to, że wzmianka dotyczy pozytywu ze starego kościoła, który po 70 latach wymagał gruntownego remontu, z powodu braku systematycznych napraw.
W 1822 roku ksiądz proboszcz Kroczek postanowił przebudować chór kościelny. Wiązało się to z ponownym zdemontowaniem instrumentu. Po wybudowaniu nowego dużego chór zdecydowano o budowie nowych organów. Kolejny proboszcz Paweł Skóra w 1825 roku zamówił organy u organmistrza Josepha Weissa z Pyskowic. Organmistrz ten przedstawił 3 czerwca 1825 roku projekt wraz z dyspozycją zawierającą 25 głosów, rozdzielonych między 2 manuały i pedał. Projekt niestety nie został zrealizowany, gdyż organmistrz w tym samym roku zmarł. Budowy organów podjął się zatem Karl Kuttler z Opawy (1797-1876). Instrument posiadał 26 głosów, rozdzielonych na 3 manuały i pedał. Stół gry ustawiony był przodem do ołtarza, na osi instrumentu.
Gliwicki organmistrz Carl Volkmann złożył 4 czerwca 1856 roku ofertę na przebudowę organów Kuttlera, w której opisał instrument i podał jego dyspozycję. Nawiązywała ona do klasycznego wzorca.
Hauptwerk | Mittelwerk | Oberwerk | Haupt Pedal |
Principal 8 | Gemshorn 8 | Salicional 8 | Principalbass 8 |
Viola di gamba 8 | Waldflöte 2 | Trinuna 4 | Violonbass 16 |
Flautmajor 8 | Flautminor 4 | Spitzflöte 2 | Tchello 8 |
Flautminor 4 | Principal 4 | Flautoamabilis 8 | Posaune 16 |
Quint 2 2/3 | Fugara 4 | ||
Octav 4 | Zweites Pedal | ||
Octav 2 | Subbass 16 | ||
Mixtur 4 fach | Principalbass 8 | ||
Rauschquint 1½ | |||
Zimpel 3 fach |
Organy miały w sumie 5 sekcji brzmieniowych. Rozwiązanie to było nietypowe w ówczesnym budownictwie organowym na Górnym Śląsku.
Brak systematycznej opieki nad organami oraz zaniedbywanie napraw i usuwania usterek spowodowały, że po ok. 30 latach instrument nadawał się do remontu.
Do jego wykonania zgłosiło się w 1874 dwóch organmistrzów: Carl Volkmann z Gliwic i Carl Spiegel z Opola. Jednak prawdopodobnie żaden z nich nie wykonał prac związanych z odnową organów.
Stan tyskich organów nie był zadowalający, dlatego około 20 lat po próbach ich remontu i złożenia ofert przez Volkmanna i Spiegla zwrócono się o remont do firmy Heinrich Dürschlag & Söhn z Rybnika. Organmistrz przysłał ofertę w 1893 roku. Nie wiadomo, czy również i ten remont został ukończony. Brak jest w archiwum wzmianek o ukończeniu tej pracy lub protokołu jej odbioru.
W latach 1906-1907 przeprowadzono kolejną rozbudowę kościoła. W 1906 roku Karl Spiegel złożył ofertę budowy zupełnie nowego instrumentu. W 1907 roku organy już były gotowe i towarzyszyły uroczystości poświęcenia kościoła.
Dyspozycja organów przedstawiała się następująco:
Manuał I | Manuał II | Pedał |
Bordun 16’ | Lieblich gedeckt 16’ | Principalbas 16’ |
Principal 8’ | Geigen principal 8’ | Violonbas 16’ |
Hohlflöte 8’ | Salicional 8’ | Harmonikabas 16’ |
Gemshorn 8’ | Portunalflöte 8’ | Subbas 16’ |
Gamba 8’ | Aeoline 8’ | Cello 8’ |
Dolce 8’ | Traversflöte 4’ | Bassflöte 8’ |
Doppelflöte 8’ | Portunalflöte 4’ | |
Octave 4’ | Harmonia aetherea 2 2/3’ | |
Hohlflöte 4’ | ||
Rauschquinte 2 2/3, 2’ | ||
Mixtur 2’, 3’, 4’ |
Organy miały 25 głosów, 2 manuały i pedał. W instrumencie zastosowano pneumatyczną trakturę gry i rejestrów.
W 1938 roku organy wykazywały wiele usterek i wymagały ingerencji organmistrzowskiej. Ksiądz Proboszcz Jan Osyra zwrócił się w tej sprawie do firmy „Klimosz i Dyrschlag” z Rybnika, która w 1939 roku dokonała przebudowy instrumentu.
Wielokrotnie reperowany i rozbudowywany instrument, posiadający w swym wnętrzu części organów Spiegla i firmy „Klimosz i Dyrschlag”, nie spełniał oczekiwań parafii, był ponadto zawodny i wymagał ciągłych napraw. Zwrócono się więć do znanego Zakładu Organmistrzowskiego Dominika Biernackiego z Warszawy o przedstawienie projektu i kosztorysu na budowę nowych organów. Firma Biernackiego złożyła ofertę 24 maja 1964 roku. Projekt przewidywał budowę organów o trzech manuałach i pedale, z częściowym wykorzystaniem elementów poprzednich instrumentów. W sumie około 30% piszczałek pochodzi ze starych organów. Instrument ten, poświęcony w 1968 roku, istnieje do dzisiaj.
W 1976 roku, na chórze miał miejsce akt wandalizmu, w którym znacznie ucierpiał instrument. Do szafy organowej wtargnęło kilka osób, w wyniku czego kompletnemu zniszczeniu uległa duża część piszczałek, które zostały zmiażdżone poprzez podeptanie. Również jedne z drzwi prowadzących do szafy ekspresyjnej zostały wyrwane i zrzucone na piszczałki manuału II, które w wyniku tego uległy deformacji. Po tym incydencie organmistrz Jan Wyleżoł, który w tamtym czasie opiekował się instrumentem, dokonał wszystkich koniecznych napraw oraz uzupełnił znaczną część piszczałek.
Kolejny generalny remont organów wykonany został w 1994 roku przez Jana Wyleżoła, Mieczysława Klonowskiego i Marka Urbańczyka.
Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
---|---|---|---|
1. Pryncypał 8 | 1. Bourdon 16 | 1. Pryncypał skrzypcowy 8 * | 1. Pryncypałbas 16 |
2. Holflet 8 | 2. Pryncypał 8* | 2. Gemshorn 8 * | 2. Violonbas 16 |
3. Dolce 8* | 3. Gamba 8* | 3. Flet major 8 | 3. Subbas 16 |
4. Kwintadena 8 | 4. Vox coelestis 8 | 4. Trawersflet 4* | 4. Oktawbas 8 |
5. Oktawa 4* | 5. Aeolina 8* | 5. Flet minor 4 | 5. Cello 8* |
6. Holflet 4 | 6. Dubeltflet 8 | 6. Waldflet 2 | 6. Fletbas 8 |
7. Bachflet 4 | 7. Praestant 4 | 7. Sifflet 1 | 7. Chorałbas 4 |
8. Superoktawa 2* | 8. Portunal 4 | 8. Tercja 1 3/5 | 8. Miksturbas III* |
9. Kwinta 2 2/3* | 9. Pikolo 2 | 9. Harmonia aetherea III* | 9. Puzon 16 |
10. Mikstura III | 10. Nasard 1 1/3 | 10. Fagot 8 | Dzwony |
11. Mikstura IV-V* | 11. Cymbel III | ||
12. Trompet 8 | 12. Obój 8 |
Ostatnia modyfikacja: 2021-03-07 18:05:53