Kościół klasztorny w Mondsee, poświęcony św. Michałowi Archaniołowi, jest jedną z najstarszych placówek benedyktyńskich w Austrii. Ufundował go prawdopodobnie w 748 r. bawarski książę Odilo II. Na przestrzeni wieków opactwo wielokrotnie odgrywało znaczącą rolę w dziedzinie sztuki i nauki, rozwijając się pod wpływem wybitnych osobistości życia zakonnego, artystycznego i politycznego. W 976 r. biskup Wolfgang z Ratyzbony zamieszkiwał klasztor w Mondsee, a w 1683 r. Meinrad Guggenbichler z Einsiedeln pozostawił po sobie wspaniałe barokowe ołtarze i rzeźby najwyższej klasy. W epoce napoleońskiej zabudowania klasztorne zostały zajęte przez wojska francuskie, a następnie przekazane w ręce książąt von Wrede. Ostateczne zniesienie klasztoru nastąpiło w 1791 r.
Pierwszy instrument istniał już na początku XVI wieku, kiedy opatem był Wolfgang Haberl. Kolejny wybudował w latach 1597–1599 organmistrz Jonas Faber z miejscowości Waidhofen an der Thaya. Organy Fabera zostały zastąpione w 1674 r. przez instrument Christopha Egedachera. Liczył on 17 głosów rozdzielonych pomiędzy dwa manuały i pedał. Szafę organową, zachowaną po dziś dzień, wykonał wspomniany wcześniej Meinrad Guggenbichler; prospekt jest uważany za jedno z najważniejszych dzieł epoki w regionie. W XIX i XX w. prace modernizacyjne prowadzili kolejno Johann Mauracher, Johann Lachmayr oraz salzburski mistrz Fritz Mertel. Wówczas to organy zyskały pneumatyczną trakturę gry i rejestrów, zmienioną przez Mertela w latach 1966–1967 na elektryczną. Dyspozycja przed 1993 r. była następująca:
| Manuał I | Manuał II | Pedał |
| Salizional 8' | Geigenprinzipal 8' | Prinzipalbaß 16' |
| Prinzipal 8' | Rohrflöte 8' | Subbaß 16' |
| Gedeckt 8' | Salizional 8' | Zartbaß 16' |
| Flöte 8' | Prinzipalino 4' | Oktavbaß 8' |
| Oktave 4' | Flöte 4' | Baßflöte 8' |
| Flöte 4' | Qinte 2 2/3' | Choralbaß 4' |
| Nasat 2 2/3' | Oktavino 2' | Baßquinte 2 2/3' |
| Superoktave 2' | Sifflöte 1' | Oktav 2' |
| Mixtur 2' | Zymbel 1 1/3' | Posaune 16' |
| Trompete 8' | Krummhorn 8' |
Na początku lat 90. XX w. podjęto decyzję o rekonstrukcji, a w zasadzie budowie nowych organów. Zachowano i odrestaurowano prospekt Guggenbichlera, przywracając mu pełną integralność z nowym instrumentem. Włączono również piszczałki prospektowe autorstwa Egedachera oraz barokowe głosy. Ze względu na pokrewieństwo brzmieniowe między stylem Christopha Egedachera a Andreasa Silbermanna oraz w celu wzbogacenia austriackiego krajobrazu organowego instrumentem w duchu klasycznego francuskiego stylu, budowę powierzono firmie Manufacture d’Orgues Alfred Kern & Fils ze Strasburga. Instrument poświęcono 10 października 1993 r.
Prospekt jest utrzymany w stylu barokowym. Centralna wieża flankowana jest bocznymi polami piszczałkowymi. Ponadto prospekt wyróżnia bogata pozłacana ornamentyka (motywy akantowe, rocaille, kartusze). Wiatrownice klapowo-zasuwowe. Wysokość stroju: a1=440 Hz. Ciśnienia w poszczególnych sekcjach: manuał I – 75 mm SW, manuał II – 80 mm SW, pedał – 90 mm SW.
Skala manuałów: C-g3; skala pedału: C-f1.
| Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
|---|---|---|---|
| Grand Orgue | Kronpositif | Echo | |
| 1. Montre 8' | 1. Prestant 4' | 1. Viole de gambe 8' | 1. Prinzipal 16' |
| 2. Prestant 4' | 2. Doublette 2' | 2. Prestant 4' | 2. Prinzipal 4' |
| 3. Doublette 2' | 3. Cymbale lll 1' | 3. Doublette 2' | 3. Mixture IV 2 2/3' |
| 4. Fourniture IV 1 1/3' | 4. Bourdon 8' | 4. Sifflet 1' | 4. Soubasse 16' |
| 5. Cymbale III 1/2' | 5. Flüte ä Chem.4' | 5. Bourdon 8' | 5. Flute 8' |
| 6. Bourdon 16' | 6. Nazard 2 2/3' | 6. Flüte conique 4' | 6. Nachthorn 2' |
| 7. Bourdon 8' | 7. Tierce 1 3/5' | 7. Nazard 2 2/3' | 7. Posaune 16' |
| 8. Nazard 2 2/3' | 8. Larigot 1 1/3' | 8. Tierce 1 3/5' | 8. Trompette 8' |
| 9. Quart de Nazard 2' | 9. Cromorne 8' | 9. Basson-Hautbois 8' | |
| 10. Tierce 1 3/5' | |||
| 11. Cornet V ab c' | |||
| 12. Trompette 8' * | |||
| 13. Clairon 4' * | |||
| 14. Voix humaine 8' |
M. Soffner-Loibl, E. Wagender, Mondsee. Basilica St. Michael, Mondsee-Passau 2014
Ostatnia modyfikacja: 2025-10-26 09:17:38