Kościół Świętej Rodziny Puławy (lubelskie)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Kościół Ducha Świętego w Essen (dzielnica Katernberg) został zbudowany w latach 1955–1957 według projektu Gottfrieda Böhma. W roku 2019 kościół został wpisany na listę światowego dziedzictwa UNESCO, natomiast w roku 2020 odprawiono w nim ostatnią Mszę Świętą i został zamknięty. W roku 2025 został on przebudowany na przestrzeń ekspozycji artystycznej.

Organy powstały w 1956 roku. Zbudowała je firma Antona Feitha z Paderborn. Mają wiatrownice stożkowe. Głos Zartbass 16’ wykorzystuje piszczałki Subbassu 16’ sterowane z sąsiedniej kanceli przy użyciu mniejszych stożków i zaworów zwrotnych, co daje efekt wyciszenia. Instrument był umiejscowiony we wschodniej części kościoła (ołtarz główny i tabernakulum znajdowały się w środkowej części nawy). Nie dysponował on szafą ekspresyjną. Natomiast od instrumentów powstających w tych czasach odróżniała go jakość materiałów użytych do budowy. Piszczałki od długości 4’ wykonane są ze stopu cyny (około 45%). W trakcie eksploatacji instrument był regularnie serwisowany i w momencie rozbiórki był w bardzo dobrym stanie pod względem technicznym, jak również pod względem brzmienia i stroju.

W roku 2024, w związku z likwidacją kościoła jako obiektu sakralnego, organy zostały sprzedane parafii Świętej Rodziny w Puławach. Demontażu, remontu, przebudowy i montażu dokonała firma Jerzego Kukli z Lublina w okresie od lutego do września 2025 roku. Ze względu na płytką emporę oraz okno witrażowe w centralnej części zachodniej ściany kościoła organy zostały umieszczone w przestrzeni nad chórem na wysokości 13 metrów nad poziomem posadzki kościoła. Piszczałki manuału II zostały umieszczone w nowo zbudowanych szafach ekspresyjnych. Stół gry został umieszczony na emporze i jest mobilny. Dokonano dwóch zmian w dyspozycji, zarówno ze względów brzmieniowych (wibrujący akustycznie głos Celeste 8’ w manuale II) jak i architektonicznych (głos Gedackt 4’ w pedale dla utrzymania konsekwencji układu piszczałek frontowych o układzie 8’ – 4’ – 2’). W przyszłości planowane jest wykorzystanie organów w koncertach Międzynarodowych Festiwali Muzyki Organowej, które odbywają się w Puławach od roku 2010.


Budowniczy
Anton Feith
Rok zakończenia budowy
1956
Stan instrumentu
Bardzo dobry
Liczba głosów
26  (25)
Liczba klawiatur
2+P
Traktura gry
elektro-pneumatyczna
Traktura rejestrów
elektro-pneumatyczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIPedał
1. Quintade 16'1. Singend Gedackt 8'1. Subbass 16'
2. Prinzipal 8'2. Weidenpfeife 8'2. Zartbass 16' **
3. Holzflöte 8'3. Celeste 8' *3. Oktavbass 8'
4. Oktave 4'4. Prinzipal 4'4. Pommer 8'
5. Rohrflöte 4'5. Blöckflöte 4'5. Choralbass 4'
6. Nasat 2 2/3'6. Waldflöte 2'6. Gedackt 4' ***
7. Schwiegel 2'7. Sesquialtera 2 fach7. Bauernflöte 2'
8. Mixtur 5-6 fach8. Scharff 4 fach8. Posaune 16'
9. Trompete 8'9. Oboe 8'
Pomoce
Połączenia: II/I, I/Ped, II/Ped.
Crescendo
Tutti
Wolna kombinacja
Kombinacja pedałowa
Wyłącznik połączeń z crescendo
Wyłączniki głosów językowych
Wyłącznik głosu 16’ w manuale
Żaluzja manuału II
Przypisy
*) poprzednio Spitzquinte 1 1/3’
**) Subbass 16' na niższym ciśnieniu
***) poprzednio Hintersatz 4 fach
Kontuar

Kontuar






Źródło

Informacje Jerzego Kukli oraz oględziny własne

Autor
Szymon Łubianka


Ostatnia modyfikacja: 2025-10-14 20:31:14

Kościół Miłosierdzia Bożego (Puławy) - 9 głosów
Kościół św. Brata Alberta (Puławy) - 39 głosów
Kościół św. Józefa (Włostowice) (Puławy) - 10 głosów