Instrument zbudowany w 1986 roku przez firmę Włodzimierza Truszczyńskiego z Warszawy. Przy budowie szafy uczestniczyli miejscowi stolarze. Organy rozmieszczone w dwóch symetrycznych szafach. W lewej znajduje się sekcja manuału I, zaś w prawej – sekcje pedału i manuału II. Każda sekcja ma swój miech pływakowy, a w każdej szafie zamontowano po jednej dmuchawie szybkoobrotowej Ventus firmy Laukhuff. Wiatrownice stożkowe. W przeszłości instrument był serwisowany przez Krzysztofa Jakubowskiego z Wieprza.
W 2018 roku firma Tomasza Barcika przeprowadziła konserwację instrumentu połączoną z czyszczeniem wszystkich głosów i wiatrownic, wymianą wszystkich membran i strojeniem. Podczas prac przeniesiono stół gry w swoje pierwotne miejsce: na główny chór muzyczny przy szafie prawej. Stół gry został w przeszłości przeniesiony na boczny chór muzyczny. Firma Truszczyńskiego pozostawiła spory zapas przewodów, przez co możliwe jest przemieszczanie stołu gry. W 2024 roku firma Tomasza Barcika i Michała Dźwigonia przeprowadziła wymianę i modernizację sterowania stołem gry i traktury. Dodano dodatkowe rejestry, połączenia oktawowe oraz stałe kombinacje. Wymieniony został także prostownik i rozdzielnica sterująca całym instrumentem. W październiku 2025 roku firma Tomasza Barcika przeprowadziła regulację, naprawę niedziałających tonów i korektę stroju.
Instrument utrzymywany jest cały czas w dobrym stanie. W przyszłości planowana jest gruntowna intonacja i montaż oraz wymiana głosów językowych.
Skala manuałów: C-a3; skala pedału: C-f1.
Manuał I | Manuał II | Pedał |
---|---|---|
1. Pryncypał 8’ | 1. Salicet 8’ | 1. Subbas 16’ |
2. Rurflet 8’ | 2. Bourdon 8’ | 2. Fletbas 8’ |
3. Oktawa 4’ | 3. Flet oscypkowy 4’** | 3. Choralbas 4’ |
4. Flet kryty 4’ | 4. Sesquialtera 2ch. | 4. Fagot 16’ * |
5. Kwinta 2 2/3’ | 5. Pryncypał 2’ | I-P |
6. Mikstura 5ch. | 6. Cymbel 3ch. | II-P |
7. Dulcjan 16’ | 7. Krummhorn 8’ * | |
Super I * | Super II * | |
II-I | Tremolo | |
Super II-I | ||
Sub II-I |
Instrument znany z autopsji
Ostatnia modyfikacja: 2025-10-13 11:50:56