Instrument został skonstruowany przez Jordiego Boscha pierwotnie do klasztoru św. Dominika (St. Domingo) w Palmie. Służył tam około 70 lat. Po tym czasie musiał zostać rozebrany z rozkazu hiszpańskiego ministra Juana Álvareza Mendizábala. Kościoł i jego wyposażanie zostały zdewastowane, a instrument zostałby skonfiskowany, gdyby nie interwencja Mateu Escales, pracownika administracji państwowej w Palmie. Dzięki niemu parafia w Santanyí miała okazję nabyć instrument. Od razu po zakupie został on załadowany do łodzi i przetransportowany do Cala Figuera, skąd parafianie przewieźli na wozach już do świątyni. Złożenie organów powierzono organmistrzowi Gulliemowi Puigowi oraz miejscowemu cieśli Joanowi Salomowi. Wkrótce zostały one częściowo zamontowane i już można było na nich grać. Jednak jeszcze wiele było potrzebne do ukończenia instalacji instrumentu. Zamontowano jedynie większość głosów głównej sekcji brzmieniowej, a pozostałe piszczałki leżały nieposortowane w kościele. 50 lat później, w ostatniej ćwierci XIX wieku, organmistrz Julià Munar zainstalował resztę głosów: Corneta z sekcji Grand Orgue oraz cały zespół brzmieniowy pozytywu. Po tych działaniach organy pozostawały bez opieki i ulegały powolnemu niszczeniu.
Około roku 1960 niemiecki organmistrz Gerhard Grenzing przybył na Majorkę, by zapoznać się z tym instrumentem. Niedługo potem rozpoczął się jego remont. Organy uzupełniono o ośmiotonową sekcję pedału, ośmiostopowe Clarins oraz największą na świecie miksturę, która ma 22 rzędy w części basowej i 25 w części dyszkantowej. Po wszystkich zabiegach instrument ma w sumie 2472 piszczałki, lecz wciąż brakuje 700, które tworzyły sekcję Echo. Po remoncie w latach 1984-1986 okazało się że oryginalnie klawiatury wyglądały inaczej. Zainstalowano wtedy nowe, których wygląd jest zbliżony do tych z 1762 r. i przy okazji dodano trzecią dla sekcji Echo, której rekonstrukcja ma odbyć się w przyszłości. Instrument jest w stanie dobrym. Traktura pozytywu czasami się blokuje. Niektóre piszczałki językowe regałowe nie grają lub są bardzo rozstrojone. Ława organowa jest zintegrowana z pozytywem. Nad głową grającego znajduje się rzeźba, która osłania przed bezpośrednim dźwiękiem trąbek horyzontalnych.
Organy są bardzo cenione nie tylko przez organistów z Majorki. Odbywa się tam festiwal Plenum Organis i liczne koncerty. Dodatkowo sample z instrumentu zostały nagrane przez firmę Sonus Paradisi.
Skala manuałów: C–c³; skala pedału: CDEFGABH.
| Manuał I | Manuał II | Manuał III | Pedał |
|---|---|---|---|
| Cadireta | Echo | Grand Orgue | |
| 1. FlautatTapat [8'] | bez własnych głosów | 1. FlautatMajor [16']1 B, D | 1. Contres [16']3 |
| 2. Octava Tapada [4'] | 2. Flautat [8'] B, D | 2. Bombarda [16']4 | |
| 3. Dinovena [1 1/3', 2x, D] | 3. Octava [8'+4'+4']4 B, D | ||
| 4. Siurell D | 4. Bordó [8'] B, D | ||
| 5. Saboiana [8'] B, D | 5. Tapadet [4'] B, D | ||
| 6. Nasards [III] B | 6. Flautes dobles [8', 2x] D | ||
| 7. Corneta [III] D | 7. Ple [22x 2 2/3' B, 25x 4’ D]4 | ||
| 8. Nasards [5x, 4'] | |||
| 9. Corneta magna [10x, 8'] | |||
| 10. TrompaMagna [16']2 D | |||
| 11. Trompa Batalla [8']2 B, D | |||
| 12. TrompaReial [8'] B, D | |||
| 13. Clarins [8']2, 4 D | |||
| 14. Baixons [4']2 B | |||
| 15. Clarins en15 [2']2 B | |||
| 16. Xirimia alta [4']2 D | |||
| 17. Regalies [8']2 B, D | |||
| 18. Dolçiana [16']2 D |
Broszurka The adventures of Jordi Bosch and the Organ of Santanyí
Rozmowa z Francescą Suau Artigues
Oględziny własne
https://www.sonusparadisi.cz/en/organs/spain/santanyi.html
Ostatnia modyfikacja: 2025-10-26 09:34:58