Archikatedra św. Elżbiety (Dóm sv. Alžbety) Koszyce (Košice) (Košický)

Prospekt

Prospekt

Opis Instrumentu

Jest to największy instrument zbudowany przez Józsefa Angstera na terenie dzisiejszej Słowacji. Oryginalnie miał 55 głosów, a jego dyspozycja była następująca:

Manuał I Manuał II Manuał III Pedał
Principal 16' Bourdon 16' Pileata dolce 16' Grand Bourdon 32'
Bourdon 16' Principal 8' Viola principal 8' Principalbass 16'
Principal 8' Flauta tibia 8' Pileata solo 8' Subbass 16'
Principalflöte 8' Flauta concava 8' Flauto solo 8' Contrabass 16'
Bourdon 8' Quintatön 8' Salicional 8' Violon 16'
Flute harmonique 8' Viola 8' Aeoline 8' Apertabass 8'
Capri Corno 8' Silvestrina 8' Vox coelestis 8' Cello 8'
Fugara 8' Octav 4' Flauta dolce 4' Flautabass 8'
Gamba 8' Flauta travers 4' Dolce 4' Quintabass 5 1/3'
Principal Octav 4' Salicet 4' Quinta dolce 2 2/3'    Octavbass 4'
Flauta tibia 4' Superoctav 2' Piccolo 2' Bombarde 16'
Viola 4' Mixtur 3 fach 2 2/3'    Vox humana 8' Tuba 8'
Quinta 2 2/3' Clarinett 8'    
Octav 2'      
Cornett 3-5 fach 2 2/3'      
Mixtur 4 fach 2 2/3'      
Acuta 4 fach 1 1/3'      
Trompete 8'      

Połączenia: II/I, III/I, III/II, I/P, II/P
Crescendo
Pianissimo, Piano, Mezzoforte, Forte, Fortissimo

Traktura była mechaniczna wspomagana dźwignią Barkera, a wiatrownice klapowo-zasuwowe. W 1969 r. organy gruntownie przebudowała firma Rieger-Kloss z Krnova w stylu Orgelbewegung. Generalny remont przeprowadziła firma Gabriela Biesa. Prospekt neogotycki. Stół gry wolnostojący.

Skala manuałów: C–g3; skala pedału: C–f1.


Budowniczy
József Angster / Rieger-Kloss
Opus
250 / 3374
Rok zakończenia budowy
1896 / 1969
Liczba głosów
53
Liczba klawiatur
3+P
Traktura gry
elektryczna
Traktura rejestrów
elektryczna
Dyspozycja instrumentu
Manuał IManuał IIManuał IIIPedał
Hor. positiv Hlavný stroj Žaluz. stroj 
1. Kvintadena 8'1. Principál 16'1. Kryt jemný 16'1. Bourdon veľký 32'
2. Kryt 8'2. Bourdon 16'2. Principál široký 8'2. Principálbas 16'
3. Principál 4'3. Principál 8'3. Kryt rúrkový 8'3. Apertabas 16'
4. Flauta rúrková 4'4. Flauta otvorená 8'4. Salicionál 8'4. Subbas 16'
5. Oktáva 2'5. Roh kamzíkový 8'5. Vox mystika 3x 8'5. Kryt rúrkový 16'
6. Kvinta 1 1/3'6. Oktáva 4'6. Oktáva 4'6. Kvintbas 10 2/3'
7. Superoktáva 1'7. Flauta zobcová 4'7. Roh nočný 4'7. Oktávbas 8'
8. Seskvialtera 2x 2 2/3'8. Kvintadecima 2'8. Nazát špicatý 2 2/3'8. Flauta basová 8'
9. Akúta 5x9. Píšťala šumivá 4-5x 4'9. Flauta lesná 2'9. Roh ruský 4'
10. Roh krivý 8'10. Mixtura maior 5-6x 2'10. Tercia 1 3/5'10. Kornet 5x 5 1/3'
11. Kornet spevný 4'11. Mixtura minor 5x 1'11. Mixtúra 5-6x 1 1/3'11. Mixtúra 6x 2 2/3'
12. Trúbka 16'12. Cymbál 3x 1/3'12. Pozauna 16'
13. Trúbka 8'13. Šalmaj 8'13. Trúbka 8'
14. Vox humana 8'14. Klarina 4'
15. Trúbka harmonická 4'
Pomoce
Połączenia: III/II, I/II, III/I, I/P, II/P, III/P, Super I/P, Super II/P
Zvony (manuał II)
Tremolo manuału I
Tremolo manuału III
Żaluzja manuału III
Crescendo
Trzy wolne kombinacje (w tym jedna z podziałem na poszczególne sekcje)
Kombinacje stałe: Pleno, Tutti
Generalny wyłącznik głosów językowych
Wyłączniki indywidualne głosów językowych
Wyłącznik głosów 16' w manuale oraz 32' w pedale
Stół gry

Stół gry






Źródło

Informacje o pierwotnej dyspozycji: https://organisti.sk/modules.php?name=Reviews&rop=showcontent&id=139

Autor
Piotr Dudzic


Ostatnia modyfikacja: 2025-08-02 14:43:46

Kościół Świętych Męczenników Koszyckich (Kostol svätých košických mučeníkov – Nad Jazerom) (Koszyce (Košice)) - 26 głosów